{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

Lars L
Lars L
Tilmeldt:
2. feb 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Hovedspænding 12V - Ønsket er 24V {{forumTopicSubject}}

Hej Båd-folket

Jeg har lige handlet en Princess 41 fra 1984 - virkelig velholdt og nydelig båd!

Båden El system er 12V - Men dog ønsker jeg også 24V med opladning undersejlads.

Grunden er at, min inverter er 24V til 230 med UPS funktion.
Jeg kunne sagtens smide 2 x 12V batterier i, og serie forbinde dem, samt at oplade dem ved 24V batteri lader når der er landstrøm på.
Men det får jeg ikke meget opladning af når jeg er ude at sejle.

Hvad kan man gøre her ? Her tænker jeg...

1: Udskifte den ene generator til en 24V DC Få den til at lade 24V batteri bank, og have en step-Down til 12V så den også kan lade mit 12V batteri bank

2: Serie forbinde begge 12V generator, så jeg får 24V (Men dur det?)

Andre råd til min forespørgsels ?

Mvh. Lars


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hovedspænding 12V - Ønsket er 24V
  • #1   2. feb 2018 Dit indlæg kræver et længere svar, men hurtigt. Vil det ikke være billigere at købe en 12 volts inverter hvis det er eneste årsag til skift 12v/24v?
    Du kan ikke serieforbinde de to generator.


  • #2   2. feb 2018 Enig med Martin.køb en ny inverter til 12v når behovet kun er det som du skriver.

  • Lars L
    Lars L Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   3. feb 2018 Jeg er også enig i jeres Holding. Problemet er bare at få en inverter med bypass funktion og 3000w er ikke nemt at finde til 12V uden at det koster en bondegård smiley og nu har jeg så en på 24v med bypass (UPS funktion)

  • #4   3. feb 2018 Kan du ikke forklare mig/os om den ups funktion. Jeg kender den ikke umiddelbart. Der er den mulighed at montere en 24 volts generator ekstra på den ene motor som kan lade på to batterier som er sat i serie så der er 24 volt. Om den ene motor så køre med 50-100 om. mindre=ujævn ved jeg ikke.

  • Lars L
    Lars L Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #5   6. feb 2018 UPS funktionen er såleden var en automatisk switch mellem landstrøm og "Inverter strøm"
    Betyder egentlig bare, at alt 230V ombord er forsynet hele tiden også selvom jeg tager landstikke af. Det sker uden, at noget udstyr ombord bliver påvirket.

    Ved en alm. Inverter har man 12 eller 24V input og en 230VAC output, og så skal man selv lige skifte om på stikne hvis man skal bruge strøm på vandet.
    Der er det altså så smart ved denne her, at man ikke skal have en finger op af lommen smiley


    Tanken var også at smide en 24V generator på. Men om jeg kan få plads osv. vides ikke.

    håbende måske lidt på at jeg kunne serie de 2 12V generator, så de gav 24 ved drift.

    vh. lars


  • #6   6. feb 2018 Du kan ikke sætte 2 12 volt i serie og derved få 24 volt.

Kommentér på:
Hovedspænding 12V - Ønsket er 24V

Annonce