{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.037 visninger | Oprettet:

Olieskift hvor ofte? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en mercruiser 3,0 som fik alle olier, tændrør, filtre osv skiftes sidste år.
Siden da har jeg sejlet samlet 15-20 timer.

Vil i sige at det er nødvendigt og skifte alle olier allerede igen?
Eller hvad vil i sige er det vigtigste og skifte?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Olieskift hvor ofte?
  • #1   18. mar 2018 Intet.....
    Ville du skifte alle væsker på din bil, hvis den havde kørt 15 timer(ca. 1000 km) på et år?


  • #2   18. mar 2018 Personligt skifter jeg olie hvert år, som også service manualen foreskriver, sammen med resten af vinterklargøringen. Hvis du googler spørgsmålet vil du se mange gode forklaringer på hvorfor, bla. her http://www.nytdrev.dk/klargøring_af_båden_til_vinter-t-36.html

  • #3   19. mar 2018 Jeg har altid skiftet olie + oliefilter hvert år, også lige meget om jeg så kun har sejlet 1 time.
    Pointen med ny olie er at beskytte motoren så godt som muligt.
    En bådmotor holder som regel i retning af 40 år.

    Brændstoffiltre osv. skifter jeg mere efter behov eller efter hvor meget jeg sejler.


  • #5   19. mar 2018 De både jeg har haft med indenbordsmotor, er skiftet efter hvor meget de har kørt.
    Har den næsten ikke kørt er der jo ingen grund til at skifte alt olien og bruge penge og tid på det.
    Det giver ingen mening.


  • #6   19. mar 2018 jeg skifter olie om efteråret 24 liter, fordi jeg vil ikke have svovlholdig olie til at ætse motoren når den står stille hele vinteren. en bådmotor må jo gerne blive gammel så jeg ser ingen grund til at undlade skift.


  • #7   19. mar 2018 #6
    Det står jo en frit for, men har du nogensinde hørt om en motor, der er blevet æset op af motorolie?
    Vi har selv en Deutz dieseltraktor, der bliver 40 år gammel i år, den har i snit fået skiftet olie hver 4-5 år og har pt. ingen ætsningsskader i motoren smiley
    Det er nok også de færreste indenbords motorer, der har kørt 8000 timer(motor aldrig åbnet).


  • #8   19. mar 2018 hvert år uanset timer, 5L olie koster 500 kr hvilket du ikke kan renovere meget motor for,

  • #9   19. mar 2018 #7
    jeg har kendskab til en der har en ford lehman ligesom mine, hans har gået 35000 timer(erhvervs brug) han fortalte mig uanset hvad så skift din olie hver efterår han nævnte bla. svovl i olie som en af grundene til at skifte. iøvrigt skifter jeg for hver 200 driftstime.


  • #10   20. mar 2018 På biler skal man også have skiftet olie eller have "service" hvert år uanset kilometer.
    Bådmotorer kører for det meste ikke så meget som bilmotorer men set ud fra at bådmotorer helst skulle blive +20 år. gamle, ja så er det vel ok at skifte olie hvert år selvom at man kun har sejlet meget lidt.


  • #11   21. mar 2018 Jeg skifter hvert andet år. Det er jo bådmotor ikke hurtiggående porche fyldt med chip osv.

  • #12   22. mar 2018 skifter motor/gier olie hvert forår. har selv 3.0.

  • #13   22. mar 2018 Jeg har altid skiftet hvert år, af hensyn til kondensvand i olien. Det er selvfølgelig fordi båden har været opmagasineret i 6-7 måneder uden at være kørt varm. Benytter du båden jævnligt tror jeg ikke der er nogen problemer med at køre videre, ud over de få timer....

  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    maj 2017

    Følger: 1 Svar: 5
    #14   23. mar 2018 Nej det er ikke nødvendigt, selv om det er fra sidste år så er det formodentligt ikke 12 måneder endnu, og selv om det var så er det jo ikke sådan at f.eks 5 måneder gammel olie er super godt og 12 måneder plus 1 dag så er det den rene katastrofe for din motor. Desuden så er sådan en maskine med støbejernsblok jo ikke hverken en ny opfindelse eller raketvidenskab.
    Til gengæld spørger du hvad der er det vigtigste........... og det syntes jeg er en interessant vinkel. Her er mit bud.
    Det vigtigste er at du holder øje med din motor og lærer den at kende, giver den lidt omsorg og kærlighed.
    Ved tvivl Skift (nu ved du jo hvor gammel det er)
    Er olien grå/hvid ligner det mayonnaise eller der aflejringer der ligner på indvendig side af påfyldningsdæksel ........ Skift (tegn på vand i olien)
    Er olien total kulsort og så tykt at det nærmest ikke kan dryppe fra oliepinden, og får sirup til at virke tynd som sprit ............... Ja du ved det nok godt Skift
    Men når du ved at det ikke har kørt meget, og hvis det ser pænt ud og der er det der skal være så ville jeg ikke være nervøs overhovedet.
    Når det gælder gear / drev så skal det som minimum kontrolleres. Du løsner bundproppen og lader den give et par dryp, det skal være pæn ren og klar olie, alt andet duer ikke, og det er selvfølgelig især vandindtrængning du vil tage i opløbet inden gear/drev selv fortæller dig det med et brag.
    Husk ved tvivl så skifter du bare, hvis du bare sover bedre om natten ved det så skift.
    Med sund fornuft og nogle gode rutiner med kontrol og observation så ender du ikke helt ude i skoven.
    Ps. så bør man jo altid som minimum gøre sig bekendt med producentens foreskrifter.


  • #15   23. mar 2018 Godt skrevet, dog skal man ikke gå i panik fordi der er en smule mayo på oliepåfyldningslåget ved kort opstart efter at motoren har stået længe.
    Første gang motoren bliver driftsvarm, fordamper vandet.

    Har man haft en motor med skueglas, vil man tit se at glasset kan have en hvid antydning og at det forsvinder hurtigt efter den har været gennemvarm.


  • #16   24. mar 2018 Vedr.bådmotorer så er det en god ting at skifte olie hvert år da olien opbygger kondensvand

Kommentér på:
Olieskift hvor ofte?

Annonce