{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.642 visninger | Oprettet:

Påhængs motor HK. / båd model.? {{forumTopicSubject}}

Har en heftig diskusion med en bekendt vedr. godkendte HK (KW) til en båd type / hvad større motor der kan monteres uden ombygning af hæk, skrog, bund etc.
Alt efter båd model og den tilrådelige max. belastning af motor størrelse, diskuterer vi hvor meget større motor man kan sætte på båden. ! Han påstår at man godt kan sætte 20 HK større motor på den max. tilrådelige, endda dobbelt op, forudsat at den får lov at tage fart stille og roligt. Altså ikke give den bundgas fra starten. Jeg mener at hækken og skroget ikke kan holde til belastningen i længden. Selvom man gasser stille op på max. Har ikke læst om dette emne herinde før, derfor spørger jeg jer "kloge" for at få et svar ud fra jeres erfaringer. Vi taler halv og helt planende både ! Mac

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Wc afløb 500 kr.
  • Fastmontere opvaskemaskine 900 kr.
  • Opvaskemaskine lækker vand 1.378 kr.
  • Klippe hæk 1.000 kr.
  • Fjerne 2 paller med tegl 1.000 kr.
  • Lampe blinker og kan ikke slukke 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Påhængs motor HK. / båd model.?
  • #1   1. jul 2010 altså jeg vil tro at når et firma laver en båd tester de hæk med ca. 25% over det max skrevne det kunne jeg forstille mig ihvertfald da (ved godt at det ikke er det samme ) men på mit job har vi travers kraner og når de skal tjekkes bruger vi altid 25% mere vægt for at teste wire styrke smiley

det er min teori smiley

mange hilsner thomas

• #2   1. jul 2010 Tror nærmere de regner det ud da det er langtids virkningen der er værst.
    Tommelfingerreglen er 10%
    Har man en dobbelt så stor motor men ikke presser hækken mere end den bliver under opstart med den rigtige størrelse kan jeg ikke umiddelbart forestille mig der skulle ske noget, og sætter man så en propel på der flytter moment væk fra bunden skulle det vel være muligt at kunne gi fuld gas fra start og først nyde godt af de ekstra heste på toppen.
    Kan dog være der er noget bølgeslagkraft og andre tind der skal tages højde for i praksis.

• #3   2. jul 2010 jeg havde engang en poca 16 fod som var beregnet til 50 ell. 60 hk.
    Da jeg havde set flere af den type med 75 hk. blev det valget da motoren skulle skiftes. Efter 2 år med masser af sejlads i alt slags vejr og altid med 30+ knob begyndte overdelen at revne i begge sider der hvor motorbrønden slutter ind mod agter sædet. da jeg opdagede det lagde jeg også mærke til at agterspejlet gav sig lidt frem og tilbage i søgang.
    Jeg sejlede 200-300 timer om året på daværende tidspunkt, så det kunne være at jeg aldrig havde opdaget det hvis jeg ikke sejlede så meget.

• #4   2. jul 2010 Det er er meget induviduelt, tror jeg.
    Jeg har sejlet med en 30 hk. på en Limbo der var godkent til 10 hk., og der er aldrig opstået problemer, skader eller lign.

Og den er blevet sejlet ret hårdt!

• #5   4. jul 2010 der er også stor forskel fra mærke til mærke nogle klarer nemt meget andre intet ekstra

• #6   5. jul 2010 Tak for alle jeres svar og erfaringer..
    Har talt med ham om jeres indlæg. Men stædig er der jo nogle der er !!
    Så han har valgt at sætte en 100 hk på en max. godkendt 50 hk båd !
    Det har nok også meget med bådtypen og alderen at gøre, som i skriver.
    Hans er 10 år og minder en del om min lille Silver viking. Nu venter jeg så bare og ser, hvad der sker, når han skal sejle. Skal nok melde tilbage om resultatet.. Tak for jeres indlæg. Mac

• #7   11. jun 2011 Resultatet af 100% forøgelse udfra de "tilladte" max.HK på en båd...
    - Min kære kammerat mangler nu sin motor..!!
    Efter ca. et år med dobbelt op, knak hele skidtet af ved motor brønden og en 100 hk yamaha ligger nu og glor på bunden af lillebælt !!!

Det kan hermed konstateres, at man ikke "bare" skal forøge den max. motor str. på en båd..

• #8   12. jun 2011 Ups... Det var dyre men dumme lærepenge.
    Der var vel ikke nogen der kom noget til?

• #9   12. jun 2011 Nej ingen kom noget til.
    Men det undrede ham at teleflex og kabler bare blev hevet ud af motoren..
    Fra han hørte braget til den var væk, gik der kun tre min.
    Så kan man lære det !!!

Kommentér på:
Påhængs motor HK. / båd model.?

Annonce