{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.342 visninger | Oprettet:

Kan det passe??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en bayline rmed 2 stk OMC 5,8L cobra V8 motor i.. her den ene dag ville jeg ned og sørger for den havde nok frost væske i motoren..

Men da jeg gik igang lagde jeg mærke til at der kun er en af de motor der har et sted at hæle frostvæske i...??

Er de 2 motor forbundet med køling eller kan det virkelig passe den ene er ferskvand kølet og den anden saltvand kølet???

Se billeder i min profil der kan i selv se det..

Mvh

Sini


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kan det passe???
  • #1   23. nov 2008 som nicolaj John JET-RIDER R skriver, så tror jeg os den er saltvandkølet, men du kan jo prøve lige og pille en spænde bånd af og tjekke det...

  • #2   23. nov 2008 De er saltvandskølet.. Der kommer en slange nede fra drevet som går direkte ind i dit system smiley

  • #3   23. nov 2008 haahaah i har FULDSTÆNDIG ret. Det er til serve olie smiley E rlidt ny på området omkring OMC motor.. Fik en kyndig til at tjekke den, smiley Så dum som jeg var haha

    Jeg fik selvfølgelig hældt lidt frostvæske i den, en halv kaffekop, Men han sagde heldigvis, at det gjorde ikke noget da ren frost væske har smøradditiver i sig, Men at jeg nok ikke skulle hæle mere i.......

    Mvh

    Sini


  • #4   23. nov 2008 smiley Præcis

  • #5   23. nov 2008 Dine motorer er saltvandskølede, kan jeg se på billederne.

    Motorerne er produceret af FORD USA og går under betegnelsen "351 Windsor". Ofte bliver motorerne forvekslet "351 Cleveland", men dine er "Windsor" modellen. Jeg kan ikke se dine drev på billederne, men jeg formoder at det er OMC Cobra drev med mindre, at de er blevet udskiftet med Volvo Penta SX. Årgang 1992, var det sidste "rigtige OMC år", hvor deres drevproduktion blev sat på stand-by. Volvo Penta lavede et joint-venture med OMC, og fra slutningen af 1992, stod der Volvo Penta på langt størstedelen af drevene ( benævnt SX Cobra ).

    Dine motorer er med karburator og uden tvivl af den tørstige slags, men simple i sin opbygning og bør være driftsikre i fremtiden.

    Du bør servicere dine drev - se efter metalspåner på magneten - før og efter hver sæson. Cobra drevene har et blakket ry - i enkelte tilfælde er det berettiget - men er de serviceret med frisk drevolie, trykprøvet osv., bør de ikke volde dig problemer. Drevene er lidt mere følsomme end f.eks. Mercruiser Alpha One, men ikke så dårlige som mange gør dem til.

    Vær opmærksom på dine udstødningssystemer. Det ligner de originale fra 1992. Et defekt udstødningssystem, kan forårsage alvorlige følgeskader på motoren og en udgift i den store stil, for at få dem sejlklar igen. Udstødningssystemerne er lidt atypiske, for afgangsknæet sidder bagerst på manifoldet. Normalt sidder afgangsknæet på midten.

    Sørg for en kraftig glycolblanding til vinterkonservering af motor og drev. Glycolblandingen begrænser de indre tæringer i bl.a motoren.
    Motor og drev bør frostsikres til ca. -25 grader.


  • #6   23. nov 2008 Hay Rolf,,,,Men hvordan sikre man sin (Knæ) når den er saltvands kølet, og ligger i havnen??


    Mvh

    sini


  • #7   23. nov 2008 nå det var sku da alligevel dejligt at høre....
    sidder og tænker om jeg skulle dræne servostyringen på motoren, efter min upser, eller om jeg skal stole blindt på det med kølervæske og at det ikke er så slemt...hmm hvad er jers erfraring, og vhad ville igøre???

    mvh

    sini


  • #8   24. nov 2008 Ifb. med vinterkonserveringen af drivlinien, bliver dine afgangsknæ også gennemskyllet med glycolblanding, så indre tæringer minimeres.

    Det er svært at fastslå den korrekte levetid på saltvandskølede udstødningssystemer, da det er afhængigt af mange faktorer.
    De væsentligste faktorer er:

    1) Saltindholdet i vandet.

    2) Bliver drivlinien gennemskyllet med ferskvand efter hver sejltur.

    Mit udstødningssystem - saltvandskølet OMC motor - blev udskiftet efter 12 års sejlads. Der var store rustflager i kølegangene, men godstykkelsen så forbavsende god ud. Alligevel skiftede jeg dem, da det ene manifold blev mere end lunt under drift, hvilket skyldtes manglende flow.

    I dit tilfælde, ville jeg vinterkonservere motorerne og inspicere udstødningssystemet i løbet af vinteren. Vi må være ærlige at tilstå, at det ikke længere er nyt, så måske det er en udskiftning værdigt.

    Priserne på komplette udstødningssystemer er absolut gunstige sammenlignet med tidligere tider. Jeg vil tro at du kan finde 2 x komplette udstødningssystemer ( til begge dine motorer ) for under 9000,- kr. incl. moms.....



  • #9   24. nov 2008 Omkring dit "stunt" med kølervæske i servostyringen, ville jeg gøre følgende:

    1) Aftappe servoolien fra beholderen.

    2) Påfylde ny servoolie.

    Når den nye sæson er startet, ville jeg efter nogle timers sejlads, aftappe servoolien igen og påfylde nyt.


  • #10   24. nov 2008 Det kunne jeg jo ikke vide......:)

  • #11   24. nov 2008 Nicolaj: He he, det havde jeg ikke lige spottet.

    På billederne står båden jo på land...:)

    Saltvand fryser ved -4 grader.


  • #12   24. nov 2008 Hej alle gutter tak for rådene, er ved at være der...Og tappe rlige servo olien på den hæ hæ. Kæft hvor jeg føler mig som et kæmpe fjols..

    Ps.
    Konge forum:-)


    Mvh

    Sini


  • #13   25. nov 2008 You said it!! smiley

    Mvh
    sini


Kommentér på:
Kan det passe???

Annonce