{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.562 visninger | Oprettet:

Højere gearing Alpha one drev {{forumTopicSubject}}

Jeg mangler fart!!
Har monteret en Perkins Diesel 4.108 i min 24 fods motorbåd.Jeg mangler støre omdr. på skruen, Motoren har gear og halverer derfor omdrejnings tallet på akslen til drevet. Kan man få en gearing som fordobler omdr. til skruen. feks. 1.0 - 2.0???

Info.
24 fods halv planer
2200 kg.
55 hk perkins. 4000 omdr .
23´ 4 bladet propel


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Højere gearing Alpha one drev
  • #1   25. jun 2010 Normalt tager en 4 takt bådmotor ikke mere end de 4800rpm. hvis det er benzin vel og mærke. jeg ville forsøge mig med en større stigning på propellen hvis den kan slæbe det.

  • #2   25. jun 2010 Hvad sejler den nu?

    Du må lige huske at du har 55hk til 2,2 ton, båden er en halvplaner, hvad har du selv regnet med? At du skal ud og trække vandski og tube????

    DU skal nok ikke regne med mere en 12-15knob

    Men prøv at ændre propellen, det er som regel det nemmeste

    MVH Frank


  • #3   25. jun 2010 Hej Kenneth.

    Nu skriver du i overskriften, at det er et alpha one drev du har. Er det, så findes der forskellige gearinger. Den aktuellelle gearing finder du præget ind i drevet på stybord side og kan f,eks hedde 1.81 hvis der eksempelvis har lagt en 4,3 l v6èr i din båd. Tallet bliver mindre jo lavere motor omdr, skal være.. Forskellige gearinger kan købes ved diverse Mercury pushere...

    Mvh Bent


  • #4   27. jun 2010 Ja, planen er ikke at skulle sejle vildt stærkt, men den sejler ikke hurtigere end ca. 10 knob. Jeg har skiftet skruen til den største stigning som er 23`. har givet lidt, men ikke meget. så skal nok have ændret gearing. jeg kan lige prøve at se om der står noget udveksling på drevet. så skriver jeg igen...
    Tak for hjælpen


Kommentér på:
Højere gearing Alpha one drev

Annonce