{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.162 visninger | Oprettet:

Få gummibåden til at plane?? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en gummibåd på 300 cm med fast bund og oppustelig køl, hvor jeg pt. har en 4 HK 2-takter suzukimotor til. Motoren er MEGET gammel (så den har sikker kun 2 HK tilbage), men fungerer.
Jeg ville dog meget gerne kunne få den op at plane, da det til tider er en anelse frustrerende bare at sidden "nede i vandet" og mærke hvordan båden bare suger vandet til sig, og motoren bruger en del unødvendig benzin på blot at træde vande.

Jeg er en temmeligt stor mand, på 200 cm og 120 kg, så mit spørgsmål går på:

Hvor meget motorkraft skal der til for at jeg kan få båden op at plane? Det skal siges at båden er godkendt til max 10 HK, så hvis det er for lidt med min vægt, så er det selvfølgeligt lidt ærgerligt.
Havde kig på en 8 hk totakters Evinrude fra 88 jeg fik tilbudt for 2500 kr, men turde ikke købe den før jeg havde hørt jer eksperters vurdering.
Jeg er mest til totakters motorer, da jeg har lidt lettere ved at fifle med dem selv, så er der en derude, som har en fornuftig motor til salg, så skriv til mig.

Venligst
Peter

Jeg


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Få gummibåden til at plane??
  • #1   30. jul 2008 Jeg har en Zodiac 310, den kan jeg lige få op og plane, og sejle 22 km/t med, med en 4 hk Mercury fra 02. og jeg vejer 67 kg. så en motor på MIN 8 hk, og allerhelst 10 hk tror jeg du skal have, ellers vil den nok sejtrække meget

  • #2   30. jul 2008 jeg sejlede med en zephyr 504 der var godkendt til 30hk, vi satte dog en 40hk på og det var perfekt til båden... hvis din er godkendt til 10, ville jeg tage den lige over f.eks 15, det er stadig en lille motor men jeg synes det er bedre at have overskud end underskud

  • #3   30. jul 2008 Ok - så minimum 8 HK. Så vil der nok være fornuftigt med 10 HK, hvis min kone en gang imellem skal med ud.

    Det skal dog siges, at jeg har prøvet at forlænge gashåndtaget, så jeg kunne sidde ud ved stævnen imens jeg sejlede, og hvis jeg vippede både op og ned kom den faktisk op at plane et stykke tid.


  • #4   30. jul 2008 Ok - dumt spørgsmål måske, men når en båd er godkendt til 10 HK, hvad er så risici ved at sætte en større motor på? Er det bare fare for at båden opfører sig for "livligt"?

  • #5   30. jul 2008 hvis du kigger dig lidt omkring har de fleste både en lettere overdim motor på... og med 15hk er der vist ikk fare for noget vildt, men man behøver jo ikk give fuld gas hele tiden..

  • #6   30. jul 2008 Ok - der kan man bare se - jeg har jo troligt holdt mig til at kigge på motorer under 10 HK, men jeg kan se jeg må udvide min horisont. Er de ikke frygteligt tunge og meget dyre når man kommer op i 15 HK?

  • #7   30. jul 2008 de fleste 15hk er identiske med 9.9 modellerne, det er ofte bare karburator og membran der er forskellig, så vægten er ikke værer end en 9.9hk. hvad prisen angår er brugte 15hk ca samme pris som 9.9hk, hvis det er nye motore, er der en prisforskel på nogle 1000kr.

  • #8   30. jul 2008 Jep
    Du kan godt plane med 8 HK... men det blir hurtigt kedeligt.
    Og som de andre siger: Sæt en 15'er på, det kan den godt holde til. Så har du også lidt HK i overskud og det er jo rart.
    Jeg har selv sejlet i en Zodiac 310 (godkendt til 10HK) med en Mariner 25. Det gik godt, meen den kunne ik holde til det i længden...

    http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=870&ipc=14955


  • #9   30. jul 2008 Perfekt feedback fra jer alle.

    Jeg vil straks køre ud og se på en 16 HK suzuki til 3000 kr. Anders - når du siger den ikke kan holde til det i længden, hvad mener du så? Er det ophænget der ryger, eller er det bare de mange slag fra vandet den ikke er bygget til?


  • #10   30. jul 2008 Nåh - damn. Han sagde den kunne køre, men den havde defekt vandpumpe, dårlige impeller, og ingen skrue?? Sikken en mærkelig mand og sige den var klar til at sejle. Hvis der er nogen der har en fornuftig motor, så må i endelig sige til.

  • #11   30. jul 2008 Lad være med og overdimensionere en gummibåd. lortet kan ikke holde !!!

  • #12   30. jul 2008 Det der skete med min Zodiac var at hækken begyndte at gå løs der hvor den var limet fast i pontonerne i siderne. Men den har sgu klaret det godt. Den har sgu altid fået tæv også inden jeg fik den. Det var først efter et års tid med 25 hk at den begyndte at slippe og den var jo bestemt ik ny mere.
    Så på med en15 HK's maskine!
    Det ville jeg gøre.


  • #13   30. jul 2008 Jamen Anders - jeg er jo fyr og flamme. Vil enormt gerne finde en 15 HK motor. Skriv på peter@thejokers.dk eller ring på 61686144 hvis du/i hører noget

  • #14   30. jul 2008 Den 8 hk du havde kig på, er den stadig til salg?

  • #15   30. jul 2008 Thomas: Nej - ikke så vidt jeg kan se. Fandt den på www.blocket.se , men kan ikke se den der mere

  • #16   30. jul 2008 Der er en 8 HK her: http://www.blocket.se/vi/17199819.htm?ca=23_4_s
    3350,- kr i danske penge.


  • #17   30. jul 2008 Hej Peter!

    Synes du skal vælge min. 10 og max. 15 HK, har en 290 gummibåd med 15 HK og den går godt, selv med 300kg planer den fint og går ca. 18 knob. Men kun med mig(65kg) i er den næsten for vild i bølger. Idag kunne den godt vælgte med mig i.

    //Anton O


  • #18   31. jul 2008 Hej Anton.

    Cool at du siger den kan plane med 300 kg. Det betyder jo at jeg både kan have min kone og diverse oppakning med ud, hvis jeg køber en 15 HK. Jeg må bare væbne mig med tålmodighed, og se om der er nogen der ligger inde med en 15 HK'er med kort ben, der er i OK stand.


  • #19   8. aug 2008 Ja,og det er stadig ret sjovt. Sejlede en gang med ca. 360kg og der kunne den ikke komme op at plane men med 300kg går det stadig ok.
    Nu skal jeg en uge ud at sejle også to uger i sommerhus emd gummibåd, det bliver dejligt.


Kommentér på:
Få gummibåden til at plane??

Annonce