{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.567 visninger | Oprettet:

knækkede skrueblade.. Øv. Eller ?? {{forumTopicSubject}}

Da jeg skulle have båden op sidste torsdag skete der følgende.
Jeg har været lidt syg de sidste par måneder, så derfor kom båden først på land i sidste uge, og det viste sig at det IKKE var een dag for tidlig, da havnen var dækket af is.
Men motoren staretede perfekt, til trods for at den havde stået stille i knap 2 måneder.
Jeg får endelig bakset båden ud fra pladsen og er på vej ind til kranen, isen er rimelig tyk, men det gik fint indtil der lå et ORDENTLIG tyk lag is på tværs.
Ok tænkte jeg fuld gas, så går det nok.
Stævnen rejste sig da jeg ramte isen, men den brød igennem uden de store besværligheder.
Så kommer det...........................
Der lød et skrald og båden tabte fart og begyndte at ryste. Ned med omdrejningerne og der var ro på igen.
Jeg fik tøffet de sidste 50 m. og skulle bryde isen ved kranen så vi kunne få stropperne under kølen, men kunne ikke manøvrere i bak.
Det lykkedes at få stropperne på plads og båden var på vej op da Havneassistenten siger " der mangler sgu da et par bageteller på den dims der skal skubbe båden fremad"
Jeg siger HVAD ?
Svaret var. "Undskyld, jeg mente et par propeller"
Det viste sig at der var 2 gamle brud, så jeg er sgu glad for at det skete nu, og ikke når vi til sommer sejler op gennem den Svenske skærgård. smiley

Er der nogle der kan anbefale et sted hvor man kan få en ny skrue (Bronce) til en fornuftig pris ??

Kig evt. båden på min profil.
Mvh Peter


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  knækkede skrueblade.. Øv. Eller ??
  • #1   22. dec 2010 Gammelt brud eller ej. At knuse is med skrue kan den ikke holde til. Har været med på de gamle store bælts færger hvor vi gjorde det. Men det kostede en ny skrue til for året. Og de skruer var 4,5 meter i diameter.

  • #2   22. dec 2010 Korsør propel fabrik. De kan lave dden du skal bruge, og de kender sandsynligvis både størrelse og stigning.

    Der skal ikke meget til at knække et skrueblad, en kævle der driver i vandet er nok, og hvis skruen er svag så kan en is skosse også sagtens gøre det, som du så har oplevet. smiley


  • #3   22. dec 2010 Takker Søren.
    Jeg er lidt grøn hvad sejlads angår, men jeg har haft far i noget der hedder Rudes propeller. De lyder rimelig fornuftige, men der må findes andre så ikke jeg "bare" handler med de første og bedste jeg finder.
    Jeg kontakter Korsør propeller i morgen.
    Takker


  • #4   23. dec 2010 Peter: Der er ingen tvivl om andet end at pris og kvalitet hænger sammen når det kommer til propeller. Især når det er bronze propeller som det er til din Snekke.

    Så kan det godt anbefales at købe kvalitet, og det er der ingen tvivl om at det er hos Korsør.

    Ved et en 4 bladet propel til en Nimbus 340 Commander koster ca 3500. Min far ramte en sten på grundt vand sidste år og vi måtte skifte den.


  • #5   23. dec 2010 Hej igen Søren.
    Rudes propeller har også anbefalet en bronzepropel. Prisen er ikke skræmmende. 2850,00 kr. incl. moms
    Så bliver det en tro kopi af den gamle. Men jeg har gang i Korsør og venter på at de skal vende tilbage..
    Det skal siges at både Korsør & Rudes virker MEGET seriøse. Og det ser ud som om de ved hvad de har med at gøre smiley
    Håber bare det kommer til at gå lidt hurtigt da jeg gerne skulle nå lidt af havjagten.....


  • #6   23. dec 2010 Det lyder som en fornuftig pris.

    Når du monterer den, så husk at kontroller at din aksel ikke har fået et slag og er skæv.

    Ikke at jeg tror den er det pga en is skosse, men "better be safe than sorry"


  • #7   23. dec 2010 Har micrometermåleren klar smiley

  • #8   23. dec 2010 Den kan du ikke måle skævhed med..
    Frem med måleuret smiley


  • #9   24. dec 2010 Det er et ur til at måle aksler med...

Kommentér på:
knækkede skrueblade.. Øv. Eller ??

Annonce