{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.583 visninger | Oprettet:

hvordan finder jeg tal på propel? {{forumTopicSubject}}

har nu været ude at studere min propel IGEN... jeg kan ikke finde noget der minder om et tal derpå...

Jeg har nogle mål og har fundet ud af at den er højredrejet... hvert af de tre blade er 16,5 cm fra midt til spids, og hvert bald er på bredeste sted 9,5 cm... hvordan finder jeg hældningen?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvordan finder jeg tal på propel?
  • #2   23. jan 2017 der står intet nogen steder, men vi må tage den med til marinecentret når vi har fået hentet vores nye/anden motor, så vi er sikre på at det passer sammen... smiley

  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #3   7. feb 2017 Hvis den gamle motor var en BUKH DV10 (antager jeg til en ALO 28), så sejlede de fleste med en std, 2 bladet 12" x 12 propel.

  • #4   7. feb 2017 Eij en der ved noget om alo28... dem er der ikke mange af...
    Mit bedste bud og skøn er 12-13"x7-8" stykker
    Hvordan finder man ud af stigningen...

    Jeg har sagt 13"x9"... så vi har kigget 13"x13" og med større blade... vi har ikke fået propellen af endnu. Der kom jo snevejr så vi er igang med at sy sprayhood og ny madrasser er ved at blive lavet til...


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #5   7. feb 2017 Hvilken motor har I skiftet til? Når du kender gearudvekslingen kan du bestemme rimeligt sikkert hvilken stigning propellen bør have. Men ellers bør motorleverandøren vide det.

  • #6   7. feb 2017 Volvo penta 2003 28hk, gearudvekslingen er det det der hedde 1:2 (hørte sælgeren nævnte det... Kan også være 2:1, men det ved manden...)

    Hvad har det med stigningen at gøre? Altså det har vel ikke betydning for hvordan jeg udregner en stigning på en propel... Udelukkende for at jeg kan finde den optimale stigning på den propel vi skal have...


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #7   7. feb 2017 Jo, stigningen og gearudveksling hænger sammen, nu større stigning, nu mere overarm skal din motor kunne præstere, og hvis udvekslingen er lav, fx 2:1 skal du have mindre stigning end ved fx. 2,3:1. Ligesom udvekslingen i bak også er vigtig, men til din nye 2003 type med fast aksel, skal du nok vælge 16x11 ved 2-bladet foldepropel.

  • #8   8. feb 2017 13" er max størrelse, så det bliver en 13x?? Og trebladet...

    Og det var nu ikke så meget om hvordan det passede sammen... Tror du misforstod mig lidt... Mente ganske simpelt, hvordan finder jeg ud af stigningen?


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #9   9. feb 2017 Tro mig, 13" er alt alt for lidt til den motor, medmindre det er på grund af pladsmangel under skroget. Og igen, stigningen udregnes ved anvende motorens og gearudvekslingens data, bådens vandlinje og skrogform. Om det skal være en folde eller en fast propel har også betydning, idet stigningen i bak er forskellig på de to. De fleste motorfabrikanter har en oversigt over anbefalede propelstørrelser til de respektive motorer.

  • #10   18. feb 2017 Der er kun plads til 13" under skroget... Så det er ikke muligt at sætte en større på...
    Det skal ikke være foldepropel...
    Trebladet hvis muligt...
    Gearet hedder ms 21 D hvis det siger noget
    Båden er knap 7m i vandlinjen...




Kommentér på:
hvordan finder jeg tal på propel?

Annonce