{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.687 visninger | Oprettet:

Speedbåd, længde, kort {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lige købt en speedbåd. Nu skal jeg så finde ud af om den kan sejles uden kort.

Men hvordan måler man lige længden på den?

Det skulle være en 17fod, og så må den jo tage max 40,6HK

Og det er jo fint da jeg har en 40 hk motor med til den.

Men når jeg måler bådens længde får jeg den til at være ca 5,1 meter. og det er lidt svært at se om det er lidt mere eller lidt mindre.

og regner jeg efter sådan her.
5,1x5,1+3 = 29,01
fra kw til hk 29,01 x 1,36 = 39,45HK. må den jo ikke sejles med den motor

Hvis den måler 5,14 må den tage 40,01 HK.

Kan det virkelig passe at de 4 cm, gør at den ikke må sejles uden kort.

Er der evt et trick, kan man bygge den lidt længere på en eller anden måde, så det stadig er lovligt? Evt sætte stige, tykkere liste rundt om eller noget??

Nu er motoren jo også fra 80'erne, og jeg tviler meget på at den stadig har 40 hk, men det er jo nok lige meget i denne sammenhæng.

Håber på hjælp, og svar...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Speedbåd, længde, kort
  • #1   1. dec 2010 eller bare tage det skide kort så er det også mere forsvarligt at sejle rundt
    har man råd til båden har man sku også råd til kortet

• #2   1. dec 2010 det er ikke det som det kommer an på, jeg skal nok tage kortet. det kunne være rart at min far også kunne bruge båden. han er gammel sømand på 60år. men han får aldrig taget det kort.

men mit spørgsmål var heller ikke om jeg skulle tage kortet, men om båden måtte sejles uden.

• #3   1. dec 2010 NIX: du skal have kort

• #4   1. dec 2010 hvis du er med i båden må din far godt sejle ved ikke altså hvis du har kortet

• #5   1. dec 2010 Det er rigtig at hvis du har et kort må din far gerne sejle når du er ombord, men kun når du er om bord og det er på dit answar i sejler

• #6   1. dec 2010 Hej. Det er jo hele bådens længde inklusiv motor. Har du regnet den med? Og ellers måler de ikke på cm.

• #8   2. dec 2010 har ikke målt motor med. synes jeg læste et sted den ikke skulle måles med

men fedt at de må sejle den når jeg er med. så er der ingen problemer.

• #10   2. dec 2010 båden må ikke føres af en person som ikke har speedbådsbevis. det fik vi tudet ørene fulde af da jeg tog kortet... det er et forsikringspørgsmål

• #12   2. dec 2010 af med det klistermærke der står 40hk på og sæt et med 30 på

• #13   2. dec 2010 Man må gerne lade andre sejle sin båd.

Fordi man er den der styrer/sejler, så er man ikke fører. Føreren er den der har ansvaret for båden under sejladsen, og han må gerne uddelegere de opgaver der er ombord, såsom at sejle, fortøje osv.

Han vil altid have det fulde ansvar, og ALT under sejladsen sker under hans ansvar.

Det er også sådan Søfartsstyrelsen definerer dette.

• #15   3. dec 2010 jeg har i dag snakket med søfartstyrelsen. og de siger at blot der er en om bord der har kortet må andre gerne sejle båden.

• #17   3. dec 2010 Jep, det er nok ikke så tit...

• #18   3. dec 2010 Preben, til søs er føreren ham der har ansvaret for fartøjet, og ikke ham der styrer.

Det er to forskellige ting, og det gælder også for lystbåde.

Det har Martin så også bekræftet. :o)

• #19   4. dec 2010 ellers er jeg da noget ude og skide mår min søn 2år styrer båden.....
    vi fik også advide af der bare skulle være en ombord der hade kortet.
    men han må ikke stå på ski efter båden....
    der er også en god ide af lave børne sejle den for hvis nu du bliver dårlig så kan de sejle i havn eller bare til land...

• #20   6. dec 2010 jo det har hele tiden været planen at tage det kort. jeg har også bestilt bogen så jeg kan begynde og få læst op på det.

• #21   6. dec 2010 Christian S. Alderen er fuldstændig ligegyldig. Du må gerne lade en person under 16 styre og sejle din båd ligesom en hvilken som helst person over 16 der ikke har erhvervet beviset må sejle den.

Den der er fører (skibsføreren/kaptajn) ombord skal være i besiddelse af et bevis og lader han personer som ikke har et bevis selv sejle sin båd, så sker det stadigt på hans ansvar.

Forsikringen kan ikke løbe fra sit erstatningsansvar selvom der sker en skade og det er en person uden kort der har sejlet. Så længe det sker i henhold til søvejsregler og anden lovging samt iøvrigt i fuld overensstemmelse med godt sømandsskab, så dækker forsikringen fortsat. (medmindre de direkte har skrevet andet i dere interne bestemmelser og du har skrevet under på du er indforstået)

Situationen vil naturligvis være en anden såfremt sejladsen har været uforsvarlig og man har overtrådt/forbrudt sig på reglerne.

Jo, man KAN rent faktisk godt dumpe til et speedbådskort. Jeg har haft godt og vel 1000 kursister igennem, og det er sket at der er nogen der er dumpet. Det skal siges at det er sket på grund af at folk bliver nervøse og "paniker" lidt over at skulle til prøve.

Dog skal siges at ALLE altid kommer hjem med et bevis i den sidste ende. Jeg tilbyder altid fri undervisning og prøve i de tilfælde at det sker, eller at kursisten ikke selv føler sig klar.

• #22   9. dec 2010 martin... kan maile noget matriale fra da jeg tog kort.. bare send pb med mail

Kommentér på:
Speedbåd, længde, kort

Annonce