{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.742 visninger | Oprettet:

Motorrums temperatur {{forumTopicSubject}}

Hej

Hvad bør temperaturen ligge i, i et motorrum? Min motor suger luft nede i motorrummet og får hermed den lufttemperatur der er , suget ind.

Jeg har 50-60 grader dernede når jeg sejler, og tænker om en ventilation er nødvendig...

Eller forbedrende... For båden har jo sejlet i 40 år som den er...

Min tanke er egentlig bare at det er noget varmt luft den får som må give det hele højere temp


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorrums temperatur
  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #1   16. jun 2018 jeg har monteret en motorrums udlufter fra bil tema den koster ikke ret meget og bruger ikke ret meget strøm. man kan næsten ikke høre den køre

  • #2   16. jun 2018 Min motor rum kommer aldrig over 32 grader . Men mit motor er ikke lavet af det samme skudsikker kvalitet som de motorer lavet for 60 år siden som din.
    Mange af de ældre diesel motorer er ligeglad med denne temp nu nævner, nogen af den faktisk fungerer bedste i varmen.
    Moderen motorer er dog analedes , turboen skal kunne køle ned og der skal være god ventilation omkring din motor og turbo indsugning .

    En motorens ventilator kan nemt installeres og også bekemper fugtighed i motorrummet.


  • #3   17. jun 2018 Skulle man lave udluftning med temperaturstyring, har i så en ide om hvor man kan handle en føler henne?
    En forbrændingsmotor vil altid få en højere ydelse hvis den suger kold luft i stedet for varm. Se f.eks turbomotorer med intercooler


  • #4   17. jun 2018 Min motor suger varm luft. Det har den gjort siden 1974.. tror ikke det har nogen betydning for noget som helst.

  • #5   17. jun 2018 #4
    I 1974 var intercooler meget lidt udbredt - modsat i dag. Vi kan vel godt blive enige om, at der er en grund til at turbo motorer i dag ofte har en incooler monteret.
    Kold luft indeholder flere iltmolekyler = større brandværdi = større ydelse
    Din motor er nok ikke så følsom for temperatur på indsugningsluft som en mere moderne, ofte højere ydende motor er.


  • #6   17. jun 2018 ved ikke. har ikke den store viden. Men jeg ved at varm luft fylder mere end Kold luft..🤔

  • #7   18. jun 2018 Varm luft fylder mere ende koldt luft og det er præcis årsagen.
    Koldt luft er mere kompakt og hermed indholder mere ilt ende tilsvarende kubik med varm luft som fylder mere.

    Det mere koldt luften er , det mere luft(ilt) kan komprimeres (presset sammen) af turboen og presses ind i forbrændings kammeret. dvs du kan tvinge mere ilt ind og leverer tilsvarende mere brændstof til af opnå højre hestekraft ende en motor af sammen størrelse uden tubro eller intercooler.

    Som jeg sagde for, det har ikke den stor betydning i en gammel Diesel hakker som er naturlige aspireret (uden turbo) men den moderen Diesel motor med turbo og intercooler skal man passe på at motorrummet temp ikke bl.iver for højt.

    Der er en helt videnskab om emnet , og hvis man er interesseret kan man læse om det
    her : https://www.proboat.com/2015/06/venting-the-engineroom/

    Measuring Temperatures
    Guidelines for calculating the cooling needs of enginerooms abound, however, as a general rule of thumb, (these apply to wet exhaust engines) to determine the necessary air flow rate, in cubic feet per minute, use this formula (2.75 x hp) – 90. Having said that, it’s wise to defer to requirements established by engine manufacturers, or whichever is greater.

    031213839
    For the sake of consistency, and to comply with engine manufacturer guidelines, engine room air temperature should be measured at the engine inlet or filter. Digital probe type thermometers should be used; avoid infrared pyrometers for this measurement as they often yield inaccurate readings.

    Ideally, the delta t, which should be measured at the engine or generator air inlet or filter, and at the louver where air is drawn into the engineroom from the deck, should not exceed 30°F/16°C. (This varies among manufacturers so, for instance, while Cummins and John Deere specify 30°F, Caterpillar and ISO 8861 call for a maximum delta t of 22.5°F/13°C.) Maximum overall air inlet temperature should not exceed 122°F/50°C. (Again, it varies by manufacturer: Cummins specifies an absolute maximum of 150°F/65°C.) Temperature can be measured in various locations around an engineroom, and can vary widely as a result. Doing so at the engines’ air inlet, however, ensures that engine manufacturer guidelines are being met, and it ensures standardization for record keeping, as well as comparisons with other enginerooms.

    Combustion air, the air that is required to properly burn fuel consumed by the engine, relies on another series of calculations. Most engine manufacturers specify combustion air requirements, which might call for a given cross section for passive air intake vents, or a cubic foot-per-minute requirement for forced ventilation. Caterpillar’s standard guidelines for forced ventilation call for 2.5 ft3 (.07m3), per horsepower, while one generic rule of thumb for passive combustion air inlet surface area specifies 0.55 in3 (9cm3) per horsepower (including generators). The Cummins guideline for passive vent surface area size uses the following formula, rated engine air intake, specific to each model, in cubic feet per minute, multiplied by 0.272, equals required area in square inches. Failure to follow these formulas is a common violation for new builders, particularly where designs evolve to accommodate larger engines with no changes made to intake size. It’s important to note that the cross section must be measured at its narrowest restriction (and louver area must be subtracted); it’s not unusual to find large louvers that supply air via significantly constricted ductwork.

    Engine exhaust systems can also play a significant role in engineroom temperature. Inadequately insulated systems can act as heat radiators, appreciably raising the temperature of an engineroom. Conversely, inadequate engineroom air turnover can lead to excessively high exhaust system surface temperature.




  • #8   18. jun 2018 Ved montering af motorrums ventilator. Skal man der så suge den varme luft ud fra motor rummet? Eller puste kold luft til motor rummet?

  • #9   19. jun 2018 @Martin
    Afhængige af motor rum størrelse og ledig plads til luft ind og udsugnings kanaler, kræves der ofte en ventilatior for at opnå motorfabrikantens krav. I den ideelle installation ledes indløbsluftkanalen ind i maskinrummet helste under motoren eller lavt omkring den nederst del af motoren og væk fra varmekilder , mens udsugningsluften trækkes fra toppen af rummet (fordi Varme luft trænger opad). LuftKanaludformninger bør dog undgå at indblæsningsluft blæser klods på/direkte på motorer, da det medfører, at kølig luft hurtigt opvarmes og spredes rundt om rummet.

    Meste optimalt vil være at suge Varme lift ud fra motorrummet fra et luft kanal placeret over motoren med en indsugnings kanal placeret lavt i motor rummet og helst på den anden side fra udsugningen. smiley


  • #10   19. jun 2018 Vores Beneteau Antares er fabriksmonteret med en ventilator der suger luft ud. Vi har netop købt båden og ventilatoren kører ikke, så nu skal jeg forsøge at finde fejlen. Der er dælme mange ledninger og de er næsten alle sorte eller røde smiley
    Beneteau har været så venlige at sende mig et ledningsdiagram som viser hvordan et relæ til ventilatoren styres, så mon ikke det gør opgaven lidt lettere.


Kommentér på:
Motorrums temperatur

Annonce