{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.461 visninger | Oprettet:

Anders J
Anders J
Tilmeldt:
28. aug 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19

begynderspørgsmål søger svar {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har længe gået med ideen om at skulle investere i en lille motorbåd. I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål som nogle venlige "garvede rotter" måske gider hjælpe med.

Jeg kigger på en lille båd på ca. 6 m og med en lille kahyt hvor der kan sove 2 pers. Båden skal kunne flytte sig uden at det behøver være en "racerbil". Jeg har kigget på Ørvik 630 og en anden der vist hedder Trophy. Båden skal ligge i Kbh og bruges primært til småture og fiskeri, men skal også gerne kunne klare åbent hav.

her kommer stiben af spørgsmål...


Sp. 1 hvad koster det at have en fast bådplads i kbh?

Sp. 2 hvor søger man hvis man gerne vil have en andelsbåd? - altså dele båden med 1-2 andre

Sp. 3 hvor er det godt at forsikre og hvad skal man regne med i pris?

Sp. 4 hvilken bpdtyper kunne være egnet til mine ønsker og som samtidigt er egnet til en nybegynder?

Sp. 5 Findes der nogle store forhandlere med denne type både i nærheden af Kbh så man kan se dem med egne øjne? ( har været hos Engstrøm )

Sp. 6 findes der klubber ( f.eks med hjemmeside ) for små fritidsmotorbåde?

Sp 7 hvad skal man regne med af samlede årlige udgifter på sådan en type båd ( en skøn )

....Håber at der er nogle venlige sjæle der vil hjælpe mig lidt videre.

Mvh
Anders J.




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  begynderspørgsmål søger svar
  • #1   28. aug 2005 Hej.. Jeg kan ikke give dig svar på alle dine spørgsmål men:
    Sp. 3. www.tursejleren.dk har de billigste forsikrings priser.. Og prisen afhænger af båden (min koster lige knap 3000kr i forsikring)

    Sp.4. Det kunne være noget Stingray. Sea Ray eller ? prøv osse at kigge lidt rundt i galleriet og find noget der falder i din smag..

    Sp. 5. Tempo både: http://www.tempobaade.dk/ ved ikke om der ligger andre i kbh området?

    Sp. 7. Forsikring, benzin, motorservice, pleje/polerings midler, bundmaling og havne afgift (hvis den skal ligge fast)..


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #2   29. aug 2005 hej strandvaske

    Tak for svarene ....nu har jeg da lidt mere at gå i gang med. Jeg vil dkøre en tur forbi tempo og blive lidt klogere.

    AJ


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #3   30. aug 2005 tak Spi D

    Jeg må lave en en tour de bådkig i den kommende weekend så jeg kan blive lidt klogere på de forskellige modeller ...og måske forstå de meget store prisforskelle på de enkelte både lidt bedre. Jeg har langt større erfaring og expertise på bilpriser og derfor er det jo svært ikke at samligne hvilket man jo nok ikke kan og bør.

    Har du nogen ide om hvor udbredt det er med andelsbåde i Danmark? ..altså hvor man går sammen 2-3 mand om en båd og deler udgifterne?


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #4   30. aug 2005 ja, du har nok ret ...er bare lidt nervøs for at det løber løbsk for mig økonomisk inden jeg overhovedet får skuden i vandet. Som sagt ved jeg en del om biler og lige så lidt om både. De både jeg kigger på og som kunne være interessante for er sjovt nok langt dyrere end jeg har midler til. Og det gælder også de brugte hvilket undrer mig lidt. Jeg havde forestillet mig en pris på ca. 50.000 og så en båd der kan flytte sig lidt og med mulighed for at sove to pers ...men det kan godt være jeg er ...ja, på dybt vand om jeg så må sige. Derudover er der jo også en masse andre udgifter til forsikring, bådplads. vedligeholdese osv .....det kan vel også nemt købe stærkt?

  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #5   31. aug 2005 tak for de kloge ord ...det er meget brugbart for mig. Jeg har allerede været på dba og er godt klar over at man ikke få SÅ meget for SÅ få penge ...men man må jo sætte tæring efter næring og starte et sted. Samtisigt vil jeg gerne have en fast bådplads idet mission er at jeg skal kunne komme på vandet inden for 30 min til hver en tid ( og ikke først skal hente trailer, køre osv ).

    Er der nogle såecifikke både du kan anbefale i den prisklasse ...nogen som er mere driftsikre og fornuftige end andre?


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #6   31. aug 2005 tak tak tak! ...det er virkelig brugbare informationer du kommer med og det er fedt at du gider ...men nu kan jeg vist hellere ikke tillade mig at bede om mere smiley

    Jeg er så heldig ( eller uheldig om man vil ) at have en arbejdsplads/kontor få meter fra kanalerne på Holmen i Kbh. Det vil sige at hver kan jeg har skrinlagt projektet - hvilket sker mange gange dagligt smiley - så ender det alligevel med at jeg går ud på firmaets terasse og står og betrageter vandet, bådende, stilheden og tænker JEG VIL OGSÅ HAVE EN BÅD!!!!!!!!!!! smiley ...samtidgit hører jeg også min bankmand sige "skulle du nu ikke bare bare klappe hesten" ...jo, gerne ..men lad det så blive en søhest!


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #7   1. sep 2005 Hej Lasse

    Bemærkningen med bankmanden var nu mest for sjov ...hvis jeg vil så kan jeg nu godt få det til at hænge sammen, men jeg vil bare gerne have lidt fod på det så det ikke løber løbsk økonomisk.

    Skal jeg forstå dine økonomiske anskuelser sådan at du mener at der samlet set kan være bedre økonomi i at købe en dyrere båd, mod at den så er billigere i drift?

    Jeg har i øjeblikket kig på denne båd ( som evt kan handles billigere senere på efteråret )

    (link fjernet)

    Vil du mene at man også på sådan en båd skal regne med 10 K i årlig omkostninger + reperationer? ...og hvordan kommer du frem til det tal? ( ikke at jeg betvieler det, men blot for at forstå hvad det egenligt er der gemmer sig af tunge poster ).

    AJ


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #8   2. sep 2005 tak for kaffe ...ikke alene er du lynende hurtig, men du er jo også et sandt omvandrende båd-orakel.

    Det var en båd jeg fandt sammen med mig bror da vi surfede lidt rundt på de sider du gav forleden dag. Umiddelbart syntes jeg den kunne være et ok båd når man nu ikke har finanser til en trophy ( som jeg går og savler lidt over dagligt når jeg passere Engstrøm som bår tæt på mig ) , ørnvik eller lign. legetøj.

    Men jeg er da glad for at høre at det faktisk ikke er umuligt at finde noget der kan lidt selv til små penge. Og mange af de ting du nævner som noget positivt er jo ting jeg vægter ret højt. Desværre står både i randers, så den er ikke sådan lige at besigtige for mig nu.

    men overordnet set så har båden opfyldt rigtigt mange af mine "krav" og man kan vel heller ikke forlange alt til den pris.

    Jeg tror nu nok jeg er kommet frem til at selve både skal købes så godt som kontant således at jeg ikke er sårbar overfor uforudsete udgifter ...og så mange tudser er der desværre ikke under hovedpuden endnu ...men kommer tid kommer råd.

    Kender du til nogle steder på sjælland hvor man kan leje både f.eks en weekend? ...og her tænker jeg ikke alle de små fiskejoller, men en "ægte" båd så jeg kan prøve af om jeg ikke kan leve uden en sådan en?

    Jeg har fundet mange hjemmesider med mindre fiskebåde, men ikke rigtigt noget i klassen lige over ..f.eks 16-20 fods kabinebåde m/soveplads


  • #9   2. sep 2005 Synd du kommer fra Sjælland, du kunne nemt leje min cresent for en weekend til 500kr.
    Det er en båd i 20.000kr. klassen, fra 1969 sejler fantastisk godt og usædvanlig søstærk. Den sælges vidst også i dag under navnet sealine ell.


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #10   4. sep 2005 Hej gutter

    Jeg lever endnu og har alle motorbådsdrømme i behold!

    Jeg har været ude i weekende og kigge lidt nærmere på både og havne pladser ..og det er sandt at bådfolket gerne vil snakke ....faktisk er det svært at komme derfra igen smiley

    Jeg har fundet en bådplads i Kbh til en overkomelig pris og min research affødte et par spørgsmål som jeg vil høre om nogen kan hjælpe mig på vej med.

    Er der noget sparet ved at hente båd hjem fra tyskland/sverige pga af den lavere moms? ...og er det bare så lige til at gøre, eller er der en masse told, papirer, indregistrering, afgift m.v.

    Hvor er det bedst/billigst at forsikre f.eks en 18 fods kabinebåd fra ca. 1990?

    Hvile typer forsikring er mest anvendt? ...kun ansvar eller er det for dumdristigt?

    er der nogen der kan give en karaktestik af disse mærker? ( hvad er BMW og hvad er "Skoda" )

    Uttern
    Flipper
    Shetland
    Ørnvik
    Nordan

    Jeg syntes det er svært som nybegynder at gennemskue hvad der er fedt og hvad der er skrammel, og umiddelbart vil jeg gætte på at kvalitet også har indvirkning på alder ...f.eks kan en 10 år gammel golf godt være et fint køb, mens en 4 år gammel hyundai kan være skudt i sænk.

    Er der nogen af jer herinde der er så garvet at i vil påtage jeg titlen som experter og at man evt kunne bestikke jer fra at medvirke som rådgiver ved bådkøb? ( mod betaling )

    Håber någen kan hjælpe med lidt svar så jeg SNAAAAAART kan få en skude i min varetægt og få tatoveret en anker på min underarm smiley

    AJ


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #11   5. sep 2005 tak for ordene ...det er VIRKELIG brugbare viden du giver mig og rigtigt fedt at du gider!!!!

    Min pointe er at jeg gerne vil købe noget hvor jeg ikke pludseligt står med reperationer der overskygger akt ..altså en båd med godt ry ( og så selvfælge en der er passet på )


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #12   5. sep 2005 ja, det er også ved at gå op for mig ...og også derfor jeg fortsat er lidt bekymret fordi jeg netop på teknikken og motorerne ikke har nogen særlig stor viden.

    ...og som du selv siger så er det hvordan båden ( og motor ikke mindst ) er passet som er det altafgørende idet skroget jo ikke som sådan tager skade men højst kan være lidt slidt. Men hvordan sikrer ( som godt man nu kan ) man at man får købt en god og stabil motor og sikkerhed for at de oplysninger som giver er korrekte? ...jeg syntes jo det er tankevækkende at snart alle motorere til selv ifm både er "nyserviceret" "har kun kørt X antal timer" vinterrenoveret hvert år" osv osv


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #13   6. sep 2005 Ja, det tror jeg også jeg vil gøre. Jeg har fortsat kig på denne båd

    (link fjernet)

    ...og hvis tiden tillader skal jeg kigge på den søndag i Randers. Eftersigende skulle motoren var ret god og solid men til gengæld træmnger båden til en kærlig hånd ( slibning, maling og seriøs rengøring ). Dog er disse ting ikke noget der skræmmer det jeg uden at være en handyman godt kan en del på den konto ( og ikke mindst syntes det er sjovt og lærerigt så længe det ikke er teknik ).

    Nu må vi se hvad det hele ender med. Jeg venter også fortsat på en forsikringsprsi, men min forsikringsmand ser gerne at den ikke sejler over 25 Knob, hvilket jeg nok ikke kan holde Selco'en under ( den siges at gå 38 ) ...hmf! ...jeg må prøve mig frem og se hvad der er muligt.


  • Anders J
    Anders J Tilmeldt:
    aug 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 19
    #14   6. sep 2005 desværre er det sådan at min forsikringsmand ( som eller er rigtig god og billig ) som udgangspunkt slet ikke vil forsikre den hvis den er en racerbåd ( over 25 knob ). Jeg har fået en pris der ligger på ca. 4000 om året for ansvar og kasko ( uden erfaring - med sejlklub, med bådplads, med fedteri på min grædende knæ ).

    Jeg ved ikke om det er en okay pris eller om det kan gøre bedre.

    Her er det korrekte link:

    (link fjernet)


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    jul 2006

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   2. aug 2006 Sorry at jeg svarer på et så gammelt indlæg, men hvorfor kan jeg ikke se den fulde korrespondance, som Anders J fører med de forskellige ?? Jeg står nemlig i en lignende situation og ville gerne suge til mig :o)

Kommentér på:
begynderspørgsmål søger svar

Annonce