{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.257 visninger | Oprettet:

Sejlbåd for svaj {{forumTopicSubject}}

Det er ikke til at få en havneplads i nærheden af hvor jeg bor, så jeg har tænkt at jeg vil ligge min sejlbåd for svaj.
Sejlbåden er en Drabant 22, altså 22 fod og vejer ca.1300 kg.
Er der nogle der kan anbefale en god måde at ligge den for svaj på?
Jeg har læst forskellige steder på nettet, og nogle anbefaler at man ligger en betonklods ned på bunden der vejer det samme som selve båden. Andre skriver at man kan nøjes med et bildæk fyldt med beton så jeg er blevet meget i tvivl.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Sejlbåd for svaj
  • #1   25. maj 2008 du skal først spørge om lov, så gi ca 200kr for og få den markeret på søkort, og så vil jeg mene man skal have 300kg klods ud af jern eller beton, hvor der er fæstnet en tung kæde på minimum 5m + tov på dybden gange 2...
    det var ca det jeg fik af vide da jeg spurgte...


  • #2   25. maj 2008 Jeg tror ikke du har ret i at man skal spørge om lov til at lægge en båd for svaj, men hvem er det du mener at man skal spørge om lov?

  • #3   25. maj 2008 glem alt om betonklodser og bildæk, få en lokal fisker til at sætte en pæl istedet for, få så lavet en jern ring hvor på der er svejset et øje, her sætter du 5 meter kæde og derefter tovværk som skal være ca 25 meter langt, sørg for at ringen kan gå udenom pælen, den ligger så nede på bunden og båden kan så svaje rundt uden problemer, sådan har jeg ligget for svaj i mange år hilsen Claus,

  • #4   25. maj 2008 Der skal nok lidt mere til end en fisker til at banke en enkelt pæl i som skal holde en båd. Så skal han have fat i en pram begegnet til det.
    Men lyder som det bedste idé men udentvivl også den dyreste.


  • #5   25. maj 2008 Hej Claus
    Det lyder som en rigtig god ide det med pælen, måske kan det bare blive svært at finde en fisker der vil gøre det, men det er jo ikke sikkert.
    Ved du noget om hvilke regler der er om at ligge for svaj, eller må man bare ligger sig overalt hvor det ikke generer nogle?


  • #6   25. maj 2008 Claus cc hvad er der i vejen med en betonklods eller et fyldt bildæk...... det holder da mist lige så godt som en enkelt pæl...... jeg bruger selv en et fyldt bildæk og den kan 3 voksne mænd ikke rykke op af sandet. så jeg kan da ikke se hvorfor denne løsning ikke skulle virke

  • #7   25. maj 2008 man kan og så købe en stor ringe til at ligge på bunden som anker.

  • #8   25. maj 2008 Okay, jeg har selv prøvet med en betonklods, under stormvejr blev den trukket hen over bunden!!! det kan selvfølgelig være den har været for let.
    En svajring koster ca 1600-2000,- for den store model.
    Jeg betaler 200 kr for at få sat en pæl, så bliver den også taget op igen det syntes jeg ikke er dyrt ( pælen har jeg selv skaffet ) og ja en pram eller jolle er jo nødvendig + et stødjern med håndtag til at banke pælen ned med. Jeg mente heller ikke at et bildæk ikke vil virke men hvis det nu ikke graver sig ned kan det jo også blive trukket hen over bunden? og det var kun et råd som jeg mente måske var det bedste, pælen kan jo også knække hvis der eventuelt går pæleorm i men jeg har ikke haft nogle problemer med pæl.


  • #9   25. maj 2008 Jeg har ikke hørt om nogle regler for at sætte en svajpæl.

  • #11   26. maj 2008 Tak for de gode svar.
    Jeg tror jeg vil fylde et par bildæk med beton og måske støbe nogle jernstænger i der stikker nedad så de sætter sig bedre fast.


  • #12   26. maj 2008 Bare husk en lang kæde ! f.eks. 3 gange dybden. Kæden giver meget modstand, og sikre du ikke løfter vægten fra bunden !

Kommentér på:
Sejlbåd for svaj

Annonce