{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om lidt forskelligt {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Jeg har nogle par spørgsmål om lidt af hvert som jeg håber i kan hjælpe med. smiley

1. jeg har opdaget der er osmose på båden, selve blærerne er ikke store, de største jeg har fundet er på størrelse med tippen af lillefingeren, men til gengæld er de jævn fordelt på midten. tænker at jeg kan nøjes med at slibe lokalt med en excentersliber, vaske m. ferskvand, lad det tørre og til sidst spartle.
Spørgsmål:
Hvilken korn størrelse skal jeg bruge, umiddelbart tænkte jeg korn 60.
er også i tvivl hvad jeg skal bruge til at spartle med. kan jeg nøjes med at bruge hempel light primer? og derefter bundmalle når den tid er?

2. Jeg har ikke nogen spiler pt. og en ny spiler vil være noget dyr. de ideelle mål på en spiler til min båd er
Sideliget: 9.14 m Største bredde: 5.91 underliget: 5.52 areal: 44.2 m2. hvis jeg skulle købe en brugt spiler, der kan man jo ikke forvente at den passer 100% men hvor meget må de forskellige mål afvige fra de ideelle?

3. Jeg skal have ført kabler igennem masten til en lanterne og antenne, hvordan gør dette nemmest? det er en mindre båd så alle fald kører udenpå masten så dem kan jeg ikke bruge desværre.

4. på et tidspunkt vil jeg gerne have påført coppercoat istedet for alm. bundmaling. skal man rense bunden helt og aldeles eller kan man nøjes med bare at rense alt gammel bundmalling og så er man good-to-go?

5. Er der nogen der har erfaring med at købe bådudstyr i Østeuropa (Polen, Baltikum, etc.?) her tænkes på pris, fragt, hvor nemt er det?

Hilsen
David


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om lidt forskelligt
  • #1   6. dec 2017 Brug hellere en grov flapskive på vinkelsliberen korn 40-60 ellers bliver du aldrig færdig og så læg ny måtte på bagefter men husk det er ikke til at støbe noget nu udenfor i denne temperatur smiley

  • #2   6. dec 2017 Den rigtige måde at gøre det på er at få bunden glasblæst nu og lade den stå og tørre ud hele vinteren. Til foråret spartles med epoxy-spartel - derefter males den med 4 gange High protection. Efterfulgt af 1 gange Light Primer og 1 gang bundmaling mens Light Primeren stadig er klæbrig. Eventuelt 1 gange bundmaling mere inden søsætningen. Så får du aldrig mere problemer med afskalning m.v af bunden.

  • #3   7. dec 2017 michael:
    er det nødvendigt at støbe en ny måtte? forstår godt meningen, men umiddelbart tænkte det vil være lidt over-kill i forhold til blærenes størrelse?

    Lars:
    glasblæsning er vel bare til at gøre det nemmere end hvis man skulle gøre det manuelt, resultatet i forhold til de metoder er vel det samme? hvis man sliber manuelt de områder og lidt til, også bruger den fremgangsmåde som du skriver. Vil man kunne får et tilfredsstillende resultat?


  • #4   7. dec 2017 Du skal under ingen omstændigheder begynde at støbe nye måtter. Jo du kan selvfølgelig godt slibe helt ind til gelcoaten med f.eks. korn 80.

Kommentér på:
Spørgsmål om lidt forskelligt

Annonce