3.604 visninger
|
Oprettet:
Båd køber aflyst {{forumTopicSubject}}
Hej. Skulle have solgt min båd imorgen og havde fået en SMS at han ville komme og hente min båd for en hvis antal penge som vi havde aftalt. Bruger så hele min dag på at gøre den klar og efterspænde de forskellige ting. Og nu skriver han at han har købt en anden. Er det ikke noget med det er juridisk bindende
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 28 Emner: 20 Svar: 475
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Rent faktisk er der ikke noget der hedder "fortrydelsesret" ved handel mellem private - med mindre det er aftalt. Og en aftale er fuldt ud lige så bindende mundtlig som skriftlig. Det store MEN er at det kan være svært at bevise en mundtlig aftale.
Hvis du derimod har aftalen på SMS, så kan du vælge at køre en civil sag mod køber, men det får du formentlig ikke noget ud af ud over at få at vide at du har ret - tvivler på at du får penge ud af det.
Desværre er det ikke unormalt. Det er rigtigt træls for alle parter at man ikke kan have tillid til en aftale. Jeg har som køber oplevet det omvendte, at når jeg dukkede op ved sælger, ja, så havde han lige solgt varen til anden side, selv om vi havde en mundtlig aftale.
Så det er træls, men det bedste du kan gøre er at komme videre, og håbe på at du ikke løber ind i en useriøs køber igen.
maj 2014
Følger: 2 Følgere: 23 Både: 5 Emner: 48 Svar: 226
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 79 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.390
Har også formået at komme ud til en traktor jeg havde aftalt at købe blot for at få at vide den var solgt ½time forinden - surt, en 3cylindret Ferguson 35 med frontlæsser til 6500.
Hvad er det for en båd du sælger? Ryds perle, nu med kortbenet motor eller?
maj 2014
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Og ja, det er da surt at gøre det hele klar, og så springer folk fra, eller man hører intet. Men det er nok ikke sidste gang du oplever dette. That`s life.
maj 2014
jul 2014
Citat fra søfartsstyrelsens hjemmeside
Hvad siger loven?
Køber du en brugt båd, køber du den almindeligvis som beset. Det er derfor vigtigt, at du sikrer dig, at alt er i orden, og at alt udstyr er opført på slutsedlen, før du skriver under.
Ved køb af en ny båd gælder købeloven. Det betyder, at du har to års garanti på såvel båden som det medfølgende udstyr.
Hvis handelen ikke finder sted hos forhandleren, men for eksempel hjemme hos dig selv, er købet omfattet af dørsalgsloven, som giver køberen udvidede rettigheder. Den giver dig således syv dages fortrydelsesret, hvilket forhandleren i øvrigt har pligt til at orientere dig om. Sker det ikke, har du en længere fortrydelsesperiode, i praksis et par måneder.
http://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlere/Sider/GuideN%C3%A5rduk%C3%B8berbrugtfritidsb%C3%A5d.aspx
aug 2005
Den sidste del af det du har skrevet med "Hvis handlen ikke finder sted hos forhandleren..." omhandler IKKE privat handel - men handel med en forhandler foretaget hjemme hos køber.
Der er IKKE fortrydelsesret på handel mellem private - med mindre det er aftalt.
Desuden er det IKKE korrekt når de skriver at der er 2 års garanti - der er 2 års REKLAMATIONSRET hvilket er noget HELT andet - det er sådan købeloven er...
Det er faktisk rystende (men desværre ikke unormalt) at forskellige myndigheder som man burde kunne have tillid til, oplyser noget der er forkert
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 4 Svar: 20
jul 2014
...men pyt med det, Dansk er ikke min modersprog og jeg er ikke advokat, derfor kan det godt være mig som fejltolker teksten fra Søfartsstyrelsens hjemmeside.
maj 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 2 Emner: 1 Svar: 82
apr 2008
ps.. og hvis lovgivningen skulle være så åndsvagt skruet sammen, så finder man da bare en en lille fejl på båden, og aflyser handlen pga dette..
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.400
Når du handler med en privatperson, er det et såkaldt civilkøb. Det hedder det, når to privatpersoner handler med hinanden, uden at en erhvervsdrivende er indblandet i salget. I den situation er der aftalefrihed. Det betyder, at sælgeren selv kan bestemme, om han fx vil give køberen fortrydelsesret eller reklamationsret.
Når du handler med en privatperson på nettet, gælder de forbrugerbeskyttende regler for nethandel heller ikke. De gælder kun, når du handler med en erhvervsdrivende. Det betyder fx, at du heller ikke har fortrydelsesret ved nethandel, medmindre du har aftalt det med sælgeren.
Du skal altså selv sørge for, at aftale det med sælgeren, hvis du vil have mulighed for at returnere varen.
aug 2005
Og reglerne er altså at når man har lavet en aftale om et køb - og det har man når køber har sagt/skrevet "jeg vil godt købe..."
Hvis nogen er et "tudefjæs" så er det alle dem der ikke sætter sig ind i reglerne før man begynder at handle og så bagefter kommer med alle mulige syge undskyldninger med at "jeg troede ikke..." eller "jamen det er da nogle tåbelige regler".
Nej det er ikke tåbeligt at holde en køber (eller sælger for den sags skyld) op på det der er aftalt - det er faktisk hele konceptet i en aftale!
Så hvis ikke man vil købe, så skal man lade være med at aftale det - sværere er det altså ikke.
Og til #19 - så nytter det altså ikke at du finder en fejl EFTER du har købt båden - og du har købt båden i det øjeblik at du skriver det.
Så er det bare ærgeligt for dig hvis du 10 minutter efter finder et bedre tilbud.
Så min opfordring til alle er - sæt jer nu ordentlig ind i reglerne - og lad være med at lave en aftale (købe noget) før i har set varen. Det er såre simpelt
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Både: 6 Emner: 40 Svar: 704
aug 2005
Trådstarter spørger bare om en aftale ikke er juridisk bindende - og det er den.
De der er "lamme i roen" for at blive i dit sprogbrug (så forstår du måske bedre) der er alle de "idioter" der synes at det er sjovt at lave aftaler til højre og venstre bare fordi de keder sig (eller ikke har et liv?) og så aldrig møder op.
Jeg forstår udmærket trådstartes frustration over at have brugt en halv dag på at gøre båden klar til afhentning bare for at opdage at han var blevet "offer" for endnu en af de mange der ikke forstår konceptet i en aftale.
Hvis alle havde samme holdning til lovene (og almindelig god opførsel) som de af jer der mener at det er helt OK at lave en aftale og så bare "skide" på den bagefter efter for godt befindende og generelt bare være ligeglade med de love der ikke lige passer jer - så ville det være et kønt land at leve i.
Desværre må jeg konstatere at der bliver flere og flere af jer. Jeg gruer for det tidspunkt hvor I er flest, og lovene så bliver lavet om så alle kan gøre præcist som det passer dem når det passer dem.
Der er faktisk allerede rig mulighed for, indenfor lovgivningen, at lave aftaler om både det ene og det andet hvis man har lyst til det. Eks. fortrydelsesret, garanti osv. - det skal bare aftales (og så selvfølgelig som alle andre aftaler - overholdes).
apr 2008
men man har først handlet nå pengene er på bordet, og man selv har fået en kvitering.. .. forstod det først sådan , at en havde sagt i tlf, at han ville købe, og derefter sprunget fra, og så ville tråd starteren, høre om han kunne tvinge har til handel.. men enig i har man handlet , så har man handlet, og dermed ingen fortrydelse ret.. mvh hc
aug 2005
"Pengene på bordet" er kun et spørgsmål om betaling, og er bare en (væsentlig) del af handelen, og kvitteringen er kun et bevis for betaling (og evt. overlevering af varen). Selve handelen kan foregå flere dage/uger inden betaling og overlevering af varen finder sted.
Jeg gider nu ikke mere forklare dig hvordan det hænger sammen - tro og gør hvad du vil
apr 2008
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 26 Både: 2 Emner: 50 Svar: 532
Fordi man har noget til salg og en køber er entreseret og så springer, gå verden jo ikke under pga. af det.
Det er da bare op på hesten igen.
Har da selv haft ting til salg, og køber vil komme, men som aldrig møder op, sådan er det nu en gang med køb og salg af private ting.....
aug 2005
Reglerne er til for at man (begge parter) har et ens grundlag for at indgå en handel.
Jeg mener det er et problem når man ikke er enige om hvad det vil sige at indgå en handel, så mit budskab er såre enkelt - sæt jeg ind i de regler der gælder for alle.
Hvis alle satte sig ind i de regler (som faktisk ofte er ret simple og fornuftige) der gælder, så var der meget færre situationer hvor folk bliver irriterede/sure på hinanden.
Alt i alt tror jeg vi alle fik et bedre land at leve i hvis vi alle fulgte de samme regler - og vi kunne jo starte med at følge dem der er .
Ret simpelt
Og så "pisser det mig faktisk lidt af" med alle de "kloge hoveder" der kan fortælle hvordan reglerne/loven er uden at ane en klaphat om hvad de udtaler sig om. Det betyder bare at der bliver endnu flere (uskyldige) der tror de ved hvordan man skal/kan opføre sig.
Men selvfølgelig er det mig der skal hænges ud som en "idiot" der er så "åndssvag" at mene at man rent faktisk skal behandle andre ordentlig og følge de regler/lover der nu engang er. Men vi kan jo også bare alle sammen være ligeglade og sige "det ligemeget"
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
Se nu på det positive, så er båden jo bare tip top til den næste det "måske" ønsker at købe din båd.
aug 2005
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
maj 2014
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 14
maj 2014
Kan ikke slette det
Båd køber aflyst