{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.660 visninger | Oprettet:

Anbefaling. Volvo penta/Mercruiser? {{forumTopicSubject}}

Jeg ville lige høre hvad folk herinde har af erfaringer med volvo penta og mercruiser?

Jeg har nemlig kig på et par både med 7.4 L V8 mercruiser og en båd med 8.1 L V8 Volvo penta. Men ved ikke helt hvad der er bedst, eller om de er nogenlunde ens kvalitetsmæssig?

VH.

René


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Anbefaling. Volvo penta/Mercruiser?
  • #1   30. aug 2009 7.4 liter/454" V8 er udgået af produktion - det er efterhånden flere år siden. Motoren er kendt for at være driftsikker, pålidelig og ikke mindst fordrukken. Der findes stadig mange producenter af reservedele til motoren, men der er enkelte som er svære at skaffe end andre bl.a indsugningsmanifold.

    8.1 liter V8 eller 496" som den også kaldes, er en ultimativ maskine. En rigtig motor til fart og sjov på vandet. Stadig pålidelig, driftsikker og til tider fordrukken, hvis gashåndtaget placeres i bund....:):):)
    Motoren er topmodellen hos både Mercruiser og Volvo Penta - hvis vi ser bort fra High Performance motorerne fra Mercruiser - og leveres standard med Mercruiser Bravo I/III eller Volvo Penta SX drev.

    Begge typer drev er med konisk kobling - ingen klunk ved gearskift - og udviklet til krævende applikationer bl.a sammen med 496". Jeg ville dog vælge Volvo Penta SX drev uanset valg af indenbordsmotor - det er et bundsolidt drev med ganske få reklamationer. Eneste ulempe ved Volvo Penta SX drevet er overfladelakeringen - den kan godt blive bedre.

    Reservedelspriserne imellem Mercruiser og Volvo Penta drevene er mere eller mindre identiske. Der er ikke de helt store udsving på dette område.

    Store motorer og drev benyttes ofte til hurtige både, hvor der må forventes et større slid på drivlinien - det skal du være opmærksom på.

    Motorer med ferskvandskøling er at foretrække.



  • #2   30. aug 2009 jeg ville vælge mercruiser ihvertfald hva drev ang. for hvis det er lidt ældre volvo penta drev holder de ik så godt som mercruiser´s

    men motor mæssigt tror jeg ik forskellen er så stor smiley


  • #3   30. aug 2009 Tak for de super gode svar.

    Det skal siges at den båd med 8.1 L V8 har fået motoren lagt i, i 2005/2006. Drevet er helt nyt.

    Hvad ville i anbefale af drev? bravo l eller bravo 3 til en mercruiser 7.4 V8?

    vh

    René


  • #4   30. aug 2009 Står valget som her mellem et bravo eller et sx ville jeg til enhver tid vælge bravo - står det mellem alpha og sx er det en anden sag

    Delene til volvo har altid været kendte som værende meget dyre - er priserne pludseligt faldet siden du nu skriver det modsatte rolf?

    Moroewnw we bwggw GM industrimotorer og bundsolide som rolf skriver - speceilt til mercruiser drevene er der masser af kvalificerede værksteder og billige reservedele - det kniber det lidt mere med på volvo siden


  • #5   30. aug 2009 Mange danske bådejere handler ofte deres Volvo Penta drevdele i Sverige - her er der som oftest sublim viden, faglig kompetance og attraktive priser pga. valutaforskellen.

    Jeg handler selv originale Volvo Penta drev, motorer, reservedele mv. hos Sverige´s største Volvo Penta forhandler.

    Det rigtige drev sammen med en Mercruiser 7.4 liter V8, skal bl.a vælges ud fra bådens vægt. Bravo I er et "højhastighedsdrev", hvor BRAVO III er til tungere cruisere og ikke et drev med egenskaber af topfart sammenlignet med Bravo I.


  • #6   30. aug 2009 Rolf T

    Det er meget farligt at sige at reservdelene er lige dyre, hvis det er fordi de kan handles i Sverige til atraktive priser pga. valutakursen.

    Valutakurser svinger hele tiden, og er jo ikke en garanti for billige reservedele.

    Hvis det er fordi at delene herhjemme i DK koster det samme, så se bare bort fra min kommentar smiley


  • #7   30. aug 2009 Ser vi på den svenske krone, har den været meget stabil igennem mange år - den svinger imellem 0.65 - 0.80.



  • #8   30. aug 2009 Ja, den har ligget stabilt ved. 0.80 siden midt 2001, men det er stadig ingen garanti for at den bliver ved med det smiley



  • #9   30. aug 2009 Sidst jeg handlede i SEK var det til kurs 0.68.......

  • #10   2. sep 2009 Jeg troede egentligt i bund og grund at Mercruiser/Volvo var identiske, er de ikke det?
    MVH Frank


Kommentér på:
Anbefaling. Volvo penta/Mercruiser?

Annonce