{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.112 visninger | Oprettet:

Ankertov fra Biltema {{forumTopicSubject}}

Hejsa...

Jeg har besluttet at jeg skal have noget ankertov med bly og har derfor overvejet at købe det fra Biltema.
Er der nogen der har nogle erfaringer med dette, eller gode råd ang. hvilket type ankertov man skal bruge/købe?
Nu er det ikke sådan, at jeg ligger for anker i dårligt vejr, hvilket formodentligt også har betydning, men jeg vil trods alt, meget gerne vide mig sikker, når jeg ligger for svaj.

Der er nogle der siger, at jeg både skal have ankerkæde + ankertov.... hvad er jeres holdning til det?

Mvh. - Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ankertov fra Biltema
  • #1   17. mar 2016 Helt klart også kæde, hvis det er den båd du har i din profil smiley

  • #2   17. mar 2016 Hej Thomas

    Det er den båd som jeg har på profilen....
    Rustfri kæde og ankertov med bly, er nu købt smiley
    Tak for dit svar...

    Mvh. - Allan


  • #3   17. mar 2016 jeg bruger kun ankertov og anker til min og det er fint , mit hedder vist bruce , hvilket anker har du ?

  • #4   17. mar 2016 Uænset hvilken anker du vælger er det som Thomas siger Basta !
    Bruge en kæde til de sidste få meter af din Line før ankeret. Vægten fra kæden søger for at du får maks gribe og mindre risiko for skred på havbunden.
    Selv en af verdens bedste anker (Fortress) anbefaler at man også supplere med kæde.


  • #5   17. mar 2016 Min båd er en meget drivende model når der er noget vind :-)Pilothouse jeg har et blyankertov fra biltema et 10 kg rustfri Bruce anker jeg har ingen kæde og den er aldrig drevet nogen steder...somme tider liger den bare for anker natten over sejler ved sæby/frederikshavn så det er ikke en så den ligger i...så du kan sagtens bruge et blyankertov bare ud med det hele og et godt anker.

  • #6   17. mar 2016 Jeg er vild med at der sættes trumf på med et "basta " men jeg er nu stadig ikke enig Kenneth . med korrekt udlagt ankerline så er et blytov ,efter min mening godt nok.

  • #7   17. mar 2016 Jeg har selv et org. Fortress anker, som netop skulle være noget af det bedste.

    I starten havde jeg kun ankerlinen med bly og jeg måtte konstatere at bare ved småbølger, så flyttede min båd sig langsomt! Monterede så ca. 3 m. rustfristål kæde og herefter har jeg virkelig kunne mærke at det tog meget bedre fat og at båden nu ikke flytter sig nogen steder!


  • #8   17. mar 2016 Det har også meget at sige hvordan bunden er..er det sand ler sten eller noget helt andet...her ope nord på er der meget sand og som sagt har jeg bly ankerkæde og et Bruce anker og båden er aldrig drevet ret mange meter kan ses på eckkolod/gps med ankervagt.. selv om der er en del vind og bølger her ope..men prøv dig lidt frem du kan altid købe en kæde så har du et bly ankertov/kæde/og et godt anker...men jeg ville først prøve med blytov og et passende anker til din båd.

  • #9   17. mar 2016 "7" hvor meget line ift dybde havde du ude ?

  • #10   18. mar 2016 De fleste steder jeg anker er for at bade og her er alm. sandbund og der hvor ankeret kastes er der typisk ca. 2 m. dybt!

  • #11   18. mar 2016 Og hvor mange meter tov lagde du i vandet ? da den bevægegede sig ?

  • #12   18. mar 2016 Mon ik en 15-20 m.? Det er sådan et færdigt blyankertov jeg har købt.

  • #13   18. mar 2016 Se dette link.
    http://www.sejlsport.dk/mere/sejladsteknikker/ankring


  • #14   18. mar 2016 hold da op ,det er meget at smide i vandet .på 2 m dybde smiley men så vil båden jo flytte sig lidt .

  • #15   18. mar 2016 Båden burde netop flytte sig mindre, når ankertovet er langt, hvorved trækket på ankeret bliver mest muligt fra siden af og ikke oppe fra, som det bliver med kort ankertov!

  • #16   18. mar 2016 lidt enig , men det kræver jo at tovet er trukket ud , det vil sige at dit anker ligger , 15-20 m fra båden.

  • #17   18. mar 2016 Det er det jo også efter kort tid, når der er småbølger...

  • #18   18. mar 2016 ja men så forstår jeg ikke hvad der gør at din båd/anker flytter sig ?? hvilket anker bruger du ?

  • #19   18. mar 2016 Det er et org. Fortress FX-7, men efter at jeg monterede en ca. 3 m. rustfristål kæde, tager det meget bedre fat og jeg har ikke problemet mere!

  • #20   18. mar 2016 1000 tak for de mange svar og mega interessant at følge diskussionen...

    Jeg har et plovanker og har nu købt og monteret 5 meter rustfri kæde i forlængelse af ankeret og ligeledes købt og monteret 35 meter blytov (ved ikke hvor meget af tovet, der er indlagt bly)

    Tidligere har jeg kun haft alm. tov til mit anker, det var det som jeg modtog båden med, da jeg købte den.
    Det har også været fint, indtil sidste sommer, har i hvert tilfælde ikke haft nogle problemer med at drive... (tror jeg).
    Men på min sommersejlads sidste år, hvor jeg havde haft en lang sejlads, der lå jeg for anker ved Lyø.
    Bedst som jeg havde lagt mig godt til rette for at tage mig en lille morfar efter 10 timers sejlads, der var der pludselig en tysker der stod og råbte fra sin båd.
    Det viste sig, at min båd havde drevet stille og roligt uden at jeg havde opdaget det og jeg nærmede mig hans båd (40 - 50 meter fra ham).
    Jeg fik hurtigt hevet ankeret op og sejlede tættere på kysten igen og kastede endnu engang ankeret.
    Nu satte jeg så ankervagten til og sad og observerede hvad der skete.... og endnu engang drev jeg væk og alarmen lød... og det skal siges, at der faktisk var rimelig roligt vand.
    Så forsøgte jeg tredje gang og med samme resultat til følge...
    Det viste sig, at der var enormt meget søgræs og mit anker gled simpelthen stille og roligt hen over det, uden at gribe fast i bunden.

    Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis det var sent om aftenen at jeg havde kastet ankeret og ingen havde opdaget at jeg drev....
    Man kunne drive over i andre både og lave skader, eller endnu værre, drive ud i en eller anden sejlrende og blive sejlet ned af en coaster el.lign.

    Det er grunden til, at der skulle ske noget.... vil jo gerne kunne sove roligt, når jeg ligger for anker smiley

    Endnu engang tak for jeres svar og gode råd.

    God påske og god vind derude.

    Mvh. - Allan



  • #21   18. mar 2016 mit blytiov er ikke fra biltema , jeg har aldrig haft bøvl , og vi ligger nogle gange ,3 både for samme anker . men kæden skader ihvertfald ikke smiley

  • #23   18. mar 2016 tommelfinger regl 3 x dybde = længde på ankertov !

  • #24   19. mar 2016 Helt enig med dig Jens s....når der er meget stille vand er det tit svært at få ankeret til at gribe fat i bunden og så er det en god ide at bakke så det gir et ryk i ankeret...om det er et ankertov fra biltema eller ej (som mit er ) har intet at sige blytov er blytov men det har noget at sige vilket anker man bruger til vilket bundforhold det er...men nu kan du da prøve det af med kæde på så du kan sove roligt smiley pøj pøj med det.

  • #25   3. maj 2021 Hvilken størrelse kæde vil i anbefale til en Granada 31 (4.5 tons)

    Har et m-anker og 30 meter ankertov med bly, men vil gerne have lidt kæde i foran. Sidder og læser på Biltema's hjemmeside og forstår ikke forskellen mellem arbejds-beslatning og brudgrænse.

    Hvis brudgrænsen ligger på 8 tons, hvad skal man så bruge arbejds-belastningen til på 2 tons?

    https://www.biltema.dk/baad/forankring/kader/kade-korte-led-2000017763?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping%20feed&utm_content=free%20google%20shopping%20clicks&gclid=Cj0KCQjwvr6EBhDOARIsAPpqUPHdbX53HKmLBlC_g-Pt6z3ZItFZSEcK-yvtLW6kv_STSmCsVcAi99YaAvmbEALw_wcB


Kommentér på:
Ankertov fra Biltema

Annonce