Politi razzia ved skive fjord. {{forumTopicSubject}}
Billede af panser skuden:
(link fjernet)
Politirazzia
på vandet
For første gang nogensinde gennemførte Skive Politi i weekenden en målrettet indsats på søterritorium, hvor man kontrollerede speedbåds-certifikater, vandscootere og redningsveste.
Kontrollen blev foretaget i samarbejde med Viborg Politi og Marinehjemmeværnsflotille 121, Hanstholm, hvis fartøj "Jupiter" transporterede politifolkene rundt.
Lørdag blev der kontrolleret 10 både i Skive Fjord, hvilket afstedkom enkelte påtaler om manglende redningsveste. Senere i Hjarbæk Fjord ud for Virksund blev to speedbåde kontrolleret, og i intet af tilfældene havde føreren gyldigt speedbådscertifikat eller redningsveste i båden. Begge står nu til en bøde, oplyser Skive Politi.
Søndag blev der foretaget kontroller i Virksund, Louns Bredning, Risgårde Bredning, Fursund og Sallingsund. I alt blev 32 både kontrolleret, heraf 26 sejlbåde. Føreren af en enkelt af disse sejlbåde fik en påtale for ikke at medbringe redningsveste, og det samme gjorde sig gældende for to jollesejlere i Fursund. De fire speedbåde, der blev kontrolleret søndag, var der ikke noget at udsætte på.
På forhånd havde politiet hørt en del om ulovlige vandscootere, men disse var som sunket i fjorden under weekendens kontroller. Politiet formoder, at jungletrommerne på forhånd havde advaret førerne af disse mod at bevæge sig ud på vandet.
Taget fra Skive folkeblad!
Hvordan fanden ville de have fanget mig med den kutter!!??
maj 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 46 Svar: 161
/Erik
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 15 Svar: 126
Det er ikke den som du har billede af. Det er den gamle hjemmeværnkutter. De har fået ny.
Da Marinehjemmeværnet i Hanstholm den 10. december 1994 fik nyt fartøj (MHV-807 JUPITER) betød det ikke, at det gamle skib blev lagt op (MHV-74 JUPITER).
MHV-74 JUPITER er på billedet
Her er den de brugte
(link fjernet)
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
Det er jo også helt forkasteligt man ikke har redningsveste med i skive fjord, hvad ville der ikke ske hvis båden sprang læk i så farefyldt et farvand og med så lange afstande til kysten. ... og ja, det er ment ironisk.
-jeg stemmer ihvertfald for nedskæringer inden for politiet, for det er sgu da det glade vanvid det der foregår.
jan 2004
Følger: 1 Både: 1 Emner: 9 Svar: 104
Hvor mange penge er der ikke lige blevet brugt på det? Vores skattekroner går til at spolere alt det sjove for os selv! Og hvis du sejler i en nogenlunde hurtig speedbåd eller vandscooter kan du alligevel sagtens sejle fra den båd, jeg har været ude at sejle i den før! Måske har den 900 hk men den vejer også sindsygt meget, og kan ikke lige vende på en femogtyveøre!
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 23 Svar: 86
jun 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Både: 3 Emner: 10 Svar: 73
jul 2005
Følger: 1 Både: 1 Emner: 4 Svar: 12
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
Det er jo ikke i 20 sekundmeter de tjekker redningsveste, hvor havet er noget ganske andet end i 3 sekundmeter. og det er jo som regel der man er ude og nyde det.
Men danskerne nyder jo tilsyndeladene at bo i et formyndersamfund, og der er jo tydeligvis en del af sejlerne der også hører under denne kategori.
sep 2004
Følger: 29 Følgere: 40 Både: 9 Emner: 41 Svar: 472
en speedbåd der buldrer ind i en bropille, eller sejler en opankret båd ned. om natten er jo også lidt selvforskyldt, men man må jo gerne sejle stærkt om natten ikke?
Men i stedet for sund fornuft her i DK steder man bare bøder ud på må og få i fuldstændige latterlige situationer. feks: planning i en speedbåd 170meter fra land i lillebælt ud for en nedlagt amoniakhavn.. her er der 1. kraftig strøm 2. ingen på land at genere 3. ingen badene i hele dk den dag overhovedet. 4. store støjgener fra lillebæltsbroen over dvs. støj kunne heller aldrig være et argument. Der er vi så tilbage ved loven som er den eneste undskyldning for at politiet kan knalde folk for så at fremvise resultater der sort på hvidt bevise at der er store problemer med hasaderet sejlads og ulovligheder på vandet i DK.
Helt ærligt! hvis vi alle tager brillerne af med "lov og ret filteret" og kigger på hvad der sker på vandet herhjemme, hvor slemt syntes i egentlig så det står til?
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 18 Svar: 188
Dødelig udgang
Hvert år omkommer personer i ulykker i forbindelse med fritidssejlads og søsport.
2001: 30 omkomne
2002: 16 omkomne
2003: 12 omkomne
2004: 16 omkomne
2005: 9 omkomne ( indtil maj )
Årsagerne til disse ulykker spænder vidt. Men omtale af ulykkerne retter ofte fokus på de regler, der gælder - eller måske rettere: om de bliver overholdt.
Det gælder bl.a. fartgrænser, alkoholindtagelse, brug af speedbåde, vandski eller vandscootere nær badestrande.
Politiet bestemmer
De internationale søvejsregler er dansk lov og skal overholdes af alle både - inklusive robåde, kajakker og kanoer, når de befinder sig i dansk farvand.
Men derudover er de lokale myndigheder, der bestemmer.
De lokale politivedtægter fastsætter hastighedsbegrænsninger for sejlads i fjorde og i havne. Desuden bestemmes det her, hvilke bådtyper, man må sejle i og hvor tæt på land man må komme. Man må typisk ikke komme tættere på land i speedbåd end 200 til 300 meter
Sejlads i både med større motor ( 26HK ) og en længde på mere end 15 meter kræver man består en særlig prøve.
For at tage en sejltur i en båd på over 15 meters længde kræver det man består yachtskippereksamen.
Og siden 2002 har personer, der sejler speedbåde skulle bestå en speedbådsprøve. For at bestå den kræver det eksempelvis kendskab til søvejsreglerne, søsikkerhed og fartøjskendskab.
Siden kørekortet blev indført har op mod 28.000 erhvervet sig kørekortet. Men Søfartsstyrelsen skønner, at der stadig sejler rigtig mange rundt uden.
Promiller i blodet
Spritkørsel på gader og stræder bliver set på med stor alvor, og promillegrænsen på 0,5 bliver med jævne mellemrum tjekket via politirazziaer.
I 2004 endte en polterabend med at to speedbåde kolliderede i et forsøg på at lave store bølger og i 2001 blev en 35-årig mand dræbt, da en speeedbåd påsejlede en flydepram ud for Svendborg. Føreren var angiveligt på vej ud til en fest. Selvom han senere blev dømt for uagtsomt manddrab blev det ikke bevist i retten, at han var alkoholpåvirket, da han påsejlede den 35-årige.
Men trods flere ulykker, hvor alkohol var involveret, skulle der noget langt større til før politikerne for alvor gjorde noget ved problemet.
Først da coasteren Karen Danielsen sejlede ind i storebæltbroen fordi den kroatiske styrmand var beruset kom der gang i lovgivingen.
Hvor går grænsen?
I Norge går promillegrænse for sejlads ved 0,8. I Sverige har man indført to grænser: Ligger man mellem 0,2 og 1 promille får man en bøde. Ligger man over 1 risikerer man fængsel i op til to år.
I Danmark er grænsen nu samme som på land - nemlig 0,5 promille.
Politi razzia ved skive fjord.