2.693 visninger
|
Oprettet:
Ampere meter. {{forumTopicSubject}}
Hey folks har fået et par gamle og nye instrumenter fra en bekendt som skrottede en båd. Har fået de fleste tiing til at virke med strøm og div "sender" ledninger gennem multi-stikket fra mit quicksilver gas/gear. Men hvordan tilslutter jeg et ampere meter ? vil umiddelbart tro at det skal vise lade-tilstanden, eftersom viseren står i kl 12 og kan gå både højre og venstre. Der er kun 2 tilslutninger på instrumentet, bat + ( hvilket jo lidt giver sig selv
) og den anden står der "alt" på. nogen der ved dette, så jeg undgår at brænd noget af ?
Mvh
Casper Nyland
mar 2007
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
For at måle et strømforbrug, skal instrumentet sættes i serie... den skal altså sættes ind imellem + ledningen og batteriet (så den er serieforbundet). Men kan ikke tro at det skal bruges direkte på batteriet, hvis dette også er startbatteri idet der trækkes en seriøs strøm når man starter motoren (og det kan instrumentet ikke tåle). Det kunne evt bruges til at måle ladestrømmen på et forbrugsbatteri - men det er jo så hvis man har installeret to batterier i sin båd.
Jeg kan ikke helt se den store nytte af instrumentet - man kan selvfølgelig få en idé om hvor meget strøm der lades med, alternativt hvor meget støm der forbruges fra batteriet... men informationen kan efter min mening ikke bruges til det store. Ladestrømmen på et batteri giver en indikation af hvor "opladet" et batteri er, men kun hvis spændingen er nogenlunde konstant. Ladestrømmen er jo afhængig af spændingsforskellen mellem batteriet og den spænding der "lades" med.
Håber det har givet dig et svar..
/Thomas.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
Ampere meter.