{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.291 visninger | Oprettet:

fra 11 til 30hk? sejlbåd {{forumTopicSubject}}

Hej og godt nytår (ja bedre sent end aldrig...)

VI har nu fået motoren ud af gåsen, solgt motor og er nu på udkig efter ny motor, og propel...

personligt så ved jeg alt for lidt om det motorværk, men jeg ved hvad jeg gerne vil opnå, og så er det vel bare at spørge jer klogeåger hvad det bedste valg kunne være... sammenholdt med min økonomi og mandens mening så finder vi nok noget vi kan "nøjes" med...

der sad en Bukh DV10 i båden... fin motor, der dog virkeligt trængte til en overhaling og det var ikke kun udvendigt... den gik fint, men flere pakninger samt slanger og alt det andet udvendige stod for en udskiftning... vi valgte at sælge den da vi har et ønske om en større/kraftigere motor i Gåsen...

vi har kigget på 25-35hk Bukh og Volvo Penta... de er jo desværre alle noget oppe i alderen, og så er det at Bladt, og giMotors kommer ind i billedet, men dem hører vi ikke så meget om, da de jo er relativt nye på markedet (ud fra hvad vi kan google os frem til)... Har fundet en privat mand der har flere motorer til salg der alle er renoverede og han virker meget reel og min opfattelse er at han ved hvad han snakker om når jeg spørger, MEEEEN han vil jo gerne sælge mig en motor, så det skal jo lyde flot... smiley

nu er det så jeg vil høre:
30hk i en sejlbåd?, da vi gerne vil bruge den som motorsejler (gjorde vi den tid vi nåede inden vores sæson sluttede) men den kunne vitterligt ikke hverken bakke eller stoppes... vi fik mistanke om at propellen var helt begroet, hvilket den var, men efter en let afkradsning af diverse, var der ingen ændring at spore... vi kunne ikke stoppe båden når først den var i fremdrift... nu har vi gået rundt og snaget lidt på de både der ligger på land, og deres propeller er jo helt anderledes end vores... vores er nærmest flad og med små blade, mens tilsvarende størrelse både (vi kan jo af gode grunde ikke vide hvilke motor der ligger i bådene) har store og "dybere" propeller på...
Vores plan er omkring de 30hk og så en tur til marineservice for at finde en egnet propel, til motor og båd... har I nogle bud på hvad jeg skal kigge efter - vil jo gerne vide lidt om havd jeg snakker om så jeg ikke bare ligner en dum tosse på afveje...
det er en 29fod ALO 28 på ca 3500kg...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  fra 11 til 30hk? sejlbåd
  • #1   21. jan 2017 alternativt, hvad kan man så forvente af en 15hk i forhold til en propel... der er vel grænser for hvor meget der kan presses ud af motoren hvis der skal være fornuft i det...

  • #3   21. jan 2017 den er 6,59 m i vandlinjen ifølge sailboatdata...
    den sejler omkring de 7 knob for storsejl og genua, og ikke i voldsomt meget vind,
    men den sejlede 0,5-3 knob i modstrøm for motor, og det er der vi forventer at hente noget...
    det er ikke fordi vi forventer at få en ræser... vi vil bare gerne kunne regne med at nå hjem til tiden og ikek blive fanget i mørket hver gang, fordi hjemturen kunne tage 1,5-2 gange længere end turen ud... selv på helt vindstille dage hvor vi sejlede for motor ud og hjem... der vil selvfølgelig altid være forskel på med og modstrøm, men vi var nede på 0,5 knob ved flere lejligheder, i Limfjorden, hvor vi slår vores folder... det er altså for lidt, når vi ved hun snildt skyder 5 knob, (For sejl) hvilket er fin fart for os...

    den sejlede jo netop ikke fint med gamle motor, idet den ikke kunne stoppe og ved bak skulle vi godt nok have tålmodighed, for den flyttede sig ikke meget... jo ved modstrøm kunne vi bakke... men så havde hun svært ved at komme fremad, hvilket resulterede i at vi bare havde en motor der larmede uden at der skete ret meget...
    det er usikkert og ubehageligt at sejle en båd der ikke er ordentlig manøvredygtig, så vi har valgt en større motor, men vi ved for lidt om propellens udformning... Planen er at tage den med vi har, og tage en snak med marinecentret om de kan hjælpe med at finde en egnet til den motor vi ender op med...

    hvad betyder de tal på propellen sådan helt præcist?
    det er jo ret vigtigt at stoppe båden ved ind og udsejling fra havnen, så det er jo ikke uden betydning...


  • #4   21. jan 2017 Vil den grave sig ned hvis vi sætter en 30hk i og sejler i modstrøm, og opnår en fart på fx 5knob? altså vil den grave sig ned hvis vi presser den op på den fart i modstrøm, når den nu ikke kunne komme over tre knob med den anden motor?

    hvordan ved jeg hvad max ydelse jeg kan få ud af en motor, forstået sådan at hvis jeg har en 15hk motor, kan jeg så bare sætte en hvilken som helst tre bladet propel med hvilken som helst hældning, eller vil det giver for stor modstand på motoren, hvis hældningen bliver for stor/lille?


  • #6   23. jan 2017 større motor og propel er oftes =minder rpm ved samme fart.
    det er jo langt fra sikker den propel du hade op før var den "rigtige" til motoren.
    du vil ligge 300% mere motor kraft i den så der skal kigges på gearkassen.


  • #7   24. jan 2017 Ja det lyder meget rigtigt... vi ønsker også en LILLE øgning i farten da den anden motor ikke kunne klare opgaven, ud fra de små pejlemærker der er kommet frem, som vandlinjelængde mv... og vi har set en anden ALO28 med en 34hk motor, så vi ved at det er muligt at få det til at fungere... smiley

    vi skal ned at se på en motor på søndag...
    vi søger ny/anden motor, med gear... så ved vi det passer sammen...

    Ang propellen så kan jeg læse mig til at det er mere end videnskab at regne den ud... men vi vil alliere os med to (der ikke kender hinanden) så de hver for sig kan rådgive os i hvilken propel der bør passe til vores (forhåbentlige) nye motor og gear... når vi får den hjem og får den sat i...


Kommentér på:
fra 11 til 30hk? sejlbåd

Annonce