{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.206 visninger | Oprettet:

Rene S
Rene S
Tilmeldt:
8. aug 2008
Følger: 2 Emner: 30 Svar: 32

benzin forbrug 40 hk vs 90 hk {{forumTopicSubject}}

hey. jeg har en 40 hk på min båd. men den har sit at se til hvis vi er mere end 2 i båden. så kommer vi slet ikke op og plane. hvor stor forskel tror i der ville være på 40 hk der får max gass heletiden og en 90 hk der bare sejler alm.

på forhånd tak.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Hæng hylder op 930 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • easy bed assembly 480 kr.
  • Rengøring af 55 m2 lejlighed. 500 kr.
  • Hjælp til at flytte rullegardiner + dør 850 kr.
  • samling af højskab 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  benzin forbrug 40 hk vs 90 hk
  • Rene S
    Rene S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 30 Svar: 32
    #2   26. sep 2009 den tager sindsygt meget benz pr mil. en time med blandet sejllads og ikke meget med fuld gas. ca 30 litter sys det meget på så lidt. vi holder jo også pauser ind i mellem.

  • #3   26. sep 2009 Læste lige en artikel om en båd der vejer det samme som min men med 350hk påhæng (kontra 260hk indbor), den vil ha 50L mere i timen ved dens topfart men 20L mindre ved min topfart så kunne jeg få styr på højre hånd ville den være en del sjovere og noget billigere all over.
    Nu er det selvfølgelig ikke samme motorere som dit tilfælde men resutaterne er de samme, noget sjovere båd, billigere hvis du ikke sejler hurtigere end nu og dyrere hvis du gør.
    A til B sejlads vil nok være billigst med 90hk.


  • #5   27. sep 2009 Du kan da ikke vare sige benzinforbrug forskel på den ene og den anden ????? hvios du fks. har en 40 hk yamaha og skifter til en gammel 90 hk Mercury så vil dit forbrug stige til det dobbelte eller 3 dobbelte så derfor ville det måske være smartere at checkke omdrejingerne på motoren når der er 2 man i båden for det lyder da i mine ører som om der sidder en forkert propel på.

    Hilsen Hasse


  • Rene S
    Rene S Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 2 Emner: 30 Svar: 32
    #6   27. sep 2009 det en gammel 40 hk mariner jeg har på fra 80érne båden er ikke men at difinere. det er en speedbåd jeg har skåret op og lavet om til en spec. båd til gedde fiskeri. den vejer 375 kg og er 16 fod. og har to køl på siden også. så den ligger stabilt i vandet.

    har overvejet af købe en helt ny 50 hk honda. men bruger kun båden ca 1-2 dage om måneden. så sys det bliver nogle dyer dage hvis der skal en sprit ny motor på.

    den motor jeg har på hånden er en 90 hk Mercury fra 90'erne. bruger de da meget mere en en yamaha.


  • Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #7   27. sep 2009 Som Hasse rigtigt nok er inde på, så er det vigtigt at sikre sig at man har den rigtige størrelse propel på, hvormed maskinen kan nå op sit maksimale omdr.-tal. Prøv evt. osse forskellige indstillinger med tilt-pinden. Er den sat for højt, vil båden især med flere personer ombord, løfte snuden for højt og derved besværliggøre at komme i plan. Under "Drivkraft" på min båd kan du se lidt om forbrug med 40hk vs 90hk

  • #8   27. sep 2009 ATT. Benny.J
    Jeg har ikke skrevet noget om firtakter men hvis du gerne vil se mig skrive det så forurener en firtakter lige så meget som en totakter ved fuld gas og bruger lligeså meget benzin, disse oplysninger har jeg fra en aldeles kompetent person som har importeret og arbejdet med Evinrude i over 40 år men det skal siges at en firtakter idag bruger og lugter en hel del mindre end de gamle to taktere men hvis du har en
    E-tec så både bruger og forurener den meget mindre end en firtakter.
    Jeg havde intil for 1 år siden en 115hk yamaha som var tørstig og derfor monterede jeg en 3,5 hk firtakter til at dørge/trolle med men da jeg så købte en 115hk E-tec solgte jeg 3.5 ern fordi den nye E-tec bruger 0,7 L ved trolling fart.
    Mit råd til Rene er stadig check om propellen passer på båden så den går med de rigtige omdrejninger så tager vi den derfra.

    Hilsen Hasse


  • #9   28. sep 2009 att Benny J

    Det er da MEGET nemt at forklare ???

    Din 30 hk bruuger max når den yder max men hvis han sejler halv gas med sin 55 hk er den mere økonomisk men hvis HAN trykker den af såskal du bare se hans forbrug . Jeg forstår ikke rigtigt hvordan du kan være i tvivl om dette ???

    Hilsen Hasse


  • #10   28. sep 2009 prøv med en 75hk--så skal du se forbrug GG

  • #12   29. sep 2009 att Benny

    Detkommer stadig an på hvilken 90 hk det drejer sig om for HVIS det som jeg skrev er en ÆLDRE merscury 90 så bruger den meget mere men lad ham nu selv kommentere det og lad os få en ende på denne diskution

    Hilsen Hasse


  • #13   29. sep 2009 hvorfor skulle en ældre motor bruge så meget mere? Blandingen skal da stadig være den samme.. ellers kører den alt for fed.

    Det er da i små tings afdelingen hvis de er justeret ordenligt.



  • #14   30. sep 2009 såen en gammel 90 eller 115 hk mercury er 6 cyllindret og den er MEGET tørstig tro mig eller spørg en der har en og få det bekræftet

  • #15   30. sep 2009 er det kun mig der synes at det lyder mærkeligt at en 40hk har svært ved og trække en båd på 375kg med to mand i? jeg synes det lyder som den 40 hk har en fejl, min nabo har en 17 fod på 400kg og den kan tage 4 mand op og plane og det er en ældre 30hk yamaha.
    Personligt tror jeg hvis din motor går som den skal du har en forkert skrue på, 40 hk burde fint kunne trække 4 mand op og plane og burde ikke skulle gå for fuld gas for og holde den oppe. du må prøve og sætte en omdrejningstæller til og se hvor mange omdr den tager, og så kan vi jo hjælpe om skruen er for stor.
    Men Opret da din båd så vi kan se hvad det er for en, så kan det være vi kan hjælpe endnu bedre.


  • #16   30. sep 2009 kan ikke vide hvordan det er med 40- 90 hk men min 250hk bruger på en dag ikke nær det samme benz som min gamle 150 hk, men køb en nyere motor og spar forskelen i pris på alle de liter benzin du ikke køber. kan varmt anbefale en e-tec evinrude.

  • Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #17   30. sep 2009 Sejlede i 1995 med en Mariner 40hk fra 80'erne på min Ryds Camping, som har en skrog-vægt på ca 650kg. Ingen problem med plan, men topfarten var kun 20 knob. I 1996 købte jeg en helt ny Mercury 90hk, (som kun har 3 cyl HASSE) og med cruisefart på 25 knob brugte den kun ca det halve benzin på distancen. Sejlede med denne motor til foråret 2009 (ca 500 timer) og der var aldrig det mindste problem med den, så kan fint anbefale sådan en motor, hvis prisen skal ligge i den forholds billige ende. En stærk og stabil motor.

  • Ole H
    Ole H Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #18   30. sep 2009 ps: Få fat på en omdr.tæller, eller evt lån en mens der gøres forsøg med propeller, så du får det til at passe sammen det hele én gang for alle.

Kommentér på:
benzin forbrug 40 hk vs 90 hk

Annonce