{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Benzin for gammelt.
  • #1   29. mar 2011 Mener det er noget med når der er olie i kan det godt blive for gammelt smiley

  • #2   29. mar 2011 Er der en måde hvor man kan se om benzin er iblandet 2takts olie?? Har en dunk jeg er lidt i tvivl om...

  • #3   29. mar 2011 Kan olie som ikke er blandet i benzin endnu også blive for gammel ?

  • #4   29. mar 2011 Hmm sku lidt øv:-(
    Men takker for svarene.


  • #5   29. mar 2011 Hold da helt op, det var dengang man kunne få 1 liter under 10 kr

  • #6   29. mar 2011 Jeg ville ikke betænke mig med at bruge det.

  • #7   29. mar 2011 Giv dunkene 2 % olie mere, ryst dem godt og så bare afsted.

  • #8   29. mar 2011 Sjovt nok - Jeg står i samme situation med 50 liter benzin som også har 2-3% blandning i ...

    Men har længe været i tvivl om jeg må - Mit er dog kun fra August sidste år ...


  • #9   29. mar 2011 Morten så kan du sagtens bruge det:D

  • #10   29. mar 2011 Jeg prøver det på din Kawasaki først, kan den, så må vi prøve på vores fintfølende Yamaha'er smiley

  • #11   29. mar 2011 Du ku evt. blande det op med ny benzin med olie i. Min tank på båden er halv fuld med blandet benzin fra sidste sommer, her regner jeg med at fylde tanken helt op, og blande en smule mere olie end ellers.

    mvh Hans


  • #12   29. mar 2011 Benzin kan blive for gammel. De additiver som er tilsat benzinen vil nedbrydes med tiden. Nedbrydning påbegynder ca. 3 mdr. efter det er blevet tilsat. De forskellige typer additiver, har forskellige egenskaber fra motor til motor.
    En tommelfingerregel er dog, at åbner du ned til benzinen og lugter til det, og du kan lugte en begyndende råd lugt, ja så er benzinen for nedbrudt, og bør skiftes ud. Om der kan gå et eller flere år, afhænger af de forhold som benzinen er opbevaret under.
    Og du skal ikke begynde med at blande mere olie i benzinen, med mindre du vil have din motor sodet til.
    Bland evt. den gamle benzin op med noget nyt 50/50.


  • #13   29. mar 2011 Det er en deal jeg har lige brugt 4 liter benzin som jeg havde fra sidste år og der var ingen problemer smiley

  • #14   29. mar 2011 Benzin kan blive for gammel ???
    Ja det kan det måske nok, men er der nogen der har prøvet det,,,,,,,,,nej vel.
    Nu tænker jeg ikke på en gammel plæneklipper med en kondensfyldt tank, men benzin stående i en dunk, med tæt låg.

    Med hensyn til olien. Der sker intet ved at hælde 2% mere olie i sådan at der er 4% i ialt. På 2 takts crossmaskiner sagde fabrikken 2% men vi hældte altid 4% olie i. Maskine røg ikke mere end de andre, men vi kørte meget længere på stempel og ringe end de andre gjorde.
    Jeg gjorde det med min båd sidste år, da jeg købte ny(brugt) motor.
    Jeg havde 50 liter benzin der var blandet med 2% olie, men den nye motor har selvblander på. Det brugte jeg alligevel, og den røg eller lugtede ikke mere en nu hvor den kører 2% blanding.


  • #15   29. mar 2011 Jammen det bestemmer man jo helt selv Frank, om man vil tøffe på gammelt benzin og/eller blande 4% olie i.
    Fakta er dog, at gammel benzin som begynder at lugte rådden, har ikke samme forbrændings-egenskaber som nyt frisk benzin har, grundet additiver er nedbrudte.
    Det kan give tændingsbanken, aflejringer i karburator og pumpe, høj forbrændingstemperatur osv. osv.
    Og om et crosser stempel holder længere på en 4% blanding, skal jeg være usagt.
    Men alle 2-taks påhængsmotor manualer er i brugermanualer opgivet til 2% blanding. Hvilket giver den bedste forbrænding, korrekte tændingstidspunkt, forbrændingstemp. og tændrør holder længere.


  • #16   29. mar 2011 Faktisk er brændstoffet idag så dårligt pga bioethanolen at fabrikanterne siger max 30 dage.

  • #17   29. mar 2011 Frank H-->

    Det har jeg.
    Jeg har haft benzin stående i en dunk i værkstedet et halvt års tid. Det hældte jeg på en gammel Heinkel Scooter fra 1954 jeg lige har renoveret, og den kunne ikke starte på det. Efter lidt fejlsøgning købte jeg 5 liter nyt benzin, og det sprang den igang på uden problemer.

    Det benzin der i øvrigt var i tanken på den da jeg startede det projekt var fra midt i 60'erne, og havde nærmest konsistens som sirup.


  • #18   29. mar 2011 Det har jo også noget med hvor ny og dyr en motor det skal bruges til. Er det en helt ny motor er det nok en god ide at følge de anvisninger producenten har skrevet. Men er det en ældre motor ville jeg ikke betænke mig 2 sec. ved at hælde lidt mere olie i, det tager den ikke skade af. Det er muligt den ryger lidt mere, men nu soder en motor jo ikke bare til, fordi man et par gange hælder for tyk en blanding i den.

  • #19   29. mar 2011 Jeg ville dog stadig blande det op 50/50 med ny benzin, i det forbrændingsegenskaber er nedsat på gammel benzin. Har nemlig prøvet samme nummer som Jesper J, her var det en gammel SCO-knallert der ikke kunne starte, men da der kom lidt nyt benzin i det gamle sprang den i gang og gik fint.

  • #20   29. mar 2011 Jeg må haveværet heldig så.
    Min buskrydder har hængt i skuret siden sommer, og den startede fint på det benzin der var i tanken. Jeg kom så i tanke om at min motorsav ikke har været i brug i næsten 2 år, så den fik 2 hiv i snoren, og så brummede den lystigt.
    Jeg har til dato tilgode at benzinen bliver så gammel at den ikke er brugbar mere.


  • Søren A
    Søren A Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 15
    #21   30. mar 2011 Benzin bliver for gammelt med tiden. Efter ca 3-4 mdr så ændre oktantallet sig. Dog kan det stadigvæk bruges, men der er ikke så mange "gang" i det. En tommelfingerregel er at det skal føles koldt når man putter fingeren i det. Det gør gammelt benzin ikke.

  • #22   30. mar 2011 Halv gammel / halv nyt ... Så kører du bare smiley Har intet at sige..

Kommentér på:
Benzin for gammelt.

Annonce