2.179 visninger
|
Oprettet:
anker vs anker {{forumTopicSubject}}
Hejsa...
Vores båd er udstyret med et anker lign. billedet herunder...
Mit spørgsmål er om et foldeanker/dræg kan bruges i stedet? (billede af dette kommer nedenunder igen...)
Det anker vi har nu kan ikke være i ankerbrønden i fronten og derfor vil vi gerne udskifte det til et andet, men er et ti kilo anker som det vi har bedre end et foldeanker på 10-12 kilo?
der er en meget stor, lang og tung kæde monteret mellem tovet og ankeret (som der jo skal være)
Båden vejer 3200kg ca... sejlbåd...
apr 2016
Følger: 2 Følgere: 92 Både: 2 Emner: 34 Svar: 182
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 79 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.390
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
En letvægt alternativ til den du har nu er en version som hedder Fortress som kan nogen argumenteres at være verdens bedste anker til hvad angår holdkraft kontra ankervægt. Jeg kan også hilse at sige at Fortress anker er 'standard issue' til US Coastguard.
Den model til din båd er Fx7 som kun vejer 2 kilo
http://fortressanchors.com/anchors
apr 2016
det er ikke muligt at ændre nok på det nuværende anker til at det kan være der desværre, for så havde vi absolut helst gjort det...
Kæde og tov er langt nok (til det anker vi har nu)...
vi har vist en ret mudret bund her i Limfjorden... og planen er ikke overnatning men netop frokostanker... vi vil dog ikke underdimensionere når nu vi har noget der duer...!
hvor meget skal et plovanker veje... også de ca 10 kilo som det vi har nu, eller er det for meget/lidt?
apr 2016
Kenneth, det ændrer ikke på at det ikke kan komme ned i brønden med den facon det har...
jul 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 13 Svar: 141
Jeg ved fra praktik erfaring(sandbund) at et 2 kg biltema plovanker har langt bedre fat end et 4 kg foldeanker.
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 79 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.390
http://danskmarineudstyr.dk/produkter/ankering-rig-daksudstyr/ankering/anker/danforth/011790/anker-danforth-type-hdg-galvaniseret-3-kg
Hold da kæft det er et anker der holder. Vi sejlede tur i dag og lagde til ved en kyst i stiv pålandsvind. Jeg smed ankret ca 10m foran båden der lå 10m fra land. Der var virkelig "sus" i bølgerne men ankeret holdt.... og efter 5 timer skulle der virkelig trækkes til for at få det op fra bunden da vi sejlede. Noget helt andet end den paraply-fiskekrog jeg plejer at bruge
Så Vandhund, hold fast i det anker du har eller find een nummeret mindre. Min var den mindste på 3kg men mon ikke en 5 kgs eller 8kgs kan være i brønden - eller køb et originalt der vist kan skilles ad og dermed nemmere smutte ned i brønden
anker vs anker