{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.858 visninger | Oprettet:

Vinter sajlads med indenbords ?? {{forumTopicSubject}}

Har snart læst mange steder hvor vigtigt det er at vinterkonservere min motor (mercruiser 3.0 alpha one gen 2).. Men jeg havde nu planer om, at tage ud og fiske og lign her til vinter, men er det helt umuligt med en indenbords motor??. Jeg har båden på trailer og den bliver skyllet igennem efter hver tur, men den skal vel for pokker ikke vinterkonserveres (glycol og hele møllen!) hver gang?. Hva gør i andre?.
Mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vinter sajlads med indenbords ??
  • #1   15. sep 2010 på min jet køre jeg kølevæske igennem hver gang om vinteren. men ikke noget med oile i motoren søre bare for den er startet en gang ved 14. dag.


  • #2   15. sep 2010 Har du ikke to blå slanger siddende fra motoren, hvor du kan tappe vandet af efter hver sejlads?
    Hvis du kigger på billedet af min motor, kan du se at der til højre for karburatoren sidder et håndtag hvor der går en blå slange op til.


  • #3   15. sep 2010 Nej der er ingen slanger på min....:-(
    Kan forstå det er nødvensigt at køre væske igennem efter hver tur. Kan man så lave en giga stor balje med kølervæske og så bare køre benet ned i og starte motoren hver gang man kommer hjem, og derved "genbruge" kølervæsken. Eller skal man hele turen igennem med aftapning osv.?
    mvh..


  • #4   15. sep 2010 Det er afhængigt af, hvad lufttemperaturen er og ikke mindst, hvor ofte du påtænker at sejle om vinteren. Saltvand fryser ved -4 grader.



  • #5   15. sep 2010 du kan også tage en dykpumpe og sætte i en spand så en slange på og op til et sæt bøffer til drevet

  • #6   16. sep 2010 Skal det forstås som, at hvis man tømmer manifold/motor for vand inden man starter op, så bliver den hurtigere varm og åbner thermostaten? Så kan man vel godt suge det op gennem benet og derved ind i motoren eller?
    mvh


  • #7   19. sep 2010 Alternativ er køb dig en frostvagt som kan køre på 12volt anlæget, eller dit faststrøms styring, så behøver du ikke at være bange for motoren fryser over.. Min feks. lå i vandet hele året, sidste år, og der var 20-30cm tyk is omkring den,og det duede bare kanont... Tror du kan købe en ny til ingen penge ....

    Mvh
    sini


  • #8   19. sep 2010 preben j er motoren så selv istand til gennem klapperne, at suge op gennem slangen(dunken) uden tryk??

    Sini har du evt et link og hvordan virker det der frostvagt?
    mvh


  • #9   19. sep 2010 Hej Skiipper her linket til den billig løsning, den skal selvfølgelig ikke stilles på fuld knald hele vinteren, det jo nok bare der er plus grader.. Men skulle du være sikker er det helle ikke så galt, jeg har nemlig 1 lille og en stor inde i kabinen, gemt væk den køre 24-7 hele vinteren, og jeg fik en El-regning på 3200,- det var sku billigt i forhold til de andre på havnen som havde oliefyr, de brugte alle over 500 liter diesel... Og der var min kabine altid over 20 grader, skønt smiley

    Men her er linket.

    http://www.shopnord.dk/product.asp?product=304

    Mvh
    sini


  • #10   19. sep 2010 PS: Det skal frøse meget i luften, før saltvand begynder at fryse til .. jeg ved godt man siger -4 grader...

    Men hvis din båd er lukket til til motorrummet kan lave det på old school måden, som mange stadigvæk gære på de forskellige havne.

    Du tager en 60watt pære og sætter den ned i motorrummmet, så vil den afgive varme nok til ikke at kunne fryse rummet til,....
    Den er simpel og nem at lave... Men det jo smag og behag

    Mvh
    Sini


  • #11   19. sep 2010 PS igen igen hehe

    Hvis du sejler i ferskvand vil jeg anbefalde det de andre gutter siger med at tømme den på den studs du har på manifolden, den sidder mange gange under manifolden helt ved enden eller i starten under den..

    Med ferskvand vile jeg ikke tør andet, da det fryser utroligt nemt

    Mvh
    Sini


Kommentér på:
Vinter sajlads med indenbords ??

Annonce