Anløb til havneplads? {{forumTopicSubject}}
Halløj søulke og andet godt folk.
Vi har i weekenden været ude og sejle som så mange andre, men vi ville for første gang prøve at sove i båden og for første gang prøve at ligge til i en havn mellem 2 pæle og op til en bro.
Vi var på forhånd skide nervøse og åbenbart med god grund, det viste sig at blive noget af en prøvelse for mig og min kæreste.
Vi kunne ikke sejle langsomt nok og slet ikke holde kursen for slet ikke at tale om hvor skævt vi kom ind mellem pælene da vi endelig kom derind.
Det kan jo ikke være rigtig at det skal være så svært at lægge til i en havn, hvor lærte i andre det? Man kan jo ikke bare prøve og prøve da det på et tidspunkt nok kommer til at koste nabobåden livet.
Er der nogle trix man kan få af jer, findes der en skole for tosser som os Ggg. (Og jo vi har begge erhvervet speedbådcertifikat)
Sidst men ikke mindst undre jeg mig tilstadighed over at vores båd Bayliner 1952 med indenbordsmotor ikke kan komme HELT ned i fart, når man ser andre lægge til går det mussestille, hvad kan være fejlen?
Mvh Martin
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 39
En planende båd som din har meget svært ved at sejle langtsomt da det er drevet, altså skruen du styrer med, ved hjælp af fremtriften. Desuden driver den meget hvis du har side vind, så min erfaring er at lægge den op mod vinden og så ellers så småt ind mellem pælene. Jeg kan forstå i er 2 til det, så er det bare ud i snuden med fruen og få hende til at tage ved pælene og eventuelt lige hjælpe den på plads, og ligger der en nabobåd er det meget let når først man har snuden mellem pælene, så er det bae at trække sig ind ved hjælp af naboen. Er der kraftig sidevind skal du ikke tage for stort sving ind til pælene, så er det bare at liste omkring den nærmeste.
Ellers øvelse gør mester.
Jeg kan se du sejler fra Fyn, men hvorfra??
Mvh. Jesper
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 17 Svar: 52
Jesper, vi plejer at sejle ud fra nyborg når tager ud, men har svært ved at forholde mig til at vores båd bare ikke kan komme ned i fart, vi har iagtaget andre speedbåde m.m i weekenden og de kan simpelhen bare tøffe stille og roligt fremad, men det er nogle fine råd i kommer med, det er jeg glad for.
Kom bare med nogle flere
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 4 Emner: 20 Svar: 152
Vil din båd ikke sejle langsomt hvis du bare lige sætter den i gear?
jul 2008
Hmm jamen alt er jo relativt, men syntes det går meget hurtigt når vi kun lige sætter den i gear i forhold til andre mindre speedbåde/hurtig planene både.
jul 2006
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 4 Svar: 38
jul 2006
Men man kan jo indstille tomgangen, det kunne du jo evt. prøve at lege lidt med.
Ellers må du bare sætte den i gear hurtigt og så sætte den i neutral og lade den glide det sidste stykke.
Jeg er helt sikker på at du får styr på der når du får mere erfaring og lærer din båd bedere at kende.
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Der er ikke umiddelbart andet at gøre end at øve sig. Men hvis du skal sejle ind i noget så vælg en pæl. Den giver sig hvorimod en bro og nabobåd "slår" igen.
Øvelse gør mester!
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 2 Emner: 11 Svar: 161
Men kom til at tænke på de gamle kuttere hvor man lige løb ned i motorrummet og slukkede motoren , og startede den op baglens ved at dreje på svinghjulet ....... alt imens båden gled i havn!!!
Respekt til dem der kunne .
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
pælene tager ikke skade af at du støder lidt ind i dem
jul 2008
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Svar: 1
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
Vi fik vores båd sidste år, og havde indtil da kun haft trailer både.
Og lige det der havne noget, det er dælme ikke så let som det ser ud, når de erfarne ligger til. Vi har haft rigtig store udfordringer med det, og jeg takker hvergang guderne og den tidligere ejer for bov propellen.
Vi har prøvet forskellige varianter, men er nået frem til at det fungerer bedst for os er....Jeg sejler så stille som muligt ind imellem pælene, når pælene er midtskibs, bremser jeg båden helt ned, og min kone ligger tov over pælene og fortøjrer den i hækken, imens holder jeg båden lige ved hjælp af bov propellen.
Når det er gjort, går hun om i stævnen, og jeg sejler stille frem, når vi er ved broen, hopper hun i land og holder båden på plads ved at holde fast i ankeret, som hænger i stævnen. Så hopper jeg fra min plads, og liner båden op....
Jeg har prøvet at få min kone bag roret, da jeg er en anelse kvikkere med fortøjningerne og rundt på båden, men det vil hun simpelthen ikke, så vi prøver os stadig frem....
jul 2008
Ønsker mig sgu også en bovpropel til vores 20 fods, der ser noget lettere ud men mon ikke det er at overdisponere.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 1 Svar: 39
HaHa...
Det lyder lidt som storbæltsfærgerne, du sidder som kaptajnen på broen, og matrosen suser rundt og kæmper med fortøjningen.
Jeg mindes de gamle dage hvor vi kæmpede med en 30 fods Bayliner. Se det er en kunst at parkere sådan en sjover. Og det er en planende båd, så den er forholdsvis flad og driver som bare pokker.
Der priser jeg mig også lykkelig for at jeg var godt gift på det tidspunkt.
jul 2006
Hvad gør du så når du sejler alene ?
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
Jeg har spekuleret meget over det, men har ikke kastet mig ud i det endnu....
Problemet med vores båd er at overbygningen er forholdsvis høj for så "let" en båd, så der skal ikke så meget vind til, før vi driver, derfor er jeg nødt til at bruge bov propellen for at holde den lige....
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 26 Svar: 113
god vind og held med pælene
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 8 Svar: 23
Men ja øvelse gør vel mester, men var fint med lidt teori om at lægge til kaj
Anløb til havneplads?