{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.134 visninger | Oprettet:

Anløb til havneplads? {{forumTopicSubject}}

Halløj søulke og andet godt folk. smiley
Vi har i weekenden været ude og sejle som så mange andre, men vi ville for første gang prøve at sove i båden og for første gang prøve at ligge til i en havn mellem 2 pæle og op til en bro.
Vi var på forhånd skide nervøse og åbenbart med god grund, det viste sig at blive noget af en prøvelse for mig og min kæreste.
Vi kunne ikke sejle langsomt nok og slet ikke holde kursen for slet ikke at tale om hvor skævt vi kom ind mellem pælene da vi endelig kom derind.
Det kan jo ikke være rigtig at det skal være så svært at lægge til i en havn, hvor lærte i andre det? Man kan jo ikke bare prøve og prøve da det på et tidspunkt nok kommer til at koste nabobåden livet.
Er der nogle trix man kan få af jer, findes der en skole for tosser som os Ggg. (Og jo vi har begge erhvervet speedbådcertifikat)
Sidst men ikke mindst undre jeg mig tilstadighed over at vores båd Bayliner 1952 med indenbordsmotor ikke kan komme HELT ned i fart, når man ser andre lægge til går det mussestille, hvad kan være fejlen?
Mvh Martin


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Wc afløb 500 kr.
  • Fastmontere opvaskemaskine 900 kr.
  • Opvaskemaskine lækker vand 1.378 kr.
  • Klippe hæk 1.000 kr.
  • Fjernelse af køkkenskab 1.200 kr.
  • Montage af vægophængt toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anløb til havneplads?
  • #1   4. jun 2009 Hejsa,

    En planende båd som din har meget svært ved at sejle langtsomt da det er drevet, altså skruen du styrer med, ved hjælp af fremtriften. Desuden driver den meget hvis du har side vind, så min erfaring er at lægge den op mod vinden og så ellers så småt ind mellem pælene. Jeg kan forstå i er 2 til det, så er det bare ud i snuden med fruen og få hende til at tage ved pælene og eventuelt lige hjælpe den på plads, og ligger der en nabobåd er det meget let når først man har snuden mellem pælene, så er det bae at trække sig ind ved hjælp af naboen. Er der kraftig sidevind skal du ikke tage for stort sving ind til pælene, så er det bare at liste omkring den nærmeste.
    Ellers øvelse gør mester.
    Jeg kan se du sejler fra Fyn, men hvorfra??

    Mvh. Jesper


  • #2   4. jun 2009 Hurtig respons må man sige!!
    Jesper, vi plejer at sejle ud fra nyborg når tager ud, men har svært ved at forholde mig til at vores båd bare ikke kan komme ned i fart, vi har iagtaget andre speedbåde m.m i weekenden og de kan simpelhen bare tøffe stille og roligt fremad, men det er nogle fine råd i kommer med, det er jeg glad for.
    Kom bare med nogle flere smiley


  • #3   4. jun 2009 Hej Martin

    Vil din båd ikke sejle langsomt hvis du bare lige sætter den i gear?


  • #4   4. jun 2009 Hej Alexander.
    Hmm jamen alt er jo relativt, men syntes det går meget hurtigt når vi kun lige sætter den i gear i forhold til andre mindre speedbåde/hurtig planene både.


  • #5   4. jun 2009 Hmm okay, det jeg gør er lige at sætte den i gear, når jeg så har bagenden næsten lige ved de bagerste pæle slår jeg den i bak, bare lige i gearet ikke noget gas eller noget. Så kan jeg sætte de bagerste fortøjninger på, hvorefter jeg slår den i fremadgear igen. Det plejer at virke i det meste vejr, dog kan man hvis det blæser en del eller hvis der er meget strøm i havnen have bruge for at bruge gassen lidt mere, så båden ikke når at drive.

  • #6   4. jun 2009 Hvor mange RPM går den i tomgang, hvis den er for høj vil det jo give en masse fart bare med skruen ved

  • #7   4. jun 2009 Det må jeg indrømme at jeg ikke har set på.
    Men man kan jo indstille tomgangen, det kunne du jo evt. prøve at lege lidt med.

    Ellers må du bare sætte den i gear hurtigt og så sætte den i neutral og lade den glide det sidste stykke.

    Jeg er helt sikker på at du får styr på der når du får mere erfaring og lærer din båd bedere at kende.


  • #8   4. jun 2009 Min sejler også "hurtigt i tomgang, og det er jo fordi at jeg sejler med en propel med stor stigning og stor diameter.
    Der er ikke umiddelbart andet at gøre end at øve sig. Men hvis du skal sejle ind i noget så vælg en pæl. Den giver sig hvorimod en bro og nabobåd "slår" igen.

    Øvelse gør mester! smiley


  • #9   4. jun 2009 Øvelse øvelse og øvelse.

    Men kom til at tænke på de gamle kuttere hvor man lige løb ned i motorrummet og slukkede motoren , og startede den op baglens ved at dreje på svinghjulet ....... alt imens båden gled i havn!!!

    Respekt til dem der kunne .



  • #10   4. jun 2009 en båd skal have gas for at den kan dreje.. du skal bare reagerere hurtigt og smide den i bak når du så skal stoppe igen...
    pælene tager ikke skade af at du støder lidt ind i dem smiley


  • #11   5. jun 2009 Uha der er mange gode råd fra jer alle og tak for det, men jeg kan udfra alle jeres gode svar forstå at der ikke er andet en øvelse og øvelse og atter øvelse hvis jeg vi skal lære det. smiley

  • #12   5. jun 2009 Øvelse øvelse og øvelse ja eller gør som mig køb en flyden fenter til at øve med "Griner" ej det kommer men tager tid og ja gå op mod vinden hvis der er mulighed for det...jeg syndes Jesper P har givet nogle gode råd....

  • #13   5. jun 2009 Åh ja....ligge til i havn er den ultimative forholds test smiley

    Vi fik vores båd sidste år, og havde indtil da kun haft trailer både.

    Og lige det der havne noget, det er dælme ikke så let som det ser ud, når de erfarne ligger til. Vi har haft rigtig store udfordringer med det, og jeg takker hvergang guderne og den tidligere ejer for bov propellen.

    Vi har prøvet forskellige varianter, men er nået frem til at det fungerer bedst for os er....Jeg sejler så stille som muligt ind imellem pælene, når pælene er midtskibs, bremser jeg båden helt ned, og min kone ligger tov over pælene og fortøjrer den i hækken, imens holder jeg båden lige ved hjælp af bov propellen.

    Når det er gjort, går hun om i stævnen, og jeg sejler stille frem, når vi er ved broen, hopper hun i land og holder båden på plads ved at holde fast i ankeret, som hænger i stævnen. Så hopper jeg fra min plads, og liner båden op....

    Jeg har prøvet at få min kone bag roret, da jeg er en anelse kvikkere med fortøjningerne og rundt på båden, men det vil hun simpelthen ikke, så vi prøver os stadig frem....



  • #14   5. jun 2009 Peter------> Lige mine ord med den ultimative forholdstest Ggg. at anløbe en havn sætter for ALVOR forholdet på prøve selv efter flere år hvor man ellers mener man har set alle sider på lillemor, men ak nej.
    Ønsker mig sgu også en bovpropel til vores 20 fods, der ser noget lettere ud men mon ikke det er at overdisponere. smiley


  • #15   5. jun 2009 Peter N.

    HaHa...

    Det lyder lidt som storbæltsfærgerne, du sidder som kaptajnen på broen, og matrosen suser rundt og kæmper med fortøjningen.

    Jeg mindes de gamle dage hvor vi kæmpede med en 30 fods Bayliner. Se det er en kunst at parkere sådan en sjover. Og det er en planende båd, så den er forholdsvis flad og driver som bare pokker.

    Der priser jeg mig også lykkelig for at jeg var godt gift på det tidspunkt.








  • #16   5. jun 2009 att. Peter

    Hvad gør du så når du sejler alene ?


  • #17   6. jun 2009 Jeg har til dato ikke været ude selv i vores nuværende båd....

    Jeg har spekuleret meget over det, men har ikke kastet mig ud i det endnu....

    Problemet med vores båd er at overbygningen er forholdsvis høj for så "let" en båd, så der skal ikke så meget vind til, før vi driver, derfor er jeg nødt til at bruge bov propellen for at holde den lige....





  • #18   7. jun 2009 hejsa det jeg gør er at sejle hen langs pælene og dreje alt det den kan og slå bak uden gas og uden at flytte på roret så bliver jeg ved med frem og bak til jeg er ud for pælene kan selvfølgelig godt drille lidt i blæs og strøm men den kommer til sidst lige så flot ind har jeg gjort med alle de både jeg har haft selv min gamle 38fods kutter med fast skrueaksel

    smiley

    god vind og held med pælene


  • #19   17. maj 2011 Ha ha - GODT indlæg smiley Jeg er selv helt grøn på vandet - og har endda kun en 16 jolle ... jo jo - det er faktisk lidt sværere at lægge til end jeg regnede med smiley Min stikker ikke ret dybt og sejler også for hurtigt i smiley og bliver nemt taget af vinden ved lav fart .... så har sejlet lidt frem og tilbage inden jeg kunne ramme min "bås" på havnen - og de Sat#¤%#% pæle - vi var en tur på holmene her ved frederikshavn - og ville i land ???? men hvordan gør man det med en jolle når der bare er 2 pæle m tov imellem :-)...det er med at bevarer roen, første besøg på øen opgav jeg ...næste gang VILLE jeg lægge til, og sejlede næsten helt ind med stævnen, og smed en fortøjning agter om tovet mellem pælene - aner ikke om det er sådan man gør smiley ....

    Men ja øvelse gør vel mester, men var fint med lidt teori om at lægge til kaj smiley


Kommentér på:
Anløb til havneplads?

Annonce