{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
681 visninger | Oprettet:

per G
per G
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Ændring af rig, hvad med masteplaceringen? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en gammel spidsgatter fra 1933, som målte lige godt 9m, men som jeg har skåret ca. 70 af, hækken var rådden....
Den har sejlet med gaffelrig med topsejl, altså et rektangulært storsejl og et forholdsvist beskedent forsejl.
Jeg vil begå helligbrøde, og har købt en alumast på 11 m, som jeg skal have lavet storsejl til, og så regner jeg med, at der skal en genua på, for at få sejlareal nok til den tunge dame - eg på eg smiley
Masten står ca 3/4 fremme på båden nu, men mon ikke den skal rykkes en meters penge tilbage nu, da sejlcenteret er rykket meget fremad, med det smalle storsejl og en genua i stævnen?
VH Per

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ændring af rig, hvad med masteplaceringen?
  • #1   24. aug 2018 Den snak skal du tage med wessel her inde det har han bare 100 %styr på tjek hans båd så kan du se. Men lad os se nogle billeder af din.
    https://www.baadgalleri.dk/bruger/43411-wessel

• #2   25. aug 2018 Yep helt klart wessel han ved alt om gamle træskibe..

• #3   25. aug 2018 Kom herind med den.
    Så kan vi alle se hvad du snakker om smiley

• per G
    per G Tilmeldt:
    maj 2018

#4   1. sep 2018 Margareta ligger som en tom ærtebælg ude på vores mark smiley Jeg har købt en mast, hvor bommen er 3 m og forliget er 10 m.

profilbillede
  • #5   1. sep 2018 At skære agterenden af en klassisk gammel spidsgatter, og ændre riggen fra gaffel til Bermuda. Endvidere smide en alumast på. Her kunne jeg så skrive en masse om kulturarv, historiske både og generelt bare skælde ud. Jeg arbejder og lever for netop det modsatte, hvad vil sige at bevare vores træbådekultur og historiske både. Det du gør er jo lidt som at smide en Ford ka karosse på en gammel MG sportsvogn. Nå men nok om det. hvorfor vil du ændre båden fra oprindelig til forkortet agterende og barmuda. For hvis det er for at spare penge og til dels tid ville det være lige så hurtigt og billigt at genetableret det originalt.😀 endvidere ville det give dig en båd der er i harmoni hvad angår længde og bredde. folk vil også rose dit arbejde, kontra undres over hvad der gik galt.. smiley

• per G
    per G Tilmeldt:
    maj 2018

#6   2. sep 2018 Hvis ikke jeg havde købt den gamle tøs, var hun efter al sandsynlighed blevet hugget op.
    Hækken er ikke blevet skåret af, fordi jeg er en vandal, men fordi den var rådden. Jeg har kun lidt tid at bruge på projektet, og jeg har hverken viden eller værktøj til en totalrenovering.
    På den anden side har jeg truffet en beslutning om at få Margareta ud at sejle igen, med de midler jeg har til rådighed. Jeg vil have en mere velfungerende rig, der er nemmere at arbejde med, ligesom jeg vil have fuld ståhøjde og 2 m lange sovepladser under dæk - kald det at ødelægge kulturarven, jeg kalder det at putte alufælge på den Morris 1000 Margareta er; hun har aldrig været en MG smiley
    Vi dedikerer alle vore liv til forskellige ting: Jeg elsker både, elsker at sejle, men deler min tid op mellem mange, mange gøremål, bl.a. tre plejebørn.
    De er vigtigere end en død ting, så jeg prøver at blæse med mel i munden, og det plejer at gå nogenlunde for mig.
    Nu har jeg så et spørgsmål der kræver mere viden end jeg har, men hvis ikke jeg kan få svar på det her, skal jeg nok selv løse problemet.
    Jeg er faktisk ligeglad med, hvad andre måtte mene om det færdige resultat. For mig er det vigtigste, at det gamle skiv de næste mange år bliver en hyggelig og velfungerende ramme om en masse samvær for vores familie smiley
    Jeg vil rigtig gerne lægge billeder op herinde, efterhånden som projektet skrider frem, men hvis jeg skal mødes af løftede pegefingre, frem for en konstruktiv tilgang, gider jeg ikke. God søndag smiley
    VH Per

• #7   2. sep 2018 jamen så vil jeg da lade være med at skrive mere på dit emne. vil ikke have skylden for du ikke gider BG. men bliver da spændende at følge din projekt på sidelinien. og god søndag til dig også 😀

Kommentér på:
Ændring af rig, hvad med masteplaceringen?

Annonce