{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.850 visninger | Oprettet:

Brændstof forbrug på 2 stk. MerCruiser 5.0 MPI {{forumTopicSubject}}

Det er landkrabben her igen smiley

Vi kigger stadig efter en båd, fra de 30 fod og op. Kan godt se vores krav eller ønske om diesel kan blive svært, og vi er begyndt at kigge på flere både med Benzin, dog stadig krav om lukket kølesystem. Hvad kan vi forvente af brændstof forbrug på en 5 tons båd med 2 stk. MerCruiser 5.0 MPI?

Kan det blive fornuftigt hvis man ikke giver for meget gas? tænker "plutte" speed og måske 15-20knots.

Alle input er velkommen.

/Lasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Brændstof forbrug på 2 stk. MerCruiser 5.0 MPI
  • #1   24. jul 2017 Hej Lasse. I nedenstående link skal du vælge den nævnte motor og så kan du se forbruget ud fra antal omdrejninger. Håber det hjælper

    http://www.boat-fuel-economy.com/dansk


  • #2   24. jul 2017 Hej Jesper

    Tak, det link har jeg kigget på, men hvilket omdrejningstal sejler man ved, og kan det være samme forbrug ved alle både, tænker vægt må betyde en hel del?


  • #3   24. jul 2017 Jeg tror ikke der er nogen som kan sige det 100% men jeg vil gætte på mindst 30 liter i timen ved 20 knop. Der skal noget til at skubbe 5 tons ved den fart.

  • #4   24. jul 2017 Du skal regne med, at motorerne løber 3000 omdr. pr. min./ ved marchfart ....

  • #5   24. jul 2017 Uden at have set på linket, så lugter det af et brændstofforbrug på 25 - 30 liter pr. time / pr. motor v/ marchfart / motor omdr. 3000.....

  • #7   24. jul 2017 Pr. motor eller pr. maskine er sikkert det samme...:)

  • #9   24. jul 2017 Husk nu; Der skal ikke betales grøn ejerafgift af en bådmotor, som vi kender det fra bilverden...Derfor er der en gylden regel; Altid den største motor ombord...

  • #10   24. jul 2017 hmm det er alligevel en del for marchfart. Måske jeg må nøjes med en båd med kun en motor, hvis det er benzin.

  • #11   24. jul 2017 Jeg vil der til sige at hvis man bekymrer sig om brændstof skal man købe sig en sejlbåd.
    Ellers kommer man ikke ud og sejle og hvis man kommer afsted nyder man ikke turen for der tænkes brændstof under turen.
    Bare min tanke 😇😈


  • #12   24. jul 2017 Jeg fatter hat af bådejere der går op i brændstofforbrug....Bådejere vil gerne have det hele pompøst, smart, lækkert og hurtigt, men vil ikke betale, hvad det koster...

    Det svarer jo til, at købere til en Mercedes G63 AMG spørger, hvad bilen kører pr. liter.....fuldstændig irrelevant.


  • #13   24. jul 2017 Skribenten spørger om brændstofforbrug, på en båd der vejer 5 tons med 2 x V8 benzinmotorer installeret....Tror han det er en Kia Picanto med 400 kg. Brenderup trailer hægtet på...?

  • #14   24. jul 2017 Ja, jeg har også kigget efter en sejlbåd, men det er meget svært at få samme opholdsrum i en sejlbåd, som på en motorbåd. Eller så skal jeg op i en meget stor katamaran, også er indkøbs prisen en helt anden.

    Jeg går ikke op i brændstofs økonomi, men total økonomi, hvis jeg skal sejle 1000-1500km om året.

    Kan jeg stille det op sådan her:

    60l/t ved 20knot(36km/t). 1500km om året med 36km/t = 41,6 timer * 60L/t = 2500liter af 10kr. ca. 25.000kr i brændstof? Så lyder det jo ikke så slemt over et år.


  • #15   24. jul 2017 Husk på brændstof i havne koster noget mere! Så dit regnestykke holder ikke helt, medmindre du tanker den med dunke fra tanken, og har du 2xv8 motor, har du også en stor tank, det tænker jeg du bliver hurtigt træt af.. smiley

  • #16   24. jul 2017 Rambo er fra den tid med Four Winns var en stor båd.
    Så tag det med en gram salt.


  • #17   25. jul 2017 " plutte afsted". ". 15-20 knob ". det er vidst også objektivt hvad man synes er at " plutte afsted. "

    jeg sejler med 6-7 knob. det synes jeg lyder bedre som en plutte hastighed.


  • bjarne m
    bjarne m Tilmeldt:
    aug 2007

    Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 55
    #18   25. jul 2017 Hvis du skal sejle langtur / ferietur er det altså mere vigtigt at finde ud af hvad den bruger pr. sømil i gennemsnit. ellers kan du jo ikke rigtigt planlægge hvor du skal tanke osv. Det der med liter pr. time kan du ikke bruge til noget .

  • #19   26. jul 2017 Liter pr, time ved marchfart er relevant, da det som oftest er ved dette omdrejningstal, at motoren er mest økonomisk ( hvis man altså kan kalde et forbrug på fx 30 liter pr. time ved marchfart for økonomisk )....
    Når jeg opgiver et brændstofforbrug pr. time, så er et opgivet ved marchfart.
    Man kan ikke rigtigt bruge en oplysning et brændstofforbrug pr. sømil, for det er misvisende, fordi bådens fart kan variere.


  • #20   26. jul 2017 Kan supplere med, jeg bruger ca 20-25 l pr time ved rpm på 3200-3400 min march hastighed er 15-18kn.
    Båden vejer 1800 og en lille knallert motor 135 HK


  • #21   26. jul 2017 en båd som den du beskriver , bruger ,7 liter pr sømil ,(testet personligt ,ved den 15-20 knob ,

  • #22   30. aug 2017 Nå jeg vil lige følge op på min tråd her. Jeg skal hente min nye(brugte) båd på lørdag. Regner med at oprette den når jeg får den hjem og får taget et par billeder af den.

    Som nybagt båd ejer har jeg et forsikrings spørgsmål. Båden er idag ansvarsforsikret igennem danske tur sejlere, jeg har meldt mig ind i samme for at få ansvarsforsikring(regner også med at nøjes med ansvarsforsikring). Hvordan/hvornår laver man ejerskift og derved forsikringsskift? I købsaftalen har vi aftalt af handlen gælder når betalingen er modtaget og det er den nu. Så hvilken ansvars forsikring gælder lige nu(og når jeg skal sejle den hjem på lørdag). Jeg har ikke modtaget noget forsikringsbevis eller andet fra danske tur sejere. Kender kun til processen fra bil handler, hvor det jo følger ejerskift i DMR. Håber nogen kan svare.

    /Lasse


  • #23   30. aug 2017 har de bekræftet på mail at den er tegnet ? ellers ville jeg ringe imorgen og få en bekræftelse på mail , det er din der skal dække nu , hvad købte du ?

  • #24   30. aug 2017 Tak, jeg ringer til dem. Ellers har jeg en ansvar/kasko forsikring i baghånden hos min normale forsikring(Codan), koster self. lidt mere.

    Hehe, ja der er ikke meget V8 over det jeg har købt. Det er faktisk tråden her der fik mig i den retning. "Hvis du går op i brændstof økonomi, skal du have sejlbåd" så jeg har købt en ældre Katamaran(Catalac 9m) vi lånte en sejlbåd i sommerferien og var ude og se på et par både mere. I en Katamaran kunne vi få den plads vi ønsker, plus den kan godt sejle "plut" fart med de 2 diesel motore den har. Vi synes den er hyggelig og har langt mere sjæl end de 90'er US både vi har set på.

    Jeg har aldrig gået så lang tid rundt om grøden før, så nu er jeg bare glad for eventyret kan begynde. Så må vi se om det ender lykkeligt. Starter med 150km's sejlads lørdag/søndag for at få den hjem smiley


  • #25   31. aug 2017 lyder skønt , og bare rolig det er sjældent set ,at man rammer den rigtige båd i 1 hug smiley

Kommentér på:
Brændstof forbrug på 2 stk. MerCruiser 5.0 MPI

Annonce