{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.103 visninger | Oprettet:

Hvordan vurderes bølgehøjde {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvordan vurdere I bølgehøjden når I er ude at sejle?
Jeg kan selvfølgelig godt vurdere om det er små eller store bølger, men jeg synes det er svært at se om en bølge er 60 cm eller 80 cm høj f. eks.

Er der nogle tricks til at vurdere det, eller er det bare gætværk når andre siger at de har sejlet i x,x meter høje bølger.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan vurderes bølgehøjde
  • #2   27. okt 2016 Der er ikke mange som hænger over fribord og måler præcis bølgehøjden med et målstock. Det er et skøn baseret på hvad du ser og med tiden vil øvelsen gør dig til mester bølgelæser smiley

Som Jens S siger er whitewater eller skumtop et godt tegn at vandet er urolig.
    Ellers kan du på forhånd se bølgehøjden i dit område på DMIs havprognoser side på internettet.

Anden trick jeg bruger er at jeg ved at min båd er ca 2.85meter fra vand overfladen til toppen, hvis jeg kan ikke se horisonten i tider mens båden gynger ved jeg at bølgerne er mindst 2 meter høje. Det er ikke sjovt kan jeg hils at sige .

Allerede når du kommer ude af havnen vil du som regel mærke om vandet den dag føles behaligt , og der ved du om du skal tilbage til bådpladsen , eller holde dig tæt på kysten eller tage ud og fisk på 40 meter dybderne .

• #3   27. okt 2016 Det er nok også sket et par gange at nogle vudere bølgehøjden lidt højere en den er...men det lyder godt smiley men det kan også være svært at vudere når man er ude på vandet i en lille båd så er alt stort. 👍

• #4   27. okt 2016 vi bruger også den med hvide bølge toppe ! !
    Vi havde en Alaska 465 engang, om morgen var der dejligt og næsten fladt vand, så vi tog til Ven for at pilke torsk, var der så i ca 5 timer på LÆ siden af Ven...
    Da vi skulle hjem og runder nord spidsen af Ven......... FUCK smiley det var blæst op fra vest af...... ALLE bølger var med hvide toppe, og i bølge dalene kunne man ikke se land når man stod op..... det tog 4,5 time at komme i land, det er ikke sjovt i en lille båd med 2 knægte og " lille" mig... og så lige den lille detalje .. vi havde IKKE nogen form for lys på den på det tidspunkt, det er ikke smart på øresund ( eller nogen steder overhovedt ) det var totalt mørkt da vi kom ind, det var så en fejl af den grumme slags af mig smiley .... og NØHJ jeg har lært af det smiley ....
    Det er mega svært at se højden når man er i båden og de føles MEGET større når man er ude, så jeg bruger bølge toppe og https://ifm.fcoo.dk/select/index.html når vi skal ud og IMENS vi er ude, jeg/vi skal IKKE tages i rø..... igen ..... smiley

• #5   27. okt 2016 Som andre skriver, hvid top betyder banketur..
    Kun træning og rutine kan hjælpe dig med sejllads i bølger..
    En god ide er at tage ud og træne når der er bølger så du den dag bliver overrasket over bølger er forberedt...
    Når du har trænet og kender din båd godt kan du sejle uden at kigge på vandet, du kan mærke bølger/båd i kroppen.
    Har trænet hundredvis af timer men der kommer altid en bølge der tager røven på dig... de ligger bare der og venter på dig smiley

• #6   28. okt 2016 Tak for svar.
    Spørgsmålet gik jo mest af alt på tricks til at vurdere bølgehøjden.
    Det med at sejle i frisk vejr, handler som flere skriver, vist mest af alt om at kende sin båd og dens begrænsninger.

• #7   29. okt 2016

profilbillede
  • #8   29. okt 2016 mit trick er at gå på DMI inden man sejler. der kan man se alt. time for time de måske 48 timer.

• #9   29. okt 2016 Jeg har hørt fra en fisker at " hvide toppe" så er det ca 7 m/s, og over 1 meter bølger

• #11   29. okt 2016 Det passer ingen steder. Der er da rigtig mange faktorer der spiller ind på bølge højden. vindretning strøm vanddybder osv. 7 sek.m fralandsvind 1000 meter fra land giver eksempelvis ikke 1 meter bølge.

• #12   29. okt 2016 Det er ved pålandsvind, vi snakkede om det. Men enig, der er flere faktorer, men sikkert en udemærket " rettesnor"

• #13   31. okt 2016 Ja man kan hurtigt blive søsyg

profilbillede
  • #14   1. nov 2016 Søsyg hvad er det ?? B)🤑>:(

Kommentér på:
Hvordan vurderes bølgehøjde

Annonce