Sandblæsning af galvaniseret båd {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har en galvaniseret stålbåd. Da jeg nu har smidt den på land kan jeg se at den forrige ejer kke har været grunding nok med behandling af bunden.
Flere steder er den rustet igennem galvaniseringen. Disse pletter gemmer sig under flere lag bundmaling, så det er ikke helt til at sige hvor stort problemet er. Har fundet nogle HUNDREDE efter et par dages arbejde.
Tror i bedst det kan betale sig at få sandblæst alt under vandlinien, og derefter behandle med epoxy, eller ville i bare plet behandle ?
Nedstående er en link til billeder af problemet (ca 0.5Mb). De grå steder har jeg sandblæst pletterne og malet med koldgalvanisering (zink). [I]rustpletterne er ikke ligeså store som de grå pletter antyder; Har malet flere pletter af gangen[/I]
(link fjernet)
På forhånd tak.
Med venlig hilsen Kasper
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Det er også det jeg hælder til, men problemet er at galvaniseringen ryger helt.
Ang. pris kommer det til at koste ca 15K med sandblæsning og epoxy.
(ca 11m lang)
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Så er det lettere for os at hjælpe med de spørgsmål der kommer.
sep 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Både: 8 Emner: 7 Svar: 192
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.074
Jeg har før behandlet familiens 40 fods stålbåd, og selv om der er benyttet det rigtige tjæreepoxy, så kan vandet sagtens trænge ind under, og boble op.
Det eneste rigtige - i dit tilfælde - er at få bunden sandblæst så materialet er helt rent. Herefter skal der påføres et tykt lag tjæreepoxy efterfulgt af bundmaling.
Arbejdet med tjæreepoxy og bundmaling er giftigt, så sørg for gode ventilationsforhold og brug masker, der kan skåne dit helbred.
Zinkanoder på skroget vil være at anbefale selv om bunden er godt behandlet.
Firmaet OMØ i København har så vidt jeg husker et mobilt sandblæseanlæg.
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Både: 1 Emner: 68 Svar: 1.021
jul 2008
@ Rolf T - Jeg har fået enbefalet at bruge Hempels light primer
Hvilken expoxy har du brugt ?
@ Anders speedfreak'en K. - Jo den ligge i Hundested
@ Jens B - Den er på vej - skal lige have afsluttet noget isolerings arb. så kommer billederne.
Mvh Kasper
maj 2006
Jeg giver ikke meget for hempel og de andre, de er for dyrer i forhold til hvad man får for pengene. - syntes jeg.
jul 2008
maj 2006
maj 2008
maj 2008
Sandblæsning af galvaniseret båd