617 visninger
|
Oprettet:
Metalplade på hækken {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Har lavet ny hæk på en Shetland 460.
Nu skal der en metalplade på til fordeling at tryk fra påhængsmotor.
Observerer at der ofte/altid er gennemgående bolte for at holde pladen på plads, men mener at dette ofte er grunden til at krydsfineren rådner for der er lavet huller i båden som med tid ikke holder tæt.
SPØRGSMÅL: Er det ikke muligt at fastgøre stålplader ( Bukket af en smed og går sammenhængende ned på begge sider af hæk) UDEN at bolte den fast med gennemgående bolte? - evt stærk lim?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.392
Rasmus' ide er ikke tosset, evt kunne man lime nogle plastrør eller skrog gennemføringer fast i de "store" huller og yderligere sikre mod vand gennemtrængning? Og fylde godt efter med tec7 eller lignende naturligvis.
https://marinelageret.dk/vvs-tanke-pumper-tilbehoer-188/fittings-kugleventil-m-mere-333/messing-fitting-i-soe-metal-for-marine-brug-720/skroggennemfoering-rundhovedet-i-marine-messing-10947.html?gclid=CjwKCAjwpMOIBhBAEiwAy5M6YJJMY_PVok3ZjtRYNIMpsC04UCRmlQYQ93sarA8xrz8dMae4v24mDBoCLu8QAvD_BwE
På min gamle båd var motorboltene løse, endda i en grad så der løb vand ind på de første ture. Jeg havde motoren afmonteret, og der var ikke råd i pladerne, på trods af det var en ældre dame. Jeg monterede nye bolte med tec7 og havde ikke problemer med vand siden.
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
Jeg har sådan en på min båd, har boret huller 4 stk til motor bolte har smurt tec 7 ved alle 4 huller mellem nylon pladen og agterspejlt samt udvendigt mellem motorbeslag og bolte. Indvendig i motorbrønd har jeg 2 store alu skiver Ca 75 mm forseglet med tec7 og en plade indvendig mellem de nederste bolte som også er forseglet i tec7. Alu pladen indvendig er 5mm og er skiverne i moterbrønd er 4 mm..
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 101 Både: 5 Emner: 14 Svar: 1.472
hvis hækken er sund så er metalpladen overflødig .
jeg købte for mange år siden en Shakespeare summersport som var godkendt til 90 hk og på båden var der monteret en stålplade men dette tænkte jeg ikke videre på men da jeg så monterede en elevator med setback på 13 cm og tog og og race flækkede hækken lodret på begge sider af motoren dette kostede 14 dage af min sommerferie inden vi fik bygget en ny hæk som kunne holde så men her satte jeg IKKE nogen metalplade på for den var stærk nok til at kunne tage 200 hk og jeg havde 2 måneder inden jeg fik den lakkeret med flammer og 7 gange lak bygget forstærkninger langs hele kølen så TRO mig det er vigtigt at undersøge hækken når man køber en ældre båd ig ISÆR hvis der sider en metalplade på
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
Metalplade på hækken