{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Lm 26 vs. Saga 27
  • #1   22. jan 2017 Begge er jo motorsejlere, men de ligger i hver deres ende, LMeren har hovedevægten på gode sejlegenskaber, Sagaen har mere vægt på motordelen, de fleste Saga 27er har dog heller ikke længere riggen på, men bliver brugt som rene motorbåde. LM 26 er noget mere moderne, selv om Sagaen faktisk blev produceret langt op i 90erne. Der er reelt kun 2 køjer i LM 26, hvor man let finder plade til 5 sovende i Sagaen. Kan du godt lide at sejle for sejl, skal du tage LMeren, skal du have hele familien med på ferie, er du bedre stillet med Sagaen.

  • #2   23. jan 2017 Hej Morten.

    Tak for din tilbagemelding. Jeg har ikke prøvet sejl før. Og det kommer umiddelbart ikke til at blive det primære. Og det vil ikke overraske mig, hvis der kommer sæsoner, hvor masten ikke kommer på.
    Grunden til de to bådtyper, er deres indretning. Hvor der er plads og børn ( 8 og 10 år) kan bevæge sig lidt rundt. De skal kunne opleve det lidt som en legeplads, et sted og sidde med tegnesager, ipads etc., for at de gider med ud og sejle.
    Videre ønsker jeg en båd med små vedligeholdelsesudgifter.
    Farten er familien indstillet på, er det store kompromis med de ovenstående ønsker.


  • #3   23. jan 2017 Umiddelbart vil jeg tro SAGA 27 er mest egnet til jeres behov, men vær opmærksom på at selv om det virker smart med en agterkahyt, så besværliggøre det situationen når man skal ind på en bådeplads. Som jeg husker det, er der en del mere træ at holde i en LM 26, i forhold til den Saga. Kan du godt lide Saga 27s opbygning, og ikke skal bruge muligheden for sejl, kan du også kikke efter Albin 25, Bonum 255, Møn 27, Winga 25, tur 24(ingen agterkahyt), Neptun 8000, Maxi maxim og ellers mærker som Mascot, Marex, fjord, Fram, Luna, Finnsailer, Myra..

  • #4   23. jan 2017 Hej Morten. Fedt med dine bud. Der må ikke være agterkahyt. Der vi blive tale om få overnatninger. Hvorfor jeg hellere vil have det store agterdæk. Sejler de egentlige motorbåde alderledes end eksempelvis en LM 26. Kan se at nogen af dem har lidt større motor. Men der er vel for alles vedkommende tale om 6-8 knop.

  • #5   23. jan 2017 Langt de fleste både jeg linker til er af deplacement typen, ligesom Sagaen. De kommer ikke op og planer selv om de har/for en kraftigere motor, dvs. de sejler ca. deres vandlinie - meterlængde i knob, så deplacement både i den størelse du kikker på har en topfart på 8 - 9 knob, her bruger de dog en del brændstof, holder du farten ned på 5 - 6 knob, er de utrolig økonomiske. Undtagelserne af dem jeg linker til er Maxi Maxim, den er halvplanen, en kombination af deplacement og helplanen skrog, der tilader en højere fart på 15 - 18 knob. Grunden til at fx. Bonum 255 har kraftigere motor end Albin 25, selv om de har samme skrog, er at efter datidens målestok var motoren kraftig nok, men da man i 80erne lavede Bonum, var erfaringerne at Albin 25s originale motorstørrelse var lige det mindst i store bølger, og så køre end større motor med 4 cyl. noget bedre end en lille 2 cylindret. Hvis du kun skal sejle for motor, bør du ikke vælge en sejlbåd, som jeg vil sige LM 26 er tæt på, den har kort dyb finnekøl, som kræver at du som minimum sætter masten på, for at få balance, den stikker også dyber end en motorbåd, til gengæld vil den ikke drive så meget ved fx havnemanøvre (retningstabil), men kan så være svær at manøvrere rund med når der skal bakkes.

  • #6   23. jan 2017 Hej igen.

    Det er mega god info du kommer med. Mange tak


  • #7   23. jan 2017 Hej igen ( Morten)

    Jeg falder stadig tilbage på "Lm 26" - Har du nogen ide om omsætningshastigheden af disse både. Skal jeg forvente mig og være gift med den.
    Alternativ - har jeg overset nogen motorbåd med påhængsmotor. ??


  • #8   24. jan 2017 Hej Jacob

    Kan godt forstå du vender tilbage til den LM 26, du for rigtig meget båd for pengene, og det er en lækker båd i god kvalitet. Vær opmærksom på, der er en del udvendigt træværk i cockpittet, samt om læ, der skal vedligeholdes, drevet til motoren er et sejldrev, det er dyre at holde end et med traditionelt skruetøj, og så bruger man bare mere tid og flere kræfter på en båd med mast i den størrelse, sejl, løbende- og stående rig koster også en del at vedligeholde/udskifte, og du har jo stadig en motor i samme størrelse at vedligeholde. Er du forberedt på overstående, og ikke løber end i et eksempel med overraskelser, tror jeg dog ikke du vil blive skuffet.

    Bådmarkedet har det svært, selv om vi er ude af krisen, så er der bare færre unge der vil sejle. For 15 år siden var det umuligt at få en bådeplades i nærmest alle havne, i dag har stort set alle havne på Sjælland ledige pladser af alle typer. En båd holder dog rigtig længe, og afskrivningen er lille sammenlignet med en bil.

    Vil du se på både med påhængsmotor, kommer du til at gå ned i størrelse, men fx mange af Utterns modeller har en vis størrelse, i god kvalitet, og så vil de alle sejle en del hurtigere end en deplacementbåd. Tjek Uttern med model nummer, 6000, 7000, 6300, 630, 690, 6200, 5750, 760 (har indebords). Går du endnu længere ned i størrelse, er der rigtig mange, her er fordelen at man kan have både på trailer, hvis man har en mellemklasse bil.


  • #9   24. jan 2017 Som jeg også har skrevet her er lm26 en fantastisk båd også mit valg.

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/68782-koeb_af_motorsejler__motorbaad


  • #10   26. jan 2017 Jeg er super glad for de tilbagemeldinger I kommer med. Er det mulig og sige noget om, hvad der årligt skal sættes af til vedligehold - jeg går udelukkende efter noget som er i pæn stand ved købet., og hvor motoren har fået en en vis renovation - det er jo typisk motorer fra starten af 80'erne

  • #11   26. jan 2017 Årligt skal du bruge en havneplads/landplads, op- og nedtagning, forsikring, service af motor/vinterkonsavering, klargøring af båd (bundmaling/primer, polish m.m.) og så er der brændstof. Der svært at sige hvor meget du skal bruge på disse ting, det afhænger jo af geografi, hvor meget man selv kan, om man vælger noget fra, hvor meget man sejler osv. Her ud over kommer der så reparationer og udskiftning af slidte dele i sær på motor og rig/sejl. Men søventiler, skroggennemføringer, er også vigtige at være helt sikker på holder, elinstalationer og især elektronik skal måske opdateres. Jeg vil nok regner med mindst 20.000 - 25.000 kr. årligt

  • #12   26. jan 2017 Det er mest motor, rigtig og sejl jeg tænker på. De øvrige udgifter har jeg styr på fra tidligere båd.

  • #13   26. jan 2017 Ja ok, ligesom med motoren kan det godt betale sig, at gå efter en rig i god stand med opdatringer, mast og bom skal selvfølgelig være lige, uden buler og tæringer. Men også vantskruer, termineret vanter, blokke, hjul, spil, skøder, hal, rulle og selvfølgelig sejl, er rigtig dyrt at skifte. Selv har jeg brugte langt flere penge på de dele, end på motoren, på de kølbåde jeg har haft.

    Hvis motoren har sejldrev, skal du regne med det koster ca. 10.000 kr. at skifte membranen.


Kommentér på:
Lm 26 vs. Saga 27

Annonce