{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.179 visninger | Oprettet:

anker vs anker {{forumTopicSubject}}

Hejsa...

Vores båd er udstyret med et anker lign. billedet herunder...

Mit spørgsmål er om et foldeanker/dræg kan bruges i stedet? (billede af dette kommer nedenunder igen...)

Det anker vi har nu kan ikke være i ankerbrønden i fronten og derfor vil vi gerne udskifte det til et andet, men er et ti kilo anker som det vi har bedre end et foldeanker på 10-12 kilo?

der er en meget stor, lang og tung kæde monteret mellem tovet og ankeret (som der jo skal være)
Båden vejer 3200kg ca... sejlbåd...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  anker vs anker
  • #1   7. sep 2016 alternativ til ovenstående anker?

profilbillede
  • #2   7. sep 2016 anker nr 1 er et fint virkningsfuldt , nr 2 kan på en god dag bruges som frokostanker.

• #3   7. sep 2016 Måske lidt overdrevet det michael b skriver - men jeg er i bund og grund enig smiley

• #4   7. sep 2016 Kan du ikke korte af de anker I har nu så det kan være i brønden?

• #6   7. sep 2016 nu ved jeg ikke hvor du sejler mest men alle steder jeg sejler er sand/mudder bund. Der er en paraplyanker ikke ejnet til bruge , man skal anvende en plade/plov/spade anker .

En letvægt alternativ til den du har nu er en version som hedder Fortress som kan nogen argumenteres at være verdens bedste anker til hvad angår holdkraft kontra ankervægt. Jeg kan også hilse at sige at Fortress anker er 'standard issue' til US Coastguard.

Den model til din båd er Fx7 som kun vejer 2 kilo smiley

http://fortressanchors.com/anchors

• #8   7. sep 2016 ok, så må vi se om vi kan finde et plovanker, da det kan hænge i stævnen... (her vi set flere der gør på havnen)
    det er ikke muligt at ændre nok på det nuværende anker til at det kan være der desværre, for så havde vi absolut helst gjort det...

Kæde og tov er langt nok (til det anker vi har nu)...

vi har vist en ret mudret bund her i Limfjorden... og planen er ikke overnatning men netop frokostanker... vi vil dog ikke underdimensionere når nu vi har noget der duer...! smiley

hvor meget skal et plovanker veje... også de ca 10 kilo som det vi har nu, eller er det for meget/lidt?

• #9   7. sep 2016 #6
    Kenneth, det ændrer ikke på at det ikke kan komme ned i brønden med den facon det har...

• #10   7. sep 2016 Et foldeanker er elendigt, så vælg hellere et langt mindre plovanker.
    Jeg ved fra praktik erfaring(sandbund) at et 2 kg biltema plovanker har langt bedre fat end et 4 kg foldeanker.

• #11   10. sep 2016 Enig med Simon, har samme erfaring, selv det mindste pladeanker holder fint, bare rigelig med længde på kæden.

• #12   10. sep 2016 Inspireret af denne tråd har jeg været på "shopping" og købt et "danforth type" anker som ligner det i trådstarten. Det er en kopi af forthress ankret som er nævnt ovenfor meen synes lige 650 var for meget til min "ratboat" så jeg tog kopien til 145
    http://danskmarineudstyr.dk/produkter/ankering-rig-daksudstyr/ankering/anker/danforth/011790/anker-danforth-type-hdg-galvaniseret-3-kg

Hold da kæft det er et anker der holder. Vi sejlede tur i dag og lagde til ved en kyst i stiv pålandsvind. Jeg smed ankret ca 10m foran båden der lå 10m fra land. Der var virkelig "sus" i bølgerne men ankeret holdt.... og efter 5 timer skulle der virkelig trækkes til for at få det op fra bunden da vi sejlede. Noget helt andet end den paraply-fiskekrog jeg plejer at bruge smiley

Så Vandhund, hold fast i det anker du har eller find een nummeret mindre. Min var den mindste på 3kg men mon ikke en 5 kgs eller 8kgs kan være i brønden - eller køb et originalt der vist kan skilles ad og dermed nemmere smutte ned i brønden

Kommentér på:
anker vs anker

Annonce