{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.506 visninger | Oprettet:

Mads B
Mads B
Tilmeldt:
28. jun 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Tre uerfarne tosser og en sejltur fra Helsingør til Aalborg? {{forumTopicSubject}}

Hej venner

Jeg står med et problem, som jeg gerne vil have en kyndig vejledning om, inden jeg vælger at føre det ud i livet.

Mig, min bror og en fælles ven har næsten købt en 34 fods sejlbåd, som på nuværende tidspunkt står i Helsingør. Vi er helt forelsket i båden, og vil rigtig gerne have den. Problemet er bare, at vi skal have den fra Helsingør til Aalborg, og det skal helst forgå via søvejen.

Båden har en række 4 mercedes saltvandskølet bådmotor, som dog er ude af drift pt., fordi nøglen er knækket i tændingen. Den skulle gerne fungere upåklageligt, når den er i gang.

Båden har ikke haft mast på i 3 år, og sejlene heller ikke. Storsejlet er fint, men forsejlet skal syes.

Det er en ældre båd, så navigation er med kort og kompas. Vores plan er naturligvis, at få en GPS monteret.

Men nok om det. Min spørgsmål er, om os tre tosser, der aldrig har sejlet en sejlbåd, kan sejle båden fra Helsingør til Aalborg? Hvis ikke - hvordan i alverden får vi den så derop? Til information så er det en 9 t ferrocement båd, så det er en meget stabil havkrydser.

På forhånd tusinde tak for hjælpen.

Hilsen den uvidende kommende skipper, der tror, at man kan sejle uden at have lært det.


Kommentarer på:  Tre uerfarne tosser og en sejltur fra Helsingør til Aalborg?
  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #1   13. maj 2017 Havde nok valgt at få den til Ålborg med en vognmand og så efter et stort service så starte med at sejle små ture indtil i kender båden
    Men det er nok bare mig smiley


  • Mads B
    Mads B Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   13. maj 2017 Michael - ved du noget om, hvad sådan noget koster?

  • Michael A
    Michael A Tilmeldt:
    jul 2014

    Følgere: 22 Emner: 11 Svar: 242
    #3   13. maj 2017 Fik kørt min båd fra Aars til Frederiksværk gav 10,000 incl moms prøv evt at ring til vognmandsfirmaet thurah det var dem der kørte min og de var de billigste jeg ku finde

  • #4   13. maj 2017 Ring til avas og spørg dem, min far har lige fået en fra Aarhus til Nibe for ca 4000. En 28 fods motorbåd

  • #5   14. maj 2017 betal for en ny tændingslås ,og prøv derefter motoren , eller kortslut den , så ved du om den virker (det gør den sikkert ikke ) en 34 fods sejlbåd i ferrocement er nok ikke det rigtige at starte ud med , men det var ikke det du spurgte om : så svaret på det er at en tur som denne ,med 3 uerfarne ,i en båd der ikke er iorden ,..er en temmelig dårlig ide.

  • #6   14. maj 2017 Jeg vil fraråde jer at tage så lang en tur uden erfaring eller kendskab til søfartsregler.
    Med sejl, kommer i aldrig derop uden erfaring - det vil komme til at tage jer en krig. Medmindre i har vinden i ryggen hele vejen smiley hehe.


  • #7   14. maj 2017 hej prøv at tage en tur på havnen i Ålborg og få en snak med folk i sejlklubben om der er en der vil hjælpe dig i har jo tre der oppe smiley

  • #8   14. maj 2017 Lov mig og tage en film af den tur smiley

  • #9   14. maj 2017 Nej. i bliver nødt til at ha den motor igang først, det er bare et par ledninger der skal sættes sammen,og så få en erfaren sejler til at hjælpe med hjemturen.

  • #10   14. maj 2017 Vil også sige at den motor skal afprøves inden køb. Se at få købt den tændingslås eller tag ledningerne af bagpå den og kortslut den og sejl en tur med motor i min. 30 min. inden købet er gennemført, ellers kan det måske blive en dyr lærestreg...

  • #11   14. maj 2017 God sømandsskik er at sælger altid sejler med på første tur. Der er mange småting der lige skal forklares. hvor siddet det ene og hvor tænder man det andet. Og hvor kan man se det tredje. som det første skal i da lige skifte det gamle brandstof ud med noget nyt før i starter motoren osv osv osv...... osv

  • #12   14. maj 2017 Gå motoren igennem, lav om nødvendigt et standard service. Tjek vitale dele på båden, dvs, kølbolte, fæstning af ror, alle søventiler. Kan i få masten på, opnår i større driftssikkerhed, men det kræver i kan sejle med sejl, og både den stående og løbende rig skal så tjekkes grundigt, inkl. Røstjern. Tror det bliver dyrt at få den fragtet, så hvis båden er i orden, ville jeg alliere mig med en kyndig sejler, og så prøve at ramme en dag med godt vejr, køb en vhf samt GPS (evt. Brug en tablet med app) og nogle gode redningsveste til turen, det skal i alligevel have. Er båden i tvivlsom stand vil jeg ikke tage turen, gør i det alligevel, Kender i måske nogen i Ålborg der kan låne jer en redningsflåde, eller alternativt en god gummibåd i kan have stående klar på dækket. god tur!

  • #13   14. maj 2017 og hvis i gør det så husk at tegn vragfjerningsforsikring.

  • #14   15. maj 2017 Jeg vil ikke sejl et utestet båd jeg ikke kender så langt.
    jeg har lige købt en næsten nyt båd fra Faarborg som trods at den har kun sejlet 320 timer på sit diesel motor i det hele. jeg valgt at betale et fragt mand til at transportere den til KBH i forste omgang, fordi der er et hav af ting som kan gå galt på vandet som man lige overser men kan hav potentiat alvorlige konsekvenser til mig og samfundet i det hele som vil kom til at betale for rednings aktionen når uheldet er ude..
    jeg betalt 10500 kr fra fyn til KBH.


Kommentér på:
Tre uerfarne tosser og en sejltur fra Helsingør til Aalborg?

Annonce