{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.310 visninger | Oprettet:

Helge K
Helge K
Tilmeldt:
6. jun 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

uden olie i benzin!!! ældre yamaha mariner 55HK marathon {{forumTopicSubject}}

ØV ØV ØV
har ikke fået blandet olie i benzinen sidste gang vi var ude at sejle....
og nu er der ingen kompression på cylinder 1

har efterfølgende haft den startet op og den kører ja, men hopper og danser og kan ikke kører i tomgang (halv gas så kører den)

hvor skadet er den mon..???
stempler?
cylinder?
plejstænger?

hvad tænker i????

vil åbne den op og så se om den kan reddes...


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  uden olie i benzin!!! ældre yamaha mariner 55HK marathon
  • #1   6. jun 2018 Så er det nok G & G eller DBA... 😐

  • #2   6. jun 2018 Sådan en tur koster normalt alle lejer, stempel, ringe og cylinder.
    Start med at tage topstykket af, så vil du nok visuelt kunne se nogle kraftige rivninger.
    Den er beklageligvis nok kun som reservedele nu.


  • #4   6. jun 2018 ny motor, det kan vidst ikke svare sig at ofre penge på sådan en gammel sag smiley

  • #5   6. jun 2018 Det der sker når man kører uden olie i en 2-takter er at stemplet bliver ridset og det resulterer til sidst i at stempelringene sætter sig fast og cylinderen mister kompressionen.
    Man evt. kan fixe det ved at skille haløjet ad og løsne ringene igen.
    Et lidt sikre fix er at skille halløjet ad, hone cylinderen og sætte et nyt stempel i.
    Så kører den fint igen.
    Hvis stempelet ikke er ridset vildt kan man også bare sætte nye stempelringe på.

    Det der nok er det største problem er at få skilt motoren ad, da du nok kommer ud for at der knækker en 10-15 bolte på sådan en ældre sag.


  • #6   8. jun 2018 Så Tino G mener ikke at hverken plejlstangslejer eller krumtaplejer tager skade af ikke at blive smurt ? Hmmmmm.
    læs hellere hvad Kim C skriver.
    Det er min erfaring.


  • #8   9. jun 2018 Så længe lejerne ikke kører totalt tørre og bliver blå tror jeg de overlever.
    Jeg ville nok starte med at skille det ad for at se hvor slem skaden er og så tage den der fra.
    Hvis der er slør i lejerne kan de skiftes, men med de 2-taktere jeg har rodet med gennem tiden plejer lejer og krumtap at overleve også selv efter flere "sætninger" på f.eks. tunede motorer.
    Spørgsmålet er også om motoren skal renoveres eller bare fixes så den kører ok.
    Ved en renovation med nye lejer, stempler osv. vil man nok også få en mindre støjende motor men nok svært at få pengene hjem igen.
    Så det mest fornuftige valg ville være en honing og et nyt stempel.

    Man kunne evt. starte med at kikke indvendigt i cylinderen med et af de små inspektions kameraer så man kan se om vi snakker voldsomme ridser eller ikke.


Kommentér på:
uden olie i benzin!!! ældre yamaha mariner 55HK marathon

Annonce