{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.467 visninger | Oprettet:

ny skrue mere fart {{forumTopicSubject}}

hej alle så fik jeg endlig taget mig sammen til at få oprettet både og tak for de rosende ord.

ville lige høre jeres mening vedrørende fart på min båd, fik målt den til 57 kmt (31 knob).
båden vejer ca 1700 kg og har 200 hk påhængsmotor 2 takter johnson.
skruen har en stigning på 14-17 og er en 4 bladet aluminium skrue
den går ca 5500-6000 omdr.
ville gerne have mere fart, ville det hjælpe med en 3 bladet stålskrue, eller hvad kan jeg gøre.

hilsen kim


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ny skrue mere fart
  • #1   8. jul 2009 men det må ikke gå for megét ud over acclerationen

  • #2   8. jul 2009 Den skal sku gå hurtigere med 200hk på bagen!

    Vores vejer 3500, uden noget oppakning (ca. 500kg)
    200hk indenbords, topfart på 29knob, så det lyder helt forkert med kun 31 knob???


  • #3   8. jul 2009 ja det ville jeg også mene men ved ikke helt hvad problemet er
    har også fået monteret smart tabs og det gjorde da båden mere stabil men ikke mere fart


  • #4   9. jul 2009 tjaa min vejer vel 400kg med en 55hk og 30kg mere med 75hk topfart steg ca 4-5kmt fra 50 til 55kmt

  • #5   9. jul 2009 Jeg har en RIB med 115hk Evinrude E-tec. Den går 42 knob med en tre-bladet VIPER stålpropel med en stigning på 17 tommer.

    Jeg ville checke min propel hvis jeg var dig, evt prøve at låne mig frem til andre størrelser og finde en der passer bedre.


  • #6   9. jul 2009 ok takker for info jeg syntes bare det er mærkeligt når jeg yder 6000 omdregninger med den skrue jeg har på men mangler fart

  • #8   9. jul 2009 gearingen det ved jeg ikke det er en jonhsnon 200 hk 2 stroke
    årgang 2000 kaburatormodel
    er der eventuelt nogle der ved det


  • #11   9. jul 2009 hej jens stigningen er 17 på skruen og den er 4 bladet og i aluminium

  • #14   9. jul 2009 den kører 5500 omdregninger med trimmet helt inde trimmer jeg lidt ud med fuld fart øger den omdregningerne til 6000

  • #15   9. jul 2009 men det kan godt føles lidt som om den spinner lidt i vandet (skruen)

  • #16   10. jul 2009 Kan du ikke tage et billed med motor i vandet fra siden, ser ud som om den ligger for langt nede.

    Du har også ændret på dens vægt fordeling ved at tag indbords motor ud og sætte påhæng på, du skubber vægten meget langt bag ud, har du taget højde for dette med noget kontra vægt længere mod stævnen.

    Men ja den sejler for langsomt.


  • #17   10. jul 2009 Har lige kikket på hvad din motor må tage af maks. omdrejninger og det ligger på 5500-6000.

    og dens Gear ratio = 1,86

    Men hvad vejer din båd.

    Har regnet lidt og gættet

    HK 200
    Vægt sejlklar 1350 Kg
    mac O/min 6000
    Gear 1,86
    Stining prop 17

    Skulle give 45 knob


  • #18   10. jul 2009 prøv at låne en 19" i stedet for

  • #20   10. jul 2009 Ja jeg så den efter jeg havde postet smiley

    Men det beviser jo bare at vi har regnet rigtigt smiley

    Stadig kunne jeg da tænke mig at vide hvor kavationspladen er i forhold til bunden af båden.


  • #21   10. jul 2009 Ved ikke hvad gear forholdet er på min Evinrude, men normalt skal en totakter ikke tage mere end 5500 omdr. hvis den gør det kan man snildt sætte propel med større stigning på, og dermed øge farten og sænke omdr.

  • #22   10. jul 2009 hej alle kavationspladen ligger lig med spidsen af kølen så den skulle vare rigtig.
    har lige haft båden oppe for at løfe den 2 huller op da motoren netop var for langt nede.
    båden sejler som en drøm planer uden problemer og jeg kan næsten ikke mærke om jeg sejler alene eller har op til flere ombord
    angående propel havde jeg en på der havde stigning 24 det gik slet ikke ved godt at den er lidt voldsom


  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #23   14. jul 2009 Kunne i ikke lige delagtiggøre os andre i den formel? Jeg slås nemlig med et lignene problem. og vil nu ud og have en støre propel.
    Måske i også kan hjælpe mig lidt. Her er mine specs

    1100kg båd indbords
    1.86:1
    14x17" alupropel (Meget slidt)
    sejler med 5600omdr (Må i følge manual max sejle 5000)

    Overvejer at købe en 14x19"


Kommentér på:
ny skrue mere fart

Annonce