{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Trailer 750kg
  • #1   18. jun 2018

    profilbillede
  • #2   18. jun 2018 I opbygningen minder den meget om kægnes ha ke som vejer 350kg

  • #3   18. jun 2018 Med en 750kg trailer er det ikke meget læs du kan klare,
    Har selv en båd på 485cm ca samme størrelse som din samt en 40hk motor,benzin samt lidt udstyr og der landede jeg på ca 600kg og derfor blev en 750kg for lille.


  • #4   18. jun 2018 Helt klart gå efter en større... de basøre den så koster i ejerafgift må man så tage med, men fordelen er at du ikke kører rundt med overlæs... og tro på det .... det går STÆRKT med at gå op i vægt....

  • #5   18. jun 2018 En 750kg koster også i ejerafgift så der er ingen penge sparet, samtidig ermange 750kg trailere uden bremser og det er der mange biler der ikke må trække.

  • #6   18. jun 2018 Som #5 skriver.
    Ikke ret mange biler må køre med en 750 kg ubremset med fuld last.
    Start med at afklare hvor meget din bil må trække.

    Langt det bedste er at få vejet båden. En ting er hvad skroget vejer, men motor, anker, indretning, brændstof osv. ender med at veje meget mere end man tror.


  • #7   18. jun 2018 De fleste større stationcar må trække ca 800kg ubremset. Jeg går efter en 1000kg med bremser.

    Min egen må kun trække 450 u bremse og 800 med.

    Det var nu bare for at få afklaret om hvor vi lå henne i vægt men der er nok ikke andet for end at få den vejet først og bagefter købe traileren.

    Tak for svar


  • #8   19. jun 2018 #7
    Det er bare svært at gætte vægt medmindre man har en båd præcis magen til.
    Jeg har en 16 fods lidt i stil med din, men med noget mindre overbygning.
    Tomt skrog inkl. 6 hk motor vejer ca. 225 kg. Da jeg var færdig med at lave bundbrædder, en bænk, fyldt tank, et anker, 2 hk reservemotor og lidt andre småting var båden 125 kg tungere.

    Det er umuligt at se på billedet hvor stor en motor og hvor meget udstyr der er i båden.
    Udfra vægten på min egen båd, vil jeg anslå din at veje 500-600 kg.
    Hvis din bil må trække maks. 800 kg, bliver det på kanten da en bremset trailer jo også vejer en del tom. Husk dog at kugletrykket ikke regnes med på traileren, men på bilen, så der er 50-60 kg hentet der.

    Mht. det med ubremset trailer.
    Ingen bil i DK må trække mere end 750 kg ubremset og ja, de fleste større biler må trække 700-750 kg ubremset, men mange relativt større biler må maks. kører med 500-600 kg ubremset.


  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    feb 2017

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 11
    #9   21. jun 2018 Bare til orientering, så må du ikke køre med en bremset 1000 kg trailer efter en bil, der kun er godkendt til 800 kg uanset om traileren er tom eller læsset med 600 kg, medmindre du har et trailerkort. Du skal købe en 750 kg trailer med påløbsbremse, eller en nedvejet 1000 kg. trailer til 800 kg.

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #10   21. jun 2018 #9: det er altså noget vrøvl du skriver!
    Trailerkort er komplet ligegyldigt i denne sammenhæng og gør IKKE et ulovligt overlæs lovligt!

    Trailerkort er et krav, hvis påhængets tilladt totalvægt er over 750kg, og det samlede vogntogs tilladte totalvægt samtidigt overstiger 3500kg - ellers ikke.

    Det er korrekt, at trailerens tilladte totalvægt højst må være lig trækkets tilladte totalvægt, i dette tilfælde 800kg.

    Dog er der en undtagelse: er dit kørekort fra før 2009 kan du valgfrit bruge påhængs eller træks tilladte totalvægt. Så må du lovligt køre med en trailer med tilladt totalvægt på 1000kg (eller mere) på nævnte bil.
    Men trailerens faktiske totalvægt må naturligvis ikke overstige de 800kg, som trækket er godkendt til. Og undtagelsen gælder kun i Danmark.

    Hvis vi antager, at trådstarters kørekort er gammelt nok, må han altså gerne bruge en trailer med f.eks. 1.300kg totalvægt, blot den højst vejer 800kg i praksis og kun bruges i Danmark. Skal den til udlandet eller skal en ung chauffør køre vogntoget, skal trailerens tilladte totalvægt i motorregisteret nedsættes til 800kg. Det er til gengæld gratis og kan ændres inden for den maksimale grænse så ofte det lystes, uden krav om syn.

    Men der SKAL være bremser på traileren! Ellers er det de 450kg der gælder, når der beregnes overlæs. Og det er DYRT! 150kr pr procent! Og allerede ved 40% ryger kortet også...det er allerede ved 631kg...!


  • #11   21. jun 2018 #10
    Det er grundigt indlæg du skriver, men der er et par fejl.
    1. Det er tilladt at køre med trailer med tilladt totalvægt over bilens tilladte påhængsvægt så længe den faktiske påhængsvægt er under, dette gælder også et "nyt kørekort".
    Det eneste punkt hvor et kørekort erhvervet efter skæringsdatoen i 2009 adskiller sig, er ved samt tilladt totalvægt over 3500 kg for vogntoget, hvor maksimal påhængsvægt ikke længere må erstatte trailerens tilladte totalvægt.

    2. Kørekort frakendes ikke for overvægt, dette gælder kun lastvogne(og her er det ved 30 %).

    Jeg kan finde lidt dokumentation i morgen.



  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #12   23. jun 2018 #11:
    Du har naturligvis ret i begge.

    Sammenhængen mellem trækkes og påhængets tilladte totalvægt forsvandt i 2013. Så nu anvendes påhængets tilladte totalvægt kun til beregning af kørekortkrav, mens det er påhængets faktiske vægt der anvendes ved vurdering af selve sammenkoblingens lovlighed. Holder påhængets faktiske vægt sig under trækkets tilladt vægt er den fjong. Om det også holder
    (i praksis) i Tyskland ville jeg ikke turde satse på (hellere en gratis ned- og opvejning på motorkontoret end et køreforbud syd for Hannover ;-)) - men i Danmark har det de seneste fem år været ok at køre med f.eks. en scooter på en autotrailer efter en Punto, uanset kortets alder.

    Ligeledes er den faste grænse for betinget frakendelse af førerretten ved overlæs ophævet for køretøjer med tilladt totalvægt på højst 3500kg (og bemærk ordet køretøjer, det gælder altså ikke vogntoget, men alt som må føres på b/b+/be-kort).
    Det skete samtidig med ændringer i gentagelsesbestemmelser og nedsættelse af grænsen fra 40 til 30% - vistnok i 2010.

    Men det betyder ikke, at der ikke længere kan ske frakendelse for overlæs på trailere efter person/varebiler - nu sker det bare på grundlag af et "skøn" (læs: betjentenes humør). FDM formulerer det således: "Vurderer politiet desuden, at vogntoget er til fare for færdselssikkerheden, kan du få en betinget frakendelse af kørekortet."

    Ak ja, det er kompliceret stof.
    Og det kunne være så enkelt: trailere op til 2m2 lad og 400kg lasteevne betragtes som en del af bilen. Alt derover kræver bremser og e-kort.


  • #13   23. jun 2018 #11
    Hov hov Henrik S..... hvad fanden er det for noget ! ! !
    Skal du sidde og lave det enkelt og forståeligt ....

    Og det kunne være så enkelt: trailere op til 2m2 lad og 400kg lasteevne betragtes som en del af bilen. Alt derover kræver bremser og e-kort.

    Så kan ALLE jo finde ud af det........ og DET går jo ikke smiley smiley smiley smiley smiley
    Det kunne være fantastisk hvis der kunne laves noget som sådan en simpel lov... istedet for alt det fnidder de skriver på 20-30 A4 sider, og som ikke kan forstås af alle, plus skal tolkes efter knold og tots humør lige den dag .... smiley


  • #14   23. jun 2018 Hel kort som jeg forstår det

    Totalvægt trailer+totalvægt bil må ikke overstige 3500kg ellers kræver det trailerkort derefter kan man køre med 4200kg.

    Det er hvis man har erhvervet kørekortet før 2009


  • #15   23. jun 2018 Bare lige for at slå det hel fast. Der er åbenbart mange versioner der ikke er helt rigtige

    profilbillede
  • #16   23. jun 2018 Logik for burhøns og politikker .... såre simpelt..... smiley smiley
    JEG FATTER NADA ! ! ! smiley af det der... ergo : jeg er IKKE en burhøne og politikker..
    Tag et E kort... smiley smiley så er du sikker ( måske smiley )... forfærdeligt at de laver det sååååååå uforståeligt.
    Håber du finder hoved og hale i det der smiley smiley


  • #17   23. jun 2018 #14
    Det er slet ikke så kompliceret og det du nævner, har intet med gammelt kørekort at gøre.
    Det er rigtigt at tilladt totalvægt på vogntog er maks. 3500 kg, men der er et men.
    Man må altid køre med op til 750 kg påhængsvægt uden trailerkørekort.
    De 4250 kg kommer i spil, hvis man har en bil, der alene har en tilladt totalvægt på 3500 kg. Der må man stadig køre med 750 kg påhængsvægt uden kort.
    Hvis du læser dit eget link grundigt, står reglerne sort på hvidt.

    Trailerkørekort giver ret til op til 7000 kg tilladt totalvægt for vogntoget.
    Desuden giver det ret til en samlet vogntogslængde på op til 18,75 m, uden kort er det maks. 12 m.(fuldstændig samme regler som for lastvogn).

    Jeg forstår generelt ikke at det påstås at reglerne for trailerkort skulle være komplicerede, de forholdvis enkle, men det kræver selvfølgelig at man gider bruge 20 min på at læse op på dem.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #18   23. jun 2018 #17: det er simpelt nok, ja.

    Men så er der jo også lige det med, at langt de fleste af os gerne må overskride de 3500kg totalvægt for trailer+bil - blot kombinationen bil+træk er rigtig og de faktiske totalvægte overholdes. Du har også glemt b+, som ikke er et trailerkort men blot en udvidelse af kørekortet, som giver ret til at overskride 3500kg, men ikke 4250kg - og som i øvrigt er samme prøve som b/e, blot med en anden trailer...

    Har du f.eks. en kassevogn med totalvægt på 2800kg er det ulovligt at køre med en trailer med tilladt totalvægt på 1000kg.
    Så kan du ændre trækkets tilladte totalvægt til 750kg, og så er det pludseligt lovligt - hvis dit kørekort er gammelt nok - med mindre du kører til Flensborg, hvor det igen er ulovligt - med mindre du ændrer trailerens tilladte totalvægt til 750kg, så det igen er lovligt - og så må en ny bilist også pludseligt være med - med mindre traileren er ubremset, for så er den måske for tung til bilen.

    Men hvad må der så egentlig være i traileren - og ændrer det sig, når du kører over grænsen?

    På min tidligere bil måtte jeg gerne køre med autotraileren fra den lokale tankstation. Men min søn måtte ikke - han skulle i stedet låne en fuldstændig identisk trailer i nabobyen, som var nedvejet 100kg.

    Nej, det er desværre ikke så simpelt - hvilket de mange og lange tråde om emnet beviser. Selv ikke de myndigheder, som skal administrere reglerne, kan svare entydigt. Der får du ofte forskellige svar på selv simple forespørgsler...

    Når man klart er inden for grænserne er det jo enkelt nok. Men når man er på kanten er der så mange undtagelser og tilføjelser, at det næsten kun kan gå galt...


  • #19   23. jun 2018 Simon du er gal på den.

    Bemærk der står derudover.


  • #20   24. jun 2018 #19
    Det er b+ kørekortet der er omtalt, jeg taler ikke om b+, men alm. b kørekort,

    #18
    Meget få af os passere grænsen med trailer. Hvis man fokusere på reglerne på dansk jord, bliver det lidt mere enkelt.
    Desværre har jeg erfaret at mange kørelærere er bedre til at sælge trailerkort end at forklare reglerne korrekt for et b kørt.


Kommentér på:
Trailer 750kg

Annonce