{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.271 visninger | Oprettet:

"Rygte" ang Volvo B20 motor {{forumTopicSubject}}

Hej drenge!

Jeg har købt min Glastron ved sæson'ens udgang dette år, og nåede pga arbejde osv, kun at sejle et par ture i båden, og alle gange syntes jeg at have haft enten det ene eller andet problem med min motor!

Sidst, havde den problemer med at starte, når den blev varm, og en ven der var med ud og sejle, sagde at det var typisk problem med B20 motorerne, at de havde svært ved at starte når de blev varme...

Er det sandt??

Nu lavede den noget pjatrøv sidste sejltur inden den røg i vinterhi, den lavede en frygtelig bankelyd i cylinderne, så jeg tror jeg skal have skiftet motor, her hen over foråret!

Men.... Hvis "rygtet" er sandt, overvejer jeg at få en MerCruiser 140 HK i istedet, for jeg gider ikke have startproblemer konstant! smiley

Hvad siger i...?

Jeg ville gerne evt høre fra folk der har erfaringer med disse motorer....

På forhånd tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  "Rygte" ang Volvo B20 motor
  • #1   13. dec 2010 min er forresten en B20 AQ130C smiley

  • #2   13. dec 2010 Arh, det er jo også en ældre motor du har fåe fat i...:):)

    At motoren kan være svær at starte når den er varm kan skyldes, at benzinen fordamper i karburatoren. Det problem er vi vist mange med karburatorer motorer der har. Nogle har fundet lige præcis det tricks der skal til, for at få startet motoren mens den er varm, men desværre virker det næsten aldrig på naboens motor.

    Bankelyd fra din motor kan tyde på defekt(e) plejlstangsleje(r)

    B20 motoren er Volvo´s egen konstruktion, hvor Mercruiser 3.0 liter er baseret på GM blokken - to vist forskellige konstruktioner.

    Vælger du skifte din B20´er ud med en Mercruiser 3.0 liter, så skal der laves en del ændringer i motorrum og ved koblingshus. En fremtidssikret løsning vil være at skifte hele drivlinien, så du både får ny motor, transom og drev. Din båd har uden tvivl det ældre AQ drev med stort hulbillede i agterspejlet. Hvis du vælger at skifte hele drivlinien til Mercruiser 3.0, så skal du enten støbe om i agterspejlet eller købe en adapter, når du skal montere Mercruiser Alpha One transommen.

    Langt det billigste i første omgang vil være at renovere den motor du har, hvis det blot er plejlstangelejerne der er årsagen til bankelyden. Reservedelene koster ikke alverden. Arbejdet består i af- og påmontering af din motor som det mest tidskrævende. Du kan være uheldig, at dit udstødningssystem også skal skiftes og det koster i omegnen af 5000,- kr. for et komplet system - mange vælger at udskifte det ifb. med en motorrenovering.

    Jeg vil gerne finde priser til dig på de nødvendige reservedele, hvis du ønsker det.


  • #4   13. dec 2010 Rolf: Den "fulgte" med båden, men har kørt sådan OK den ene gang og så skidt den næste... Og så meget slemt til sidst, hvor vi måtte bugseres i havn... For jeg turde ikke sejle længere når den sagde den bankelyd!!

    Så jeg overvejer at finde mig en god brugt motor, evt bilmotor?
    Jeg har jo delene til at bygge den til "marine" fra den gamle?

    Desuden fandt jeg en forhandler som har masser af dele til volvo motorer, han ligger vistnok i stenløse...

    Preben: Ja det sagde tyskeren også godt, at den lige skulle ha frem og tilbage ved koldstart et par gange, med gashåndtaget!
    Men hvad så ved varm? Hvis benzinen er fordampet, som Rolf skriver, så skal den vel også lige ha et par gange også ved varm?


  • #5   13. dec 2010 Ellers prøv www.nytdrev.dk ....:):):):)

  • #8   14. dec 2010 Ej hvor ærgeligt... smiley
    Ham tyskeren skulle vist have en røvfuld hvis han har solgt dig en "nyrenoveret" motor der kun kan sejle et par enkelte ture...


  • #9   1. jan 2011 har du tjekket dit olie tryk det kan være lavt når den køre fint den ene gang og så bliver være for vær gang du bruger den tjæk for rust i køle system min var pakket så den ikke kølede rigtigt men den har også lavet meget sjov du kan lave nogle mellem læg stykker under kaburatorene så varmen ikke kan forplante sig op i karburatorene husk den skal have blyerstatning i benzinen eller ha bygget toppen om til blyfri mvh lars

Kommentér på:
"Rygte" ang Volvo B20 motor

Annonce