{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.029 visninger | Oprettet:

Hvordan ligger man til i havn? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Ja, det er landkrabben her igen.. smiley

Fik købt båd( http://www.baadgalleri.dk/galleri/22964-c_catalac_9m), sejlet den hjem fra Roskildefjor og til Kerteminde(fik en gæste plads for enden af en bro). Har brugt noget tid på at gøre den ren, tømme for sælgers efterladensskaber, og d. 1/10 kunne vi få vores egen faste plads/bås. Da det var rigtig fint vejr(og min fødselsdag), tog vi en dejlig dag på vandet omkring Romsø.

Ude på vandet er det jo ret nemt at sejle, der er radar, GPS, Ipad med sø-kort, ekkolod, selvstyre. Plus vi tager det meget stille og roligt. Men hvor har jeg dog svært ved at ligge til i havn. De første gange har det været stort set vindstille og jeg har kunne gøre det med næsten ingen fart i båden. I søndags var der lidt pålandsvind(5ms), sidevind forholdt til vores plads. Jeg synes virkelig jeg mister alt kontrol når jeg tager farten af. Da det er en katamaran med indenbordsmotor i hver skrog, er den ret nem at rotere om sig selv, men alligevel "puffer" vinden jo noget til os.

Skal jeg bare øve mig? Det er noget af en par prøve, med fruen ude foran og mig inde i hundehuset smiley

Er det ok at ligge sin båd imod pælen med gummilisten og "skrabe" imod når man så går skråt ind?

Skal jeg ud og købe bov og agter propeller? alternativt en lille trolling el-motor vi kan montere når vi går i havn?

Har I nogle gode råd til en novice båd familie?

Tak.

/Lasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvordan ligger man til i havn?
  • #1   4. okt 2017 øvelse. øvelse, øvelse og øvelse.

    det er helt OK at bruge pælene, det er dét de er der for. det kan ikke være let og elegant hver gang, det vigtigste er du undgår andre både. Fender ud. ingen stress, læs vind og strømmen, og så bare øve dig. alt begyndelse er svær. det værste du kan gøre er at stresse. tag den med ro, og det kan godt tage et par forsøg nogle gange. helt normalt.


  • #2   4. okt 2017 Som Jonas skriver - så masser af øvelse.
    Dog er det bedre at holde styrefart i båden - men det fordrer at du har styr på situationen.
    Det bliver sværere jo langsommere du sejler - men til gengæld er risikoen for større skader så mindre smiley


  • #3   4. okt 2017 Tak for input.

    Hmm så på søndag skal jeg bare bruge dagen på at sejle imellem 2 pladser i havnen(der er en del fri, nu folk har taget deres både op).

    Har set en del video på youtube for katamaraner, hvor de anbefaler at tage farten af og kun bruge motorkræft til at styre med, når nu man kan i en katamaran og ror kræver styrefart.


  • #4   8. okt 2017 Smide fenderne ud og tager det roligt med et fart du er selv komfortabel med at være ufaligt hvis du rammer noget . Alle båd er forskellige og det drejer sig om at eksperimentere med din eget.

  • #5   15. okt 2017 Var ude idag, med hele familien ombord(10 mand i alt). Den gled lige på plads i første forsøg.. så nu er jeg ovenpå igen, selvom det nok var sidste tur for i år.

  • #6   15. okt 2017 sådan !

Kommentér på:
Hvordan ligger man til i havn?

Annonce