{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.484 visninger | Oprettet:

Yamaha VS Mercury {{forumTopicSubject}}

Hej venner

Hvis valget står mellem en Yamaha 130 HK V4 (årgang 2003) og en Mercury Optimax (årgang 1999) - hvad ville du så vælge (og hvorfor).
Begge er 2-taktere.

Har selv tidligere haft Yamaha - og været rigtig godt tilfrads - men det var en 50 HK. Er de også gode når man kommer op i 130 HK - eller er Mercury bedre her?

Er der nogen der har erfaringer med fordele/ulemper mev en V-motor frem for en række? Er der bedre bundtræk i en V-motor?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Yamaha VS Mercury
  • #1   4. aug 2008 UPS - har lige fundet ud af at en 135 HK Mercury Optimax er en V6.
    Er dog stadig interesseret i at høre om forskelle på V- og rækkemotorer.


  • #2   4. aug 2008 Er Yamahaen med Elektronisk benzin indsprøjtning?

  • #4   4. aug 2008 Jeg er og har altid været Yamaha-mand og har bl.a. ejet en 130 V4.
    Men at sammenligne den med en 135 hk Mercury Optimax kan man ikke.
    Merc'ens teknologi er meget nyere og de to ekstra propper + den ekstra volumen (1.8 l. kontra 2.5 l.) kan man ikke.

    Merc'en er Yamahaen overlegen. :-|


  • #5   4. aug 2008 hej Jens

    Jeg er ikke vild med mercury men jeg må nok give Morten.k ret i at hvis yamahhaen er med karburatorer så er den MEGET t ørstig så hvis prisen er den samme får du en mere økonomisk motor ved køb af mercuryien.
    Jeg har selv hav en 115 Yamaha V 4 fra 1990 men har lige solgt den og købt en Evinrude E-Tec og den nye bruger ca 1/3 benzin og sejler tilnærmelsvis lige så stærkt men der var mere bundtræk i Yamahaen.
    Jeg håber da at du bliver glad for din nye motot hvad end dit valg bliver.

    Hilsen Hasse


  • #6   4. aug 2008 Tak for alle jeres gode svar.

    Jeg ved ikke lige om Yamaha'en er med karburatorer - det er den nok.

    Hvad med Optimax'en - jeg har læst noget om at den har kompressor. Er det noget der virker og holder?


  • #7   4. aug 2008 Optimax'en den holder - ingen tvivl om det..
    Men din båd vil være hurtigere med yamaha'en, det er der heller ingen tvivl om..

    Husk nu at sørge for at den du vælger en med 20" ben..


  • #8   4. aug 2008 Yamahaen er med kaburator. 2 dobbelte, altså en pr. cylinder.Og så tørstog synes jeg nu ikke den der. Min Vmax med indsprøjtning er noget mere tørstig end min gamle 130'er, men jeg kommer også hurtigere længere omkring smiley

    Optimax'en holder vist rigtig godt. De har kørt med systemet længe og jeg har ikke hørt en eneste der har haft problemer med sin OptiMax.


  • #9   4. aug 2008 Morten ved du hvor meget Yamaha'en vejer? Kan ikke rigtigt finde den på nettet.

  • #10   4. aug 2008 162kg

  • #11   4. aug 2008 Tak Lars T,
    Det er jo alligevel også knap 40 kg mindre end Optimax'en.
    Synes det er et svært valg:
    Optimax'en minusser 4 år ældre, 40 kg tungere
    Optimax'en plusser Elektronisk indsprøjtning (nok bedre benzinøkonomi), større slagvolumen (bedre bundtræk?) Flere cylindre (bedre bundtræk - og lyd?)

    Til Lars T
    Hvorfor mener du Yamahaen vil være hurtigere - er det på grund af vægten? Jeg har iøvrigt mere brug for optræk end topfart.
    Og den skal ikke på den båd jeg har nu, men en ny 17 fods på ca. 500 kg.


  • #12   4. aug 2008 Hvilken båd skal motoren sidde på?

  • #13   4. aug 2008 Ja, Yamaha'en vil netop være hurtigere pga af vægten, men Mercury'en har bedre optræk soim du også selv skriver..
    Så det er selvfølgelig helt op til dig hvad du skal vælge smiley

    Hvis den Optimax du har kik på, er den som er til salg herinde så er den ihvertald 5-10k for dyr.


  • #14   4. aug 2008 Jeg er helt enig med Lars T om prisen på den OptiMax herindefra...
    Det må den sgu ikke koste... Gav 28k for min Vmax 150 fra 11/1999 i USA.
    Kostede 3500 at få hjem...


  • #15   4. aug 2008 Tak for jeres input - det er den Optimax det er til salg herinde og så en Yamaha på DBA.
    Jeg skal førts lige have solgt min nuværende båd før jeg får brug for påhængsmotoren. Den skal (forhåbentlig) sidde på en båd lignende Quicksilver 470 Sport - blot er båden 5 meter lang og godt 2 meter bred - vejer omkring 400 kg. Den er godkendt til 130 HK, men de sidste ekstra 5 kan den nok også klare smiley


  • #16   4. aug 2008 hejsa, jeg ved godt den har været vist før og det måske kan være et PR stunt, men man kan ikke lade være at tænke aligevel smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0


Kommentér på:
Yamaha VS Mercury

Annonce