{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Nybegynder - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej,

er der nogle der kan hjælpe en nybegynder?

Vil det være nødvendigt at tage båden op om vinteren? Bor ud til en havn med gennemstrømning, hvilket gør at vandet sjældent fryser til is.

Båden er af glasfiber og jeg ved ikke endnu om det bliver inden eller udenborsmotor.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Nybegynder - hjælp
  • #1   4. aug 2017 ikke hvis der er isfrit , kommer der is ,er det nødvendigt

  • #2   4. aug 2017 Tak. Det vil være lidt is, men ikke så hele havnen fryser til..

    Hvor ofte vil jeg skulle bundmale den hvis den altid ligger fast? Og hvad koster sådan noget hvis man vil købe sig fra det? Skal alle lag af hver gang, eller maler man ovenpå?


  • #3   4. aug 2017 man kan jo ikke vide ,om der pludselig kommer en hård isvinter ,og så er det vigtigt båden kan komme op ,eller fores omkring den med fx halm, forsikring skal man også undersøge , man maler ovenpå bundmaling ,det skulle gerne blive slidt af , pris kommer jo an på str af båden smiley


  • #4   5. aug 2017 Da temperaturen bevæger sig under frysepunktet risikerer du frostsprængninger i motoren. Også selv om vandet ikke fryser til. Nogle er mere udsat end andre, alt afhængig af opbygning og det specifikke kølesystem.

  • #5   5. aug 2017 Du behøver ikke at tage båden op om vinteren. Glasfiber både kan overvinter og tåle at hele havnen fryser til.
    Hvis det er en påhængsmotor skal du bare sørge for at den er trimmet op over vand og ikke mere, alle vand løber ud og der sker ikke noget.
    Hvis det er en indenbords motor med drev vil jeg tage båden op pga risiko for is skæring af din gummi bølgetoppene drevet.
    Hvis det er indenbords med fast aksel skal du bare vinterkonservere motoren med at køre kølervæske i gennem og lukke alle søventiler.
    PS. Uænset hvilken båd, Husk at tømme alle ferskvands tank og septisk tank hvis det haves. Anti-kondens væske additiv i brændstoffet er også en god ide.


  • #6   5. aug 2017 kan kun give Kenneth ret.

  • #7   5. aug 2017 Som tilførelse til min kommentar længer op fandt jeg et billede af vores havn som fryser hele til om vinteren fordi vi har brakvand.

    profilbillede
  • #8   5. aug 2017 #7
    Rimelig frisk at der ligger en båd med badering trods havnen er frosset smiley smiley


  • #9   5. aug 2017 Det er jo godt at være klar lars. tænker... med de korte somre vi har her:)

  • #10   5. aug 2017 wessel

    Det self. rigtig.. det har godt nok været en trist sommer for en åben båd smiley
    er nød til at skal afsted 2 gange mere i denne sæson for at det går op med slæbested gebyr smiley


  • #11   5. aug 2017 problemet i Østersøen er at bølgerne ofte kommer op på 1,5 eller mere når det blæser. Så lægger vinden sig, men dønningerne er der lige en lille dags tid mere. før dønningerne så er væk begynder det at blæse igen. Syntes bedst om 1 meter eller mindre bølge. Det er tungt når vejret er lidt hårdt. skal jo selv sætte og bjærge sejlene, mens knægten styrer. Det skal en 9 årig ikke i 1,5 meter bølge ☺

Kommentér på:
Nybegynder - hjælp

Annonce