"Rygte" ang Volvo B20 motor {{forumTopicSubject}}
Hej drenge!
Jeg har købt min Glastron ved sæson'ens udgang dette år, og nåede pga arbejde osv, kun at sejle et par ture i båden, og alle gange syntes jeg at have haft enten det ene eller andet problem med min motor!
Sidst, havde den problemer med at starte, når den blev varm, og en ven der var med ud og sejle, sagde at det var typisk problem med B20 motorerne, at de havde svært ved at starte når de blev varme...
Er det sandt??
Nu lavede den noget pjatrøv sidste sejltur inden den røg i vinterhi, den lavede en frygtelig bankelyd i cylinderne, så jeg tror jeg skal have skiftet motor, her hen over foråret!
Men.... Hvis "rygtet" er sandt, overvejer jeg at få en MerCruiser 140 HK i istedet, for jeg gider ikke have startproblemer konstant!
Hvad siger i...?
Jeg ville gerne evt høre fra folk der har erfaringer med disse motorer....
På forhånd tak
dec 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 55
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
At motoren kan være svær at starte når den er varm kan skyldes, at benzinen fordamper i karburatoren. Det problem er vi vist mange med karburatorer motorer der har. Nogle har fundet lige præcis det tricks der skal til, for at få startet motoren mens den er varm, men desværre virker det næsten aldrig på naboens motor.
Bankelyd fra din motor kan tyde på defekt(e) plejlstangsleje(r)
B20 motoren er Volvo´s egen konstruktion, hvor Mercruiser 3.0 liter er baseret på GM blokken - to vist forskellige konstruktioner.
Vælger du skifte din B20´er ud med en Mercruiser 3.0 liter, så skal der laves en del ændringer i motorrum og ved koblingshus. En fremtidssikret løsning vil være at skifte hele drivlinien, så du både får ny motor, transom og drev. Din båd har uden tvivl det ældre AQ drev med stort hulbillede i agterspejlet. Hvis du vælger at skifte hele drivlinien til Mercruiser 3.0, så skal du enten støbe om i agterspejlet eller købe en adapter, når du skal montere Mercruiser Alpha One transommen.
Langt det billigste i første omgang vil være at renovere den motor du har, hvis det blot er plejlstangelejerne der er årsagen til bankelyden. Reservedelene koster ikke alverden. Arbejdet består i af- og påmontering af din motor som det mest tidskrævende. Du kan være uheldig, at dit udstødningssystem også skal skiftes og det koster i omegnen af 5000,- kr. for et komplet system - mange vælger at udskifte det ifb. med en motorrenovering.
Jeg vil gerne finde priser til dig på de nødvendige reservedele, hvis du ønsker det.
dec 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 55
Så jeg overvejer at finde mig en god brugt motor, evt bilmotor?
Jeg har jo delene til at bygge den til "marine" fra den gamle?
Desuden fandt jeg en forhandler som har masser af dele til volvo motorer, han ligger vistnok i stenløse...
Preben: Ja det sagde tyskeren også godt, at den lige skulle ha frem og tilbage ved koldstart et par gange, med gashåndtaget!
Men hvad så ved varm? Hvis benzinen er fordampet, som Rolf skriver, så skal den vel også lige ha et par gange også ved varm?
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.076
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 13 Både: 4 Emner: 13 Svar: 130
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_AQ130_med_AQ280_drev_30957506.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_penta_AQ130_B20__komplett_med_VP270_Dre_29577397.htm?ca=20&w=3
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
Ham tyskeren skulle vist have en røvfuld hvis han har solgt dig en "nyrenoveret" motor der kun kan sejle et par enkelte ture...
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 59 Svar: 165
"Rygte" ang Volvo B20 motor