{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
821 visninger | Oprettet:

Ny eller gammel motor? {{forumTopicSubject}}

Vi havde desværre besøg på havnen af nogle langfingrede typer den anden dag i vores lille jollehavn.
Der ligger 20 både. Tyvene sak af sted med 4 motorere. Deriblandt min 8 HK Yamaha 2 takter, som jeg var rigtig glad for.
Jeg var glad for den fordi det var 8 HK i en lille motor. Dejlig 2 cylindret motorgang.
Så nu kigger jeg efter en anden motor.
Men den type motorere har ofte en del år på bagen efterhånden.
Så spørgsmålet er om jeg skal gå efter en ældre 2 takter 6/8 HK . Eller en nyere 4 takter.
Jeg kan ikke højere op i vægt, så det hedder 4/5/6 HK og kun en enkel cylinder.
Det vigtigste for mig er driftsikkerhed, da jeg ofte fisker på fjorden om vinteren. Så i den situation er mekanisk nedbrud ikke det fedeste.

Alle råd og tips er velkomne.

Klaus Frøslev


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ny eller gammel motor?
  • #2   5. aug 2017 Hvis du vil være lidt fremtidssikret vedr. statens krav om miljø og deres sjove afgifter ville det nok være bedst at vælge en 4-takter.
    Tænker også lidt på når du evt. skal sælge motoren igen da folk også helst vælger en motor der sparer på benzinen og derfor vælger en 4-takt.

    Hvis penge er lige meget og du kun sejler korte ture på nogle timer kan du også overveje en Torqeedo elektrisk påhængsmotor.


    profilbillede
  • #3   5. aug 2017 hvad med 6hk 4 takt? de vejer forbavsende lidt

  • #4   5. aug 2017 Har haft både små 1 cyl 4 takt og 2 cyl 2 takt. De 2 cyl går bedre og mere lydløst end 1 cyl 4 takt. men vil alligevel selv foretrække en 6 HK. 1 cyl 4 takt, de oser ikke og er utrolig driftsikre, og man slipper for at putte olie benzinen. Serviceudgifterne er højere på en 4 takt.

  • #5   5. aug 2017 jeg har en 4 hk Yamaha 4takt , den går fint.. men selvfølgelig ikke som en med 2 cylinder...
    den er da til salg, har kørt maks. en 1 time... den har sat som nødmotor på min nye båd , da tidligere ejer havde en Honda på... den gav op med et brag og derfor den lille har kørt lidt.. smiley


  • #6   5. aug 2017 Har selv en 6 hk Yamaha 4 takt på 1 cyl , den gør sit job fint.
    Er selvfølgelig ikke så rolig i motorgangen som en 2 cyl ...


  • #7   5. aug 2017 Jeg har en ældre 2 cyl 8 hk mercury to takter og en nyere 6 hk mariner 4 takter 1 cyl.
    Der er en verden til forskel i motorgang, marineren går grovere i motoren og med langt flere vibrationer, især i tomgang.
    Alligevel er jeg mest glad for 4 takteren, går langt på literen, starter altid og kan gå en hel dag i tomgang uden at sode til.


Kommentér på:
Ny eller gammel motor?

Annonce