{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.672 visninger | Oprettet:

Suzuki DT 65 motor contra Mercury 60HK {{forumTopicSubject}}

Jeg er ny bådejer - har købt en Ørnvik G 570 fra 1978, og er nu igang med at finde en egnet motor. Efter snak med flere forhandlere, så er jeg nu kommet frem til, at der skal mindst 60 HK på.
Jeg har i dag ved en forhandler kigget på en 60 HK Mercury fra 93, som de vil montere med box, betjening m.v. for 23.500 kr. Må hellere lige fortælle, at min tekniske evner og kunnen begrænser sig til, at jeg ved at det meste af motoren på en Puch Maxi kan skilles af med en gaffelnøgle i str.10.
Jeg er nu også blevet tilbudt - hos en lokal bådudlejer en SUZUKI DT 65 - årgang kendte han ikke på motoren - men har selv søgt, og kan via denne (link fjernet) komme frem til at der er tale om en 91 er. Denne bådudlejer har selv en mekaniker ansat, og tilbyder at montere det hele, med kabler og alt, og så prøver vi den af, inden jeg betaler til 16.000 kr. Bådudlejeren har selv kun sejlet med motoren en sæson - han havde købt den hos en kunde, og kendte derfor ikke selv til årgang mv, men gættede på midt 90erne. Han pillede den af af brændstofhensyn, og fordi der var for meget kraft i til de både han lejer ud, som primært er med 40 og 50 hk. Begge motorer er med powetrim - dog er suzukien ikun styret med en knap på selve motoren. Jeg har set begge motorer uden dæksel, og klart er suzukien den mest "velholdte" at se på, og vel også nok der hvor jeg kan "hente mest hjælp" hos sælger - her er dog ingen garanti som ved forhandleren. Så derfor er der nogen der kan hjælpe mig med for og imod på disse2? Oprindelig havde jeg faktisk ikke regnet med, at jeg skulle bruge meget mere end 8-10.000 på en motor, men svært at finde noget ordentligt i dette prisleje har jeg opdaget.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Suzuki DT 65 motor contra Mercury 60HK
  • #1   5. aug 2009 jeg ville vælge suzuki, mest pga af du nok kan få en go bahandling og måske en aftale om service med i handlen, plus du sparer lidt penge. Begge motore er stærke og gode motore

  • #2   5. aug 2009 Tak for nogle gode svar! Er også ret sikker på, at vi har fået en god båd, der kan lidt af det hele - jeg må tilstå at jeg faktisk ikke har kigget hvad den er godkendt til - fik en 70 HK mercury med til den, som vi fik gratis, fordi den nok ikke virkede - det gjorde den heller ikke. En 78 er, men der var kontrolbolks til - den har jeg godt nok ladet ligge hos mekanikeren, som kiggede på den - selvom den var fra 78, og hvis der er en powertrim knap på den - kan man så bruge den? Tror den motor og kontrolboks var fra 78 også.

  • #3   5. aug 2009 Tidligere ejer havde forøvrigt en 135 hk omc på den, så det kan den også klare:)

  • #5   5. aug 2009 Hej Jens S Ja jeg har godt set den, men der mangler knap - og mit korte kendskab til sejlerverdenen - 1½ måned med en jolle inden jeg købte Ørnviken - har lært mig, at der er ikke nogen ting hertil der er billige - og så et par tusind til en ny skrue, samt et par tudind til at sætte det hele på - og en tusse til at komme frem og tilbage til nordjylland fra Langeland, så er jeg nok på 14 efterhånden. Som jeg skrev indledningsvis, så er mine tekniske evner ikke fordærdeligt gode smiley Men tak for tippet smiley

  • #6   5. aug 2009 Var også ved at tage boksen med - men motoren var helt færdig - der løb olie ud af gearet, og stort set hele blokken var tæret, så derfor lod jeg den stå hos mekanikeren, som godt ville holde den, for at kunne bruge dele til en anden. Men kunne da godt være, at jeg skulle hente boksen igen. Forøvrigt beundrede jeg lige din Shetland - kiggede selv på et par stykker - synes den var kanonflot - men turde ikke selv binde an med den bund. Ved med mig selv, at jeg aldrig bliver færdig med sådan et projekt - det bliver bare en dårlig samvittighed - så jeg endte op med Ørnviken. smiley

  • #7   5. aug 2009 Jo den var fra den blå - jeg har faktisk ikke kigget typepladen - men sælger ringede til mig aftenen før, og læste op - 570 G stod der sammen med bygge/skrog nr. jeg lavede forsikring på den inden jeg hentede den i mandags - jeg hentede den i Hornbæk, og det er alligevek en tur på godt 230 km så ville ikke risikere den røg - uforsikret - af undervejs. Men skal lige have kigget i morgen hvad der står.Har købt den sammen med min far, som i sidste uge var på besøg hos min bror i kbh, så han har været ude og kigge på flere - og helt klart denne det bedste køb - på trods af motor ikke var noget værd.Men kalechen bærer MEGET præg af, at den har stået ubrugt i 2 år under birketræer, så den skal vist skiftes på sigt - lige nu bliver det en lapning.

  • #8   5. aug 2009 Nu jeg tænker efter, så var der faktisk ikke powertim på den gamle motor. Det var manuelt det hele.

  • #9   5. aug 2009 Min far har idag forsøgt sig med algefjerne men uden held - den er stadig meget misfarvet. Men den er som sådan ikke mør, så tror den skal et smut forbi kalechemageren en af dagene, for at blive lappet - eller lidt afhængig af hvad en ny koster, så kan det være der ryger en ny på. Kan du huske hvad det spray hedder - læste om en herinde der havde fået den renset af et fiorma der renser fortelte, men 95 kr kg synes jeg godt nok er en del, når den ikke er for køn i forvejen. Jo regner med jeg smider den ind her, når jeg har fået den i vandet - forhåbentlig i weekenden smiley afhængig af hvad vi finder af motor.

  • #10   6. aug 2009 Tak skal du ha - jeg gennemsøger bittemas hjemmeside i morgen. Tak for de gode råd med motor. Skulle i morgen få et par tilbud fra en forhandler i Middelfart, som havde nget stående, som var okay, og han ville sælge billigt.. Men nu skal der sgu snart en motor på, så den kan komme i vandet mens det er godt vejr og weekenden er lige om hjørnet! smiley

  • #11   7. aug 2009 Ring til kolding marine service de har mange motorer stående

  • #12   8. aug 2009 Jeg har snakket med dem i Kolding, men de havde ikke noget i den tsørrelse i øjeblikket. Men er endt med at købe en 90 HK Honda 4 takter istedet, så er meget spændt på, hvordan den kommer til at køre. Skal monteres på mandag smiley

  • #14   8. aug 2009 32 er vi endt i -synes egentlig det er en rimelig pris, og så skulle en 4 takter jo også være lidt mere økonomisk.

  • #15   9. aug 2009 Ja jeg ved godt det er lidt dyrere med service - men tror brændstoføkonomien så til gengæld er noget bedre. Har spurgt 2 steder hvad et tandrmsskift på sådan en ville koste - den ene ville ha ca 5000 og den anden 1300, så jeg har da fundet ud af, at man vist skal huske at spørge om prisen! smiley

Kommentér på:
Suzuki DT 65 motor contra Mercury 60HK

Annonce