{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.777 visninger | Oprettet:

Volvo penta B20 går ud under sejlads {{forumTopicSubject}}

Hej Bådgalleri !

Håber at i kan hjælpe mig med mit problem.

For anden gang dør min volvo penta B20 under indsejling i Løgstør "havn".Og det er sgu egentligt ikke skide skægt at ligge og banke imod molen uden at have motorkraft til at komme væk igen.. Plus det er sgu lidt flovt at blive slæbt på plads.... Af en lille jolle.

Nåh men til selve problemet:
Min far og jeg ville ud og sejle en lille tur i båden idag, og det gik egentligt rigtigt godt. Båden lå perfekt på vandet, og motoren spandt som en mis. Men under indsejlingen dør den, og vil ikke starte igen.

Første gang det skete, startede motoren op igen efter at have stået 30 minutter og køre perfekt igen.

Anden gang det skete, startede motoren godtnok op igen, dog er den begyndt at halte og køre på 3 cyllindere.

Imellem de to tilfælde har vi sejlet rundt uden nogle problemer, men frygter at der er noget alvorligt galt.

Tænding virker åbenlys at tjekke, men syntes at hvis det er det der er fejlen, så burde det vel være et problem hele tiden, og ikke nogen gange ?

Undskyld det lidt lange indlæg, men håber stadcigt at der er nogen der læser alt dette igennem, og evt har en ide til hvad der kan være galt ?

Mvh René


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo penta B20 går ud under sejlads
  • #1   25. jul 2010 Det vil jeg da lige tjekke Preben, mange tak for forslaget. Det vil jeg lige tjekke når jeg kommer ned i båden senere idag.

    Mvh René


  • #2   25. jul 2010 Er det en AQ140 eller AQ140A ??

    Jeg vil også tro det er en et tændings problem, det kan også muligvis være at det du gasser ned fra fra en sejltur og at den så får lidt vand ind i cylinderen og dør ud pågrund af vandet, men hvis dette ikke er tilfældet, ( og håber det ikke ) Så er det nok som preben siger et tændingsproblem, Men tjek lige paltinderne, og tændrøret i samme omgang så du sikker smiley


  • #3   25. jul 2010 sini M

    Idag rensede vi tændrør (de var MEGET sorte) men tror at det er fordi at jeg i panik blev ved med at forsøge at få båden startet igen.

    I rotor dækslet sad der nogle små klatter på "elektroderne", som nu også er renset af.

    Efter afrensning af tænding startede den op og gik igen som en mis ( På ALLE cyllindre igen) smiley

    Mht nedgasning, så var dette gjort længe før den gik ud, og det så ikke ud til at der var vand i cyllindre smiley

    Mht motor type, så mener jeg at det er en aq140 130 hk.

    Mvh René


  • #4   26. jul 2010 Ja det er dejligt, tør dog ikke sejle nogen steder inden jeg har fået en reserve tænding med.

  • #5   26. jul 2010 jeg har os haft en b20 hvor jeg satte ny tænding på, da jeg ikke gad og ligge ude på vandet ikke og kunne starte. jeg betalte 1200kr for fordeler, med dæksel, nye platiner og en tændspole, kabler og tændrør. Det gjorde en kæmpe forskel os på hvordan den trak, så hvis jeg var dig ville jeg skifte hele møget (-:


  • #6   26. jul 2010 preben J

    Ja det er nemlig en go ting smiley Meeen tror dog at det bliver en sprit ny tænding,


  • #7   26. jul 2010 chris M

    Er nu også ret sikker på at det bliver en komplet tænding jeg skal have købt. Hvor købte du din henne ?


  • #8   26. jul 2010 Jeg købte det hos volvo men, det er ved og være noget tid siden 2 år smiley

    om det er en komplet du skal bruge vil jeg ikke blande mig i, det var bare det jeg gjorde så jeg var sikker på det var i orden, jeg gav for 4 tændrør 130 kr, tændkabler 230kr (for alle 5) fordeler med dæksel ca 400kr tændspole ca 400kr og platiner 70kr så ca 1200kr smiley

    du kan sikkert finde det i Sverig til en rigtig go pris, der er flere der har rigtig billige dele til b20 motoren, så kunne du jo overveje og sætte elektronisk tænding på, så skal du ikke bekymre dig om platiner. jeg har engang set et ombygningskit til en 400kr jeg har set flere der har sat det på deres b20 med et rigtig godt resultat (rolig motor gang)


  • #9   26. jul 2010 chris M

    Var i biltema idag for at hente en tændspole (ved godt at det sikkert ikke er det bedste, men det var det jeg kunne få med så kort varsel) smiley

    Kunne da egentligt godt ske man skulle undersøge det nærmere mht elektronisk tænding, dog tror jeg at det kommer til at vente indtil at jeg får hevet motoren ud og renoveret den.

    Du kan vel ikke huske hvilket fabrikat den tænding var ?

    Mvh René


  • #10   26. jul 2010 efter et kik på nettet er der flere udbydere af elektronisk tænding til sådan en b20 motor, prøv og google volvo b20 ignition så kommer der flere slags fra de meget advancerede modeller til det helt simple (nermest universelle)


  • #12   26. jul 2010 Mange tak for hjælpen.. Havde ikke lige tænkt at søge efter det på den måde, nok mere efter volvo penta b20 (og så fabrikatet på elektron tændingen).. Hehe.

    Men det ser sgu da overkommeligt ud, både montering og pris. Så det skal jeg da vidst have hjem =)


  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #13   28. jul 2010 Nu skal man jo lige bemærke at bare fordi der står elektronisk tænding Så er det ca. kun 25% elektronisk. Resten er stadig mekanisk.

    Det kit der er henvist til erstatter kun platinerne... Man skal stadig justere tænding. Dog skal man ikke længere justere kamvinkel. Og sådan noget som advancering er stadig på gammeldags maner.

    Så alt i alt. Du erstatter en sliddel med en ikke sliddel. men kunne din motor ikke advancere før kan den heller ikke efter.


  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #14   28. jul 2010 Når du har sikret dig at din tænding er i orden. skulle du også få justeret din karburator. Sodet tændrør betyder som regl en lidt for fed blanding. Derved også en alt for lav forbrændings temperatur. Du kunne evt. vælge at skifte dine tændrør ud til en lidt varmere type.

  • #15   28. jul 2010 Lasse V

    Hej Lasse.

    Tak for dit input, og dette har også været med i overvejelserne.. Men mht de sodede tændrør, så kan jeg ikke udelukke at det er fordi den druknede imens jeg panisk prøvede på at få den startet op igen.

    Der er nu monteret en ny tændspole, og vi skal ud og sejle en go tur i båden her en af dagene, og derefter får jeg lige tjekket tændrørene igen.

    Mvh René


  • #16   29. jul 2010 Det lyder skide godt du har fået ordenligt liv i den igen, og kender en ældre volvo penta mand ved grenå, han har lukket butikken nu, men har seriøst et hav af dele til netop sådan nogle motor, alt til volvo, og da han ikke har lager og værksted, kan man skaffe det nyt til ingen penge.. plus han ved alt omkring de motor han har trods alt skruet i dem i ca 40-45 år, hvis du googlet Grenå marine ved Ib, så kommer han frem, han har noget med solceller at gøre også giv ham et ring, skid flink fyr

    Mvh
    sini

    Ps.så kan du også få alle de data du har brug for , med hensyn til afstand mellem platiner osv... for 2 år siden købte jeg nemlig til min AQ140a præcis det samme problem, ny rotor og dæksel og platiner tror jeg kom af med 300 i alt.... eller der omkringplus han skrev dataerne ned til mig....



  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
    #17   29. jul 2010 Hvis motoren er duknet er tændrørene fugtige. hvis forbrændings temperaturen er for lav bliver de sodet. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor sodet de har været så jeg kan selvfølgelig ikke udelukke noget.

    Til Sini M og alle andre interesseret kan jeg oplyse at alle data er frit tilgængelige på Volvo Pentas hjemmeside. Jeg skal se om jeg kan finde et link...

    Der findes også andre typer elektronisk tænding til de gamle motorer.
    En mulighed er at sætte et modul ind mellem platiner og tændspole. Du beholder platiner men fjerner spændingen fra dem så de ikke bliver slidt. Det virker ligesom det "Chris M" linkede til.

    En anden og bedre/dyre løsning er hvor man køber hele fordeleren som har indbygget elektronik. Den har USB-stik så du kan koble din PC til og programmere tændingskurver, få virituelle instrumenter og tune motoren helt perfekt ind. Du kan endda programmere flere kurver ind og så skifte mellem dem mens du sejler så du rigtig kan mærke forskellen mellem dem. "Gejl"


  • Lasse V
    Lasse V Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 55
  • #19   21. aug 2010 Hej alle

    Jeg har netop været ude på min første tur i min nye Glastron, men motoren gik også, som beskrevet!

    Vi troede da imidlertidigt at det var batteriet der var for lille (45 mah) så vi gik lige op og købte et helt nyt 68 mah, og det gik så også rigtig godt, men på vej ud af kbhs havn gik det fuldstændig galt! Den begyndte at banke som en i helvede og en af mine kammerater som, dog ikke er mekaniker, men kender lidt til motorer, mente at det var et hovedlejre der var gået! Men vi står lidt som et spørgsmålstegn, for både olietryk og temp var fine!?? Hvordan faen ka den så lige gå så galt??

    Jeg tror ihvertfald at jeg skal kigge mig om efter en ny B20 motor!
    Min hedder AQ130C, nogen der ved hvor man kan få en komplet motor til nogenlunde overkommelig pris?

    Vh
    Kasper


Kommentér på:
Volvo penta B20 går ud under sejlads

Annonce