{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.430 visninger | Oprettet:

Jesper h
Jesper h
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Lantern på 15 fods motorbåd {{forumTopicSubject}}

Hej,
Jeg har lige købt en örnvik 450cab, og skal til at købe en agter-/toplanterne. Jeg har læst at for motorbåde under 12m kan agter-og toplanterne være sammenbygget.

Men jeg er i tvivl om hvor høj den skal være. Jeg har snakket med to forskellige forhandlere af marine udstyr og de påstår to forskellige ting.

- Den ene siger at når agter- og toplanterne er bygget sammen skal den lyse 1m over sidelanternerne. Det vil i mit tilfælde betyde at den sammenbyggede agter-og sidelanterne skal være omkring 1,8 meter.

- Den anden påstår at jeg kan vælge en hvilken som helst højde også selvom den er sammenbygget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lantern på 15 fods motorbåd
  • #1   11. aug 2009 Du skal ha et styrbord lys, bagbord lys, ankerlanterne, 360* grader (den bruges som toplanterne, og så skal du også have en agterlanterne

• #2   11. aug 2009 Kravet i henhold til de internationale søvejsregler er at du i en motorbåd under 12 meter i længde kan sætte dit toplys (225 grader) og dit agterlys (135 grader) sammen til én lanterne (360 grader).

derudover skal du have sidelys (112,5 grader) grøn til styrbord og rød til bagbord. Disse kan ligeledes sammensættes i én lanterne.

Kravet er at dit toplys SKAL sidde over dine sidelys. Reglerne siger minimum én meter, men det er ikke alle både hvor det kan lade sig gøre, og så må man placere dem så langt over som det er muligt.

• #3   11. aug 2009 Christian B: Du er gal på den...... Hvis du har en ankerlanterne og benytter den som toplys skal du ikke have et agterlys.

• #4   11. aug 2009 Nej, det er rigtigt Søren, men kun hvis båden sejler under 7knob!

• #5   11. aug 2009 Christian, med alt respekt. Du tager fejl......

Det er ikke rigtigt det du skriver.

• Jesper h
    Jesper h Tilmeldt:
    apr 2009

#6   11. aug 2009 Tak for svarerne.

Nu er der mulighed for at sætte min agterlanterne så den er 1 meter over sidelanternerne, den skal "blot" være 1,8 meter. Det syntes jeg er lidt overdrevet.

Bør jeg købe sådan en, eller tror i det vil være tilstrækkeligt med en agter/toplanterne der blot er over sidelanternerne?

• #7   11. aug 2009 Hej Jesper

Jeg er overhovedet ikke med på hvad du mener.

En motorbåd skal have: toplys, sidelys og agterlys! Toplyset skal altid sidde højere end sidelysene. Regel 23 i de internationale søvejsregler

Hvis du har separat toplys og agterlys skal agterlyset ikke nødvendigvis sidde højere end sidelyset.

Er båden under 12 meter i længde kan man sammensætte toplys og agterlys til én lanterne der lyser 360 grader, og den skal selvfølgelig placeres som var det et toplys - minimum én meter højere end sidelysene. Tillæg 1 pkt d i de internationale søvejsregler.

• #8   11. aug 2009 Utroligt hvad der står som er forkert i Duelighedsbogen!

• #9   11. aug 2009 Christian B: Det er derfor det er bedst at tage de juridisk gyldige regler når man checker det. smiley

Personligt har jeg altid de "Internationale Søvejsregler" med mig når jeg underviser. Årsagen er simpelt at der er mange lærebogs forfattere der ikke får skrevet dem korrekt i deres egne bøger, og det giver derfor anledning til forkerte opfattelser af hvad der er gældende.

På skibsførerstudiet var det bla. et krav at kunne citere regel 2 samt 11-19 ordret udenad, samt vide hvad der står i resten. Tro mig, når man kunne det så var man ikke i tvivl længere.... smiley

• #10   11. aug 2009 har kun toplys på min 14fod ...og det er GODKENDT

• #11   11. aug 2009 men nu er en ørnvik lidt højere end min..så på med det hele...så får du ikke problemer

• #12   11. aug 2009 Mekanikles: Nu er små både ikke underlagt syn, og CE mærkning har intet med at gøre med hvorvidt en båd overholder reglerne. Det er udelukkende et kvalitetsstempel og en godkendelse af at produktet er egnet til salg indenfor EU.

At du har en 360 grader hvid lanterne er rigeligt såfremt båden er UNDER 7 meter og IKKE sejler mere end 7 knob når den er tændt.

• Jesper h
    Jesper h Tilmeldt:
    apr 2009

#13   12. aug 2009 Min båd er under 12 meter så jeg kan vel godt bruge en sammensat lanterne som lyser 360 grader. Er det lige meget hvor på båden denne placeres i forhold til sidelanternerne, udover at den dog skal placeres 1 meter over disse? Her tænker jeg på om jeg kan sætte den foran sidelanternerne såvel som bagved?

Hvis jeg vælger at benytte to separate lanterner, skal toplanternen så stadig placeres 1 meter over sidelanternerne? og er højden på agterlanternen så ligegyldig i forhold til sidelanternerne?

• #14   12. aug 2009 Hej Jesper

Du kan sagtens bruge en hvid 360 graders som toplys og agterlys, og det er uden betydning om den sidder foran eller agten for dine sidelys, den skal blot sidde minimum 1 meter over dem.

Hvis du benytter seperat toplys og seperat agterlys skal toplyset sidde minimum 1 meter over sidelysene, og agterlyset skal blot placeres så det lyser agterud i en ubrudt vinkel på 135 grader. Dvs motor og lignende må ikke skygge for det.

• #15   6. sep 2024 På min Ørnvik 510 er agterlanternen indbygget i flagstangen og der sidder kontaktpunkter i konsollen lanternen er en 360 gr.hvid

• #16   6. sep 2024 Jeg har ikke kunnet finde en lygte der passer på min båd så den rækker op over høj kaleshe, jeg blev nødt til at bygge den selv. Selve lygten 360 gr. købte jeg så den overholdt kravene men resten blev lavet med alu-rør, fortinet koberledninger og 3d-printer.
    Mvh. Alex

• hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 2 Emner: 1 Svar: 197
    #17   6. sep 2024 I har set tråden er meget gammel, håber lidt for tråd starter han har løst problemet.. smiley

Kommentér på:
Lantern på 15 fods motorbåd

Annonce