{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.884 visninger | Oprettet:

Karsten M
Karsten M
Tilmeldt:
1. aug 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1

vinterklargøring (igen ?) {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg købt Baylineren, og har fået nogle rigtigt gode ture her hen over sensommeren. Både hyggeture, fisketure, vandskiture o.m.m. Limfjorden, Vejle Fjord, Ringk. Fjord. Alt sammen helt helt fint.

Men nu kommer tiden, hvor båden skal vinterklargøres - eller skal den ? Hvad er det der sker, når man kører den på værkstedet for vinterklargøring - ja selvfølgelig smøring, olieskift, diverse tjek m.m.

Men hvad er det med frostsikring. Hvis jeg nu får min båd vinterklargjort, kan jeg så ikke sejle i den før den er "sommerklargjort" igen ? - Fylder man et eller andet frostvædske på, som skal tages af igen til sommer ?

Min bekymring går selvfølgelig på, at hvis jeg nu indleverer min båd til vinterklargøring (jeg skal nok lade være med at rode med den selv!), er min sæson så definitivt slut ? - Der kunne jo teoretisk godt komme nogle gode dage hen over efteråret, men samtidig kan der jo også tænkes at komme nattefrost ret snart, og hvad så, hvis den ikke er vinterklargjort ? (P.t. står den på en trailer i min indkørsel, men skal "overvintre" i en bondemands lade)

Undskyld, hvis det er et dumt spørgsmål, men jeg ved det ikke - derfor spørger jeg.

På forhånd tak for svar

Karsten



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  vinterklargøring (igen ?)
  • #1   5. okt 2005 ja når den først er vinterkonserveret så er det slut med at sejle, ellers er man jo nødt til at gøre det igen. MHT. frost vil jeg nu ikke være nervøs for en smule nattefrost, der skal alligevel noget til før den springer.
    Det eneste de gør mht. frostsikring er at køre kølevæske igennem maskineriet, samt lukke motoren ned i olie. DVS. når du skal ud og sejle igen er det bare at dreje nøglen og komme afsted.
    Hvis man absolut er nødt til ud at sejle en tur midt i juleferien fordi der er havblik og total blå himmel, er det ret enkelt at køre kølevæske igennem maskineriet når motoren er driftvarm for så til slut at spraye noget olie i insugningen, så er den klar til at stå længe igen. (jeg ved godt der er nogen der siger man skal skilde thermostat huset ad og hælde kølevæske ned den vej, det skal jeg ikke kloge i, men min motor har holdt indtil nu ved hjælp af den anden metode, som er betydelig enklere)


  • #2   5. okt 2005 Kølevæske igennem maskinen??

    Hvordan foregår det?


  • #3   5. okt 2005 >Morten - jeg pejer bare at varme motoren op til drift temperatur med øreklapperne, derefter har jeg en meget stor tragt med et stykke slnge jeg kobler på øreklapperne i stedet, hvorefter jeg lader den suge ca 10 liter ren kølevæske ihvertfald indtil der er godt blå det der kommer ud af udstødningen igen. Hvis motoren er ordentlig varm vil det jo derved cirkulere overalt i kølesystemet.

  • #4   5. okt 2005 Snedigt... Det tror jeg sgu også jeg vil prøve. Ellers har den normalt ikke fået kølervædske, og der har ikke været problemer selvom en står i åben garage hele vinteren...


  • #5   5. okt 2005 -Morten så vidt jeg ved er der vidst ikke de store problemer med påhængsmotorer, der gør man det vidst bare for at rustbeskytte dem.

  • #6   5. okt 2005 Lasse>

    Neeej! Ser man det! Jeg er kommet på forsiden! smiley


  • #7   5. okt 2005 ja det der med kølevæske, er vel bare på 4-taks motore? der står vil ingen vand i en 2-takts hvis man ellers bare lader den dryppe ordentlig af. jeg tænkte på om i drypper lidt olie ned i hver cyl inden i stiller dem ind?

  • #8   5. okt 2005 Lasse> Enig, det var også en lidt kedelig båd... smiley

Kommentér på:
vinterklargøring (igen ?)

Annonce