{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.618 visninger | Oprettet:

Du risikerer at miste alt, for hvad ? {{forumTopicSubject}}

Du som forbruger risikerer at miste alt, og sælger er hjemfalden til fængsel i indtil 2 år !...


HVAD ER NU DETTE ??

Hver uge ringer et antal personer til Danboat med spørgsmål om import af brugte både fra et tredje - land (læs: USA) – og om CE - mærkning af disse.
Spørgernes viden om gældende regler er i de fleste tilfælde overordentlig mangelfuld; nogle er blevet narret af uvidende eller useriøse mæglere i USA, mæglere, der har påstået, at reglerne om CE - mærkning ikke gælder brugte både. Desværre findes der også tilfælde, hvor forbrugere er blevet vildledt af aktører på det danske marked, og i diverse forum på internet.
Så hvis der er nogen som tænker på at købe USA-importerede både så PAS PÅ..
jeg har desverre følt det på egen krop. og taler/mailer med en del der har købt både "over there"


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Du risikerer at miste alt, for hvad ?
  • #1   3. nov 2005 det er rigtigt, mht. import før '98, men det er nu ikke så'n lige til at få papirer osv. fra fabrikken.
    det var nu ikke for at skræmme nogen , mere advare imod det. der står ca:120 både på EU toldlager i Gøteborg
    som aldrig kommer videre. problemet er jo at når du/man køber en båd, betaler man jo kontant (før de sender båden) og så har man ingen mulighed for at få pengene tilbage.
    der er jo også det problem når folk importerer nogle små både (i en container )som så slipper igennem tolden og ud på det danske marked, hvis man nu køber den uvidende om at det er en USA import, så er problemet der..


  • #2   3. nov 2005 Det er ikke så vanskeligt at få CE mærket nyere både, som Morten skriver.

    Hvis man går ind på IMCI's hjemmeside kan man se en liste over alle CE mærkede bådtyper. Hvis den model man er interesseret i er på listen kan man være temmelig sikker på at den opfylder kravene - ihvertfald hvis det er en US eller canadisk båd. Gå evt ind på Sea Ray's hjemmeside. der kan man bestille både, og CE mærkning er et muligt tilvalg. Ekstraprisen for det dækker stort set kun skiltet, hvilket siger noget om omgfanget af forandringerne der er nødvendige.

    Derudover behøver man jo ikke CE mærke båden som en oceanracer i kategori A. Kategori D mærkning - dvs det samme som en vandcykel - er faktisk nok for lovligt at tage båden i brug - og forsikre den.

    IMCI's liste er her: (link fjernet)


  • #3   3. nov 2005 OBS OBS OBS

    Pas nu på med for mange af alle de gode ideer, for ud over f.eks. en ca 25 sider tyk rapport (HS10240) kan der stadig pålægges krav om ændringer/tilpasning uanset bådens alder + AT PRISEN FOR og OMFANGET AF en CE-mærkning stiger VÆSENTLIGT fra nytårsskiftet af (men det er stadig mulig :O))


  • #4   3. nov 2005 Der er ingen tvivl om at man skal holde tungen lige i munden hvis man laver en CE mærkning. Det kan være en god hjælp at tage kontakt til en IMCI surveyor. Derigennem kan man måske skaffe dokumentation for at båden opfylder de forskellige ISO standarder der ligger bag CE mærkningen.

    Det gælder især bordfyldning, stabilitet og konstruktion. Kravene til udstyr såsom tank, el, styring etc. er ofte mærket på selve udstyrsdelen. Jo ældre båden er jo større er chancen for at delene ikke er mærket med ISO nummeret, og så må man selv ind og kigge på om selve ordlyden i standarden er opfyldt.

    Såvidt jeg husker er de ny krav fra 2006 et forbud mod totaktere, støjkrav eller noget med udstødning. Det kan man læse om i selve direktivet.

    Desuden skal båden have et HIN nummer. Dette inkluderer et producentnummer. Producenten er i den sammenhæng den der mærker båden, ikke den der laver den. Danboat udsteder producentnumre i Danmark.
    Selve overensstemmelseserklæringen er kun på en side. Det er al den bagvedliggende dokumentation der er rigtig sjov at producere.


  • #5   3. nov 2005 Og så forresten lige en ting til. Der er forhandllinger i gang med gensidig anerkendelse af standarder mellem EU og USA - dvs en USCG godkendelse sansynligvis indenfor en overskuelig fremtid bliver ligestillet med en CE mærkning - og omvendt. Men det er altså ikke faldet helt på plads endnu.....

  • #6   4. nov 2005 Historien fortæller også at flere producenter så småt er begyndt selv at CE mærke. For uanset alt, så er mængden af "kreative" europæer jo også et interessant marked på sigt :O)

  • #7   4. nov 2005 Det er jo hele pointen med CE mærkningen. Det er altid producenten selv der CE mærker. Det er der ingen anden der kan gøre for en.

    CE mærkningen er producentens garanti for at båden opfylder de relevante ISO standarder, og det kan gøres på flere forskellige måder. Nogle af måderne kræver at en "notified body" verificerer standarderne.

    Den metode der hedder A, og som kun gælder for klasse C og D både involverer ingen "notified body".

    Metode Aa kræver, så vidt jeg husker, at der også foreligger en godkendt stabilitetsberegning fra en notified body, men man skal stadig selv lave mærkningen og dokumentationen. Uanset om man producerer 1000 både om året eller bare importerer 1.

    Derudover skal man lige huske at en CE mærkning ikke er et kvalitetsstempel. Selv Bavariaer og X-både kan CE mærkes!


  • #8   5. nov 2005 Der er ikke specielle regler for jetski mht CE, såvidt jeg ved.

    Loven mht forbud mod jetski har intet med CE standarden at gøre, hvis det var det du mente med dit spørgsmål....


  • #9   8. nov 2005 Dete er fra det kommenterede direktiv 94/25/EC undtagelsesbestemmelser, paragraf 3:
    "(d) powered surfboards, personal watercraft and other similar powered
    craft;"

    kommentar:
    "the exclusion in (d) is intended to exclude Personal Watercraft defined in ISO 13590 as:
    “Craft less than 4 metres in length, which use an internal combustion engine powering a water jet
    pump as its primary source of propulsion and which is designed to be operated by a person or
    persons sitting, standing or kneeling on rather than within, the confines of its hull.”
    Powered surfboards or similar powered craft are considered to be craft carrying no more than 2
    persons sitting, standing or kneeling on the craft's hull, and fitted with flotation and fail-safe controls.
    Similar craft meeting these considerations are also considered to lie outside the Directive."

    Jeg kan kun tolke det som om at den generelle undtagelse i direktivet for både under 2,5 meter er udvidet til at gælde jetski op til 4 meter, med plads til max 2 personer.

    Kan du bruge dette?


  • #10   3. dec 2005 Hej Morten,

    Det må jeg lige undersøge - såvidt jeg husker er 2-takterne ikke forbudt , men der er kommet krav til støj og emission, som de konventionelle 2-taktere ikke opfylder. Jeg mener ikrafttræden af direktivet var 2005, men med et eller to års implementeringsperiode for kravene. Men jeg checker lige op på det....


  • #11   4. dec 2005 hey.. hvad jeg ved er de forbudt fra 1-1/06 Kawa har store problemer med det Ang. den nye 800..
    så hvis rygterne taler sandt.. så skal de ha "opkøbt" en røvfuld af dem og lagt dem på lager i Europa


Kommentér på:
Du risikerer at miste alt, for hvad ?

Annonce