{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.780 visninger | Oprettet:

Mads B
Mads B
Tilmeldt:
4. maj 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Fordeling af vægt i båd {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri

Er der nogen der ved noget om vægt fordeling i en båd..?

Altså om der er nogen der har en lille tommelfinger regl..

Grunden til jeg spørger er, at jeg har en helt rippet båd, og snart en 60 hk. Mercury, men hvor meget vægt skal man have fordelt i stævnen for den stadig ligger ordenligt i vandet

Håber på lidt svar smiley

På forhånd Tak


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fordeling af vægt i båd
  • #1   14. maj 2008 opret din båd så er det nemmere at svare på da det kommer an på typen.

  • #2   14. maj 2008 Det kommer jo an på skrogformen, men kort fortalt, er det jo "bare" moment du skal regne ud, altså vægt gange arm fra bådens tyngepunkt (højst sandsynligt 1/3 agten for midtskibs).
    Så er det bare at gange den vægt du vil have placeret agter, ek.s motoren, med afstanden fra tyngdepunktet, så har du et moment.
    Herefter finder du afstanden til stævnen (eller hvor du skal have noget placeret foran) og finder ud af hvor meget det skal veje, før momentet er ens.
    Hvis din skrogform er nogenlunde "normal", kan du groft regne med at hvis afstanden er den samme foran for og agten for tyngdepunktet, skal der ½ gange mindre vægt foran, da nedtrykningsvægten er ca. ½ gange større agter.
    Håber du forstod hvad jeg skrev..ellers, så prøv dig frem; smid båden i vandet og flyt rundt på vægtene til den trimmer en smule agterover.


  • #3   14. maj 2008 Brian du er for syg smiley

  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #4   14. maj 2008 Tak Brian... Helt sikkert noget jeg kan bruge

  • #5   15. maj 2008 sån lige umiddelbart er det nemmest at tage en stor dunk med(som kan fyldes med vand mere eller mindre med vand) og flytte rundt med den indtil båden sejler bedst.
    men det kommer meget an på om det er en båd hvor man sidder i forenden eller bagenden og styrer også, for som regel er benz og batteri nede bagved sammen med motor(medmindre man har tank i stævn)
    du må i hvert fald ikke smide så meget vægt i forenden at motoren tager luft


  • #6   16. maj 2008 Når du har fundet den vægt du evt. skal bruge til at trimme med i stævnen, så smut ned til dit lokale bådbyggeri/mekanisk værksted.

    Ofte så har de bunker af "nittehuller" som er trykket ud af metalplader og her er vægtfylden angiveligt i en 20 l dunk = 40 kilo.

    Så skal du trimme 10 kilo kan du nøjes med en lille 5 L dunk med metalstumper i - det fylder nemlig langt mindre end vanddunke smiley

    Det er et fif jeg selv har fået og skal have afprøvet nu i weekenden...... smiley


    /Allan


Kommentér på:
Fordeling af vægt i båd

Annonce