{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.105 visninger | Oprettet:

Afmontering af drev {{forumTopicSubject}}

Så lykkedes det endelig at få afmonteret mit drev. Lidt besværligt fordi der sad en låsebolt på som jeg ikke havde fået nøglen med til.

Jeg tog først underdelen af med det resultat at der kom en masse gearolie ud. Har ikke prøvet det før men er ret sikker på at det ikke skulle ske. Især fordi min beholder oppe i motorrummet er helt tom. Regner med at et nyt sæt pakninger vil gøre underværker.

Det ser ikke ud til at mit gimbal leje mangler fedt, og der er heller ikke nogen mislyde når jeg drejer det rundt.

Ydermere er bælgen helt tør, så ud over den lækker gearolie, så er jeg tilfreds med hvordan det ser ud. Nu skal det bare rengøres, ny bolt øverst i styrbord som jeg måtte skære af og så lige se om impelleren er ok eller skal skiftes.

Så nu kan jeg heller ikke finde på mere at skille ad på båden. Tjek mit album for flere billeder.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Afmontering af drev
  • #1   19. nov 2016 .

    profilbillede
  • #2   19. nov 2016 Din drev bælge ser faktisk godt ud.
    Megen keg skal lige afklare , kom der drev olie ud fra bælgen? Hvis ja , så er det at du har en lille ridse på din 'yoke' eller en måske begge af gummi ring paknigerne på den er slidt. Tjek det.

    Du skal være opmærksom på at drevolie kan ikke løbe ud fra motorrum beholderen selv om drevet er afmonteret pga en envejs ventil som lukker når drevet er af.

    Fra billedet ser det ud som om der er salt aflejringer i din gear kabel skift system, det burde ikke være. Dette kavitet burde kun være ren med fedt.

    Er det flyvende pakning rester jeg ser på billedet? Aldrig bruge det , en sætte med de korrekt pakninger og gummi ring koster 60 kr .

    Hvis du er god til englesk er denne hjemmeside simpelhen guldværd til service af mercruiser outdrives.


    https://youtu.be/w3O63YTOhn8


  • #3   19. nov 2016 Genmontering for drevet

    https://youtu.be/aGVrY4cWiDA


  • #4   19. nov 2016 Linket til hjemmesiden
    http://www.shiftcables.com/Replacingyouralphashiftcable.html


  • #5   19. nov 2016 Hej Kenneth.

    Tak for dit svar. Tror måske den envejsventil er gået i stykker, for da jeg tømte drevet for gearolie opdagede jeg at beholderen allerede var tømt inden jeg afmonterede drevet. Og det var fyldt inden jeg begyndte tømningen. Jeg tog den nederste del af drevet af først, og det var der det kom ud oppe fra hvor pinden der får propellen til at dreje rundt går op i den øverste del af drevet. (undskyld mit amatør sprog ;))

    Jeg har allerede et pakningssæt til drevet. Så nu renser jeg det og smører det ind. Så håber jeg at der ikke er salt ved gearkablet næste år.

    Det flydende pakning du skriver om, er det det røde du kan se? For tror det er bagsiden af pakningen.

    Tak for dine links, dem vil jeg kigge på i morgen.


  • #6   19. nov 2016 Hvis du er i tvivl om hvor gammel impelleren i vandpumpen er skal du bare skifte den. De fleste skifter den hvert andet eller tredje år.

  • #7   19. nov 2016 Jeg har allerede købt en, så den ligger klar med mindre den anden ser helt ny ud.

  • #8   20. nov 2016 Det er helt normalt gearolien løber ud når underdelen tages af. Da over og underhus har forbindelse med hinanden!

    Desuden er det heller ikke en envejs ventil der sidder mellem transomklokke og drev men en almindelig lås for at undgå at den tømmer drevolie reservoiret. Men dette sker altså kun hvis man tager over og underdel af samtidigt


  • #9   20. nov 2016 Hej Christian. Men da jeg tømte gearolie ved at løsne de 2 skruer, så tømte den også min beholder i motorrummet. Ud fra hvad jeg har set og læst mig til, så burde man beholde olien i beholderen når man afmontere drevet. Men er det fordi jeg har taget underdelen af før overdelen?

  • #10   21. nov 2016 Lige en bonus info når du samler og fylder olie på igen så HUSK !!! Olien SKAL pumpes gennem drevet og op til din olie beholder smiley

  • #11   21. nov 2016 Tak for info. De videoer jeg har set der stopper man når der kommer olie ud at øverste hul. Skal jeg så sætte den øverste skrue i når der gør det og så blive ved med at pumpe til oliebeholderen er fyldt?

  • #12   21. nov 2016 Du kan Ikke pump olie nedefra drevet oppe til at fylde beholderen i motorrummet!

    Du fylder drevet fra den nederste skrue som du selv siger indtil dem løber ude fra top skruen.
    Derefter flyder du beholderen fra motorrummet.

    Der findes mange vejledninger om dette på nettet.


  • #13   21. nov 2016 Det var også det jeg gjorde på min anden båd med påhængsmotor, blev bare lidt i tvivl pga beskeden fra TAT.

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #14   24. nov 2016 Sørg nu endelig for det er den rigtige gear olie beregnet til outboard du hælder på.K&B

  • #15   24. nov 2016 Yes. Den er købt af midtsjællands marineservice. Så jeg stoler på han ved hvad der skal på smiley

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #16   24. nov 2016 Det står også i manualen hvilke typer der kan eller skal bruges forhåbentlig har du fået at vide hvilken type de har leveret,ellers passer det ikke sammen med det du fylder på,sørg for det,det er ikke lige meget.

  • #17   24. nov 2016 Jeg kigger i manualen i aften. Tak for sin besked.

Kommentér på:
Afmontering af drev

Annonce