{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.239 visninger | Oprettet:

hvilken propel / stigning ? {{forumTopicSubject}}

Halløj jeg har monteret ny motor på min båd, der er tale om en campion 170 allante med en 115hk suzuki men ved fuld gas sejler båden kun med 5300rmp og en topfart på 35knob.

Jeg tænker der burde være mere fart at hente, og at den nuværende skrue er en tand for stor, den hedder 3*14*23 skal jeg overveje en 19 eller 21 ?

Jeg er primært ligeglad med optrækket, og ønsker mig så meget topfart som muligt, og er der synderligt forskel på en stål og rustfri skrue udover prisen ?




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  hvilken propel / stigning ?
  • #1   2. jul 2017 Du mener forskel på alu og rustfri? Ja, en rustfri skrue vil typisk være mere "copped", dvs. de bagerste kanter på bladene er mere krumme. Det gør at den holder bedre på vandet ved sving, som så betyder at du kan montere motoren lidt højere, hvilket så igen giver højere topfart. Det er min erfaring med det. Hvis du går fra 23" til 21" vil motoren gå ca. 400 o/m højere.

  • #2   2. jul 2017 ja min fejl mener selvfølgelig forskel på alu og stål, fik justeret motoren, og trimmet den rigtigt og nu sejler den faktisk med 5500rmp og 65km/t efter gps, men ville jeg hente mere topfart ved en rustfri skrue ?
    har os hørt at en alu propel giver efter ved fuld gas


  • #3   2. jul 2017 Den er ikke ret hurtig syntes jeg.
    Hvad båd er den motor på.
    Min kammerat ramme knap 90 kmt, med hans 115 4t .
    Den største man kan få i 21" i danmark.
    Og den kommer med begrænser hele tiden.
    Så træk er der i den.


  • #4   2. jul 2017 syntes os den er langsom båden er en 170 campion allante, den vejer godt, 650-700kg med fuld tank og tilbehør som batterier anker, anlæg mm.
    måske det ville give lidt at hæve motoren, jeg ville os mene den burde, kunne tage lidt mere


  • #5   2. jul 2017 kavationspladen skal jo være i vandoverfladen ved fuld gas.
    Hans er over på den gode side.
    Der trækker den fra land.


  • #6   2. jul 2017 ja problemet er nok at den stikker lidt for dybt motoren, det er nemlig en ekstra langbenet, motoren er blevet hævet 8cm men den skulle nok have haft 4cm mere spørgsmålet er bare om de sidste 4cm giver mig mere end 5km/t for så gider jeg årligt ikke bøvle med det smiley

  • #7   2. jul 2017 Du er mere vandmostand kan man sige smiley
    Men hvad det giver kan du prøve at se ved at lave om.


  • #8   2. jul 2017 det bare ikke helt sundt for hækken smiley

  • #9   2. jul 2017 Så skal den nok reneoveret hvis den brækker.
    Det er da helt 100.
    Det har jeg styr på.
    Men sejl du bare med vandmodstand haha.
    Så skal du heller ikke råbe efter hjælp hvis du ingen svar vil have.


  • #10   2. jul 2017 Kavitationspladen lidt OVER bunden af båden hvis du skal have max fart

  • #11   2. jul 2017 båden sejler sindssygt godt kunne bare godt have haft noget mere fart men kan godt leve med det hvis det er på bekostning af at hækken brækker smiley

  • #12   2. jul 2017 Så er det vist med at komme på værksted hvis hækken knirker der skal rigtig meget til før de gør det.
    Så er den slet ikke forsvarlig at sejle med hvis du er usikker på hækken.
    Det er det stærkeste sted på båden.


  • #13   2. jul 2017 nej men nu er den jo hævet 8cm i forvejen i et beslag sender lige et billed smiley

  • #14   2. jul 2017 En motor skubber og den brækker ikke i hækken.
    Det eneste en motor gør ved at give fuld gas er, så skubber den direkte ind på agterspejl.
    Mere modstand du har mindre hastighed får du ud af det.
    Båden er glatbunden helst poleret så er det som en raket på vandet.


  • #15   2. jul 2017 Så skal du have fat i en jackplate og få monteret på hækken.
    På med motoren og hæv den op hvor den skal være.


  • #16   2. jul 2017 sådan er det lavet

    profilbillede
  • #17   2. jul 2017 Ja der skulle have været en jackplate på istedet for at ødelægge motorpladen på den måde.
    Men du køre nok med en helt forkert str motorben siden den er så gal med at hæve op.
    Så skulle du have en motor på som passer til hækken istedet.


  • #18   2. jul 2017 Det er da til kortben den hæk der ?

  • #19   2. jul 2017 nej den er beregnet til langtben, den gamle motor sad perfekt

  • #20   2. jul 2017 altså hvis du har hævet den 8cm som du siger.
    Så er der noget som ikke stemmer helt med den som du har nu.
    Måske din gamle motor var fx xl ben.
    Og du har sat alm L ben på den nu.
    Så mangler den et godt stykke inden den svare til den motor som var på før smiley

    Men det lyder meget underligt at den skal hvæes mere end 8 cm.
    Det svaret til du kunne sætte en kortben på faktis hehe.


  • #22   2. jul 2017 motoren der sidder på nu er ekstra lang dvs XL gamle motor var lang hvilket båden os er beregnet til.

    ang topfart så er det fordi den sidste måling er gps og den anden er fra instrument den viser cirka 7for meget på speedometer, derfor


  • #24   5. jul 2017 jeg har en Thundercraft storm 170 som er indentisk i skroget med din Campion
    min morot er en E-Tec 115 HO og når vi kun skal være 2 mand i båden briger jeg en 21 rustfri propel og her går den 44-45 knop på GPS med 54-5500 rpm
    hvis jeg sætter en 19" rustfri på går den med 6000 rpm som er MAX for min motor her er der noget hurtigere optræk men den taber ca 5 knop


  • #26   6. jul 2017 att Jens S
    Nej Jens den gå 44-45 KNOP men jeg tror ikke at gearing er 2:25-1 men blot 2:1
    jeg har også prøvet med en 24" high five og her gik den 46,3 knop men den duede kun hvis jeg var alene i båden ellers kunne den ikke trække den men den havde elers et flot løft som du kan se på videoen i min profil


  • #27   6. jul 2017 Hej Hasse syntes det lyder helt vildt at du sejler så hurtigt ved godt e-tech,en vejer mindre end min motor, og ydelsen er nok os en smule bedre i de høje omdrejniner end på en 4takter.

    har snakket med en tidligere importør af Yamaha motorer og han siger min topfart på 36knob er som det skal være :0


  • #28   6. jul 2017 Det er klart du ikke serjler hurtiger med halvdelen af ben under vandet.
    Så er der masser af modstand.
    Eller så er motoren forkert indstillet til båden.


  • #29   6. jul 2017 hvis jeg kigger i Yamahas test katalog med deres motor i samme størrelse og på båd med samme vægt ligger topfarten hellere ikke højere

  • #30   7. jul 2017 Jeg har lige som ved alle de andre både jeg har haft testet med flere propeller og setup for at finde netop det setup og den propel der gik bedst og det samme tror jeg du skal gøre for selvfølgelig skal din campion kunne sejle over 40 knop MEN propel og setup er ikke det eneste ???? indstilling af trim er lige så vigtigt !!!!!
    Prøv bare og stil trimmet så motoren står lodret ned og giv full gas ! når båden så har nået toppen så juster trimmet ud så snuden løfter sig !! bliv så ved med at trimme ud til båden begynder at hoppe op og ned !! trim så lidt ind så snuden er løftet og står stille og vandsprøjter på siderne af båden er næsten helt nede bag båden
    så sejler du optimalt
    og du vil opdage at motoren nu er steget med 1000-1500 rpm
    Hvis IKKE din båd / motor gør som jeg har beskrevet er det enten forkert setup / Propel eller for meget vægt eller vægtfordeling i båden ! Hvis du for eksempel har en løs tank og batteri i snuden så flyt vægten ned foran hækken


  • #31   7. jul 2017 jeg har iøvrigt en fast jackplate liggende som er lavet i rustfri som du nemt kan kopiere ! den sætter din motor 15 cm længe bagud og gør at du kan montere motoren højere så kavitationspladen kan komme de 2-10 cm over bunden af båden som den skal for at kunne opnå topfarten men HUSK at ikke sætte motoren højere end at den stadig kan få vand til kølingen med mindre du monterer et low water pickup bag på båden men jeg tror ikke at det er nødvendigt at gøre så meget ud af det hvis blot setup / propel et lavet så det passer til båden

  • #32   7. jul 2017 tak for rådet ang trim har jeg prøvet at trime motoren op men inden båden begynder at hoppe med snuden tager propellen allerede luft med og omdrejningerne stiger til 6200

  • #33   7. jul 2017 har du en giver til et ekkolod eller lignende siddende på hækken ved siden af motoren ????? Det er helt normalt at du skal trimme ind nor du drejer ellers suger den luft / kavaterer.
    Hvor meget fart fik du så ud af det ?????


  • #34   7. jul 2017 ja der sidder faktisk en giver men bruger det ikke, så det vil jeg afmontere, hvis det kan have negativ påvirkning på vand / luft til motoren, 70km/t er maks jeg kan ramme og så skal jeg selje helt lige hvis jeg drejer det mindste tager den luft.
    men kender du udvekslings forholdene i en suzuki gearkasse for kunne godt tænke mig og prøver en laser 2 rustfri skrue


  • #35   7. jul 2017 Hvis det er gear-ration.
    Suzuki 115, 2,08
    Suzuki DF 115, 2,59


  • #36   8. jul 2017 Umiddelbart lyder det som om det er giveren der laver ballade når du drejer men din målte topfart skal være ved lige ud sejlads !!!
    Er du kommet op over 40 knob ???? og er din hastighed målt med GPS ????


  • #37   8. jul 2017 nej 38 knob er maksimalt og ja farten er målt med gps på mobilen, men vil lige prøve og fjerne den giver til ekkolodet, men under alle omstændigheder er stigningen på propellen stor så det vil os bevirke at den hurtigere tager luft, jeg er sikker på at en rustfri skrue vil hjælpe en del på det problem

  • #38   8. jul 2017 At en propel er for stor har INTET at gøre med at den suger luft / kavaterer

    At fjerne giveren vil 100% IKKE give mere topfart med mindre den lige frem sidder lige foran eller meget tæt på motor bener men du har jo allerede nu vundet 3 knop mere bare ved at sejle rigtigt men der er stadig noget galt for du bør kunne sejle 42-44 knop med 115 hk

    Det vil heller ikke løse dit problem med en rustfri stål propel
    Forskellen mellem en rustfri og en Aluminium propel er

    Aluminium
    Denne kan godt rette sig en meget lille smule ud når du accellererer men til gengæld kan du godt være heldig at du ikke smadrer gearkassen hvis du rammer noget.

    Rustfri stål propel
    Denne propel er meget stiv og retter sig IKKE ud eller giver sig på nogen måde mem det betyder også at HVIS du rammer en sten så kan du næsten være sikker på at din gearkasse tager skade

    Jeg tror IKKE på at en rustfri propel vil løse dig problem men blot give dig en stor udgift da Suzuki propeller er skide dyre.
    Der er da skide ærgerligt at du bor så langt væk for jeg ville sgu gerne hjælpe dig med at løse dette problem
    Du kan prøve at snakke med Leif H herinde han har også haft en Thundercraft med 115 Suzuki på og den gik 44 knob
    Du kan også skrive en PB til mig med dit tlf nummer så kan jeg formidle en kontakt til ham

    Kan du ikke tage nogle billeder af båden bagfra og fra siden så jeg kan se motor benet og bunden af båden og måske få en kammerat til at tage en video fra land hvor du sejler full speed


  • #39   8. jul 2017 Jeg ser først nu at du ikke har registreret nogen båd men at du har lavet en masse forumemner med spørgsmål om rigtig mange fejl på både og motorer så derfor må jeg spørge dig : er det dine kunders både det drejer sig om eller er det din egen ?????

  • #40   8. jul 2017 en rustfri propel er generelt mere rund i enderne, og det bevirker os at den ikke er så hurtig til at tage luft som en alu propel, og en rustfri propel giver sig ikke så meget som en alu propel gør ved fuld belastning, så tænker det burde give mig lidt med en rustfri propel.

    det her er udelukkende min egen båd, skal nok oprette den snart skal lige have skudt nogle flere billeder.

    har primært beskæftiget mig med service / reparation af mindre motorer og joller smiley


  • #41   9. jul 2017 Det virker ikke som om du har LÆST hvad jeg har forklaret dig
    1 alu propel kan godt rette sig lidt ud under acelleration men den går tilbage til den oprindelige form når båden er oppe i fart og det er jo mindre end lidt den giver sig så NEJ en rustfri propel er IKKE løsningen men hvis di alupropel IKKE er koppet så kan du få en der har forstand på dette til at gøre den koppet med en hammer med et rundt hovede.
    Når din propel trækker luft / kavaterer er det enten fordi du trimer forkert ELLER at det setup er forkert ELLER fordi der er noget på bund af båden eller nederst på hækken der laver ballade så tag nogle billeder af motor setup når båden står på trailer så er det meget nemmere for mig at hjælpe dig med at løse det


  • #42   11. jul 2017 det vil jeg gøre takker for hjælpen indtil videre smiley

  • #43   19. jul 2017 Jeg har en båd næsten magen til Hasse's, men med 19p Viper.. Den måler jeg til 82-84 km/t hvilket svarer til 43-44 knob.. Motoren er en 130hk etech som nogenlunde er det samme som en 115HO.. jeg ville dog gerne prøve en anden propel og se om der var noget at hente..

Kommentér på:
hvilken propel / stigning ?

Annonce