{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.513 visninger | Oprettet:

Henrik N
Henrik N
Tilmeldt:
22. jul 2018
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21

Volvo Penta dieselmotor ryger {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg er både ny sejler og bådejer. Jeg købte for en måned siden en Nordisk Familiebåd fra 1983 med en ældre Volvo Penta md5b motor, som er renoveret på ca 10 år siden. Den har fungeret super fint de 6-7 timer jeg har sejlet med den.

I lørdags sejlede jeg efter en dejlig sejlads mod havn og motoren begyndte meget pludseligt at ryge fra motorrummet og udstødningen (hvor kølevandet også kommer ud). Lyden fra udstødningen begyndt at sprutte med vand og lyde som en bil med hul i udstødningen.. Det røg rigtig meget (hvid/grå røg, som dog også lugtede varmt/brændt). Desuden oplevede jeg samtidig at der ikke rigtig kom kølevand ud (kan også være fordi det var svært at se pga røgen).
Når jeg gav motoren gas hakkede den lidt i det og tabt motorkraft.

Jeg kom i havn. Efter nogle timer var motoren kølet af, og jeg kontrollerede imprelleren, som faktisk så ok ud. Jeg skiftede den dog alligevel, da den var en smule slidt. Jeg startede motoren igen, og den begyndt med det samme at ryge igen, og den så stadig ikke ud til at køle..

Nogle ideer til hvad det kan være? Jeg har en ide om at det måske er topstykke/toppakning eller udstødningsbøjen? Er der andre alternativer? Nogle tricks/tips man kan give mig i denne her situation?

Jeg skiftede forfilter (Pre filter) - (første gang jeg gør det ) - og efter motoren havde kørt 1,5 time skete det her. Men jeg tænker ikke det har nogen sammenhæng? Jeg er næsten sikker på at jeg har skiftet det korrekt. Den er tæt og fyldt med diesel. Generelt er der ingen lækager i motorrummet - vand, olie, diesel el lign.

På forhånd mange tak og god sommer til alle. smiley

Mvh Henrik


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo Penta dieselmotor ryger
  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #2   24. jul 2018 Hej Jens

    Det håber jeg ikke. Kan ikke forstå, hvorfor den ikke er blevet kølet. Altså da jeg sejlede ud så den ud til at køle fint. Der kom en del kølevand ud af udstødningen

    Den er søvandskølet ja.



  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #3   24. jul 2018 Er der græs i dit vand indtag?


  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #4   24. jul 2018 Hej Rene

    Det ved jeg ikke. Godt spørgsmål. Jeg kender ikke båden sååå godt endnu. Men vandindtaget er vel den slange der sidder fra/til der hvor imprelleren sidder.

    Men græs i vandindtaget vil vel ikke resultere i røg i motorrummet..


  • #5   25. jul 2018 Hvis det er stoppet, så der ikke kommer vand ( køling) nok til din motor, så kan det let ende med røg i motorrummet 😐

    Det kunne godt lyde som din toppakning er gået.


  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #6   25. jul 2018 Jeg ved ikke om den har været overophedet. Hvis jeg starter den iskold nu, så ryger den med det samme fra motorrummet

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #8   25. jul 2018 Hej igen.

    Jeg har været ude på båden idag for at se efter hvad det kunne være.

    Jeg fandt ud af, at der var et kæmpe hul i den første del af udstødningen, som sidder på udstødningsbøjen. Jeg forsøgte at lukke til med gaffatape (for at se om den så lod være med at ryge og larme). Det lykkedes.

    Det var selvfølgelig ikke helt tæt og der kom masser af vand ud af hullet, som jeg så måtte tørre op bagefter 🤷‍♂️😄

    Men umiddelbart ingen utætheder på topstykke, toppakning eller udstødningsbøjning.

    Men motoren må have været ekstrem varm, siden hullet er kommet og/eller udstødningen har haft er svagt punkt/blevet mør..

    Der kommer vand ind af vandindtaget. Og det kommer igennem motoren som den køre nu.

    Er der andre ting jeg bør være opmærksom på? Kontrollere? smiley


    profilbillede
  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #10   25. jul 2018 På dette link kan i se en video jeg optog af motoren mens den kørte og jeg havde forsøgt st tætne udstødningen med Gaffa smiley det virker vidst ikke på ios enheder: https://ufile.io/l1qto

  • #12   25. jul 2018 Dét forklare ikke hvorfor motor hakker og Taber kraft ved gas.... Noget andet er i vejen

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #13   25. jul 2018 Ingen vand i motorolien. Fint klart olie

    Jeg kan godt give den gas og det øger omdrejninger, men det lyder selvf ikke godt pga udstødningen. Jeg synes på den video jeg linker til at den næsten lyder normal. Måske den hakkede i det fordi den var møghamrende varm. Men må teste det noget mere

    I skal hvert fald have tak for jeres svar indtil videre!


  • #14   25. jul 2018 Jeg tænker på hvorfor er den blevet varm. tror det meste røg der var under sejladsen har været vanddamp. umiddelbart har den jo smidt vand gennem motoren som den skulle. hvad med olietrykket? tænker at oliepumpen måske er dårlig? har du ikke noget der viser dig olietryk og temperatur.

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #15   30. jul 2018 Hej Wessel
    Jo altså på jeg har ikke noget der viser olietrykket og temperatur. Men der er lamper ude i cockpittet som skulle lyse hvis der er dårligt olietryk eller for høj temperatur. Men jeg ved jo selvfølgelig ikke om de virker? Hvordan tester jeg det? 🤷‍♂️


    profilbillede
  • #16   30. jul 2018 De skal lyse og / eller give akustisk signal indtil din motor er startet og har sat olietryk ( eller som minimum indtil du tørner motoren)

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #17   30. jul 2018 Hej Jonas

    Ok. Motoren giver en klar bip lyd når man sætter tænding på, indtil motoren starter smiley så tror det er ok?


  • #18   30. jul 2018 Den kan enten være din ladespænding eller olietryk. Vil umiddelbart antage det er akustisk alarm for olietryk, men det kan også være generator. På min er det generator / ladespænding ( og dermed også kølepumpen til søvand) jeg vil anbefale dig at få en kyndig til at gå det igennem for, og med dig.

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #19   30. jul 2018 Hej igen
    Er lidt usikker på hvad du mener.
    Den lyd jeg nævner skal komme når jeg sætter tænding til. Motoren køler efter jeg har skiftet imprelleren. Umiddelbart er det den der gjorde at motoren ikke blev kølet optimalt og dermed brændte hul i udstødningsslangen.


  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 21
    #20   30. jul 2018 Hej igen. Motoren ryger ikke længere og der kommer masser af vand ud af udstødningen. Jeg har skiftet den første meter af udstødningsslangen.
    Jeg har ladet motoren køre i ca 30 min med lave omdrejninger, halvgas, og fuld gas. Efter den halve time kunne jeg godt ligge hånden på topstykket, men ikke holde den der (den var selvfølgelig varm). Om den var for varm ved jeg ikke..

    Jeg tager imod rådet og får lige en kyndig til at gennemgå det med mig og får vedkommende til at kontrollere olietryk og temperatur. Det må være planen.

    Mange tak for hjælpen herinde. Det betyder meget når man er helt ny smiley


Kommentér på:
Volvo Penta dieselmotor ryger

Annonce