{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.222 visninger | Oprettet:

For lidt omdrejninger? {{forumTopicSubject}}

Nå fik båden i vandet idag. Båden er helt ny og jeg fik kun lige få timer i den inden den kom til vinteropbevaring. Der var den mont. med en standard Mercury Black Max 21P 3-bladet alupropel, men jeg fik aldrig prøvet topfart med den, før propellen ramte noget (ved lav fart) og de yderste 1-1,5 cm. af propellen mangler.

Jeg har nu mont. den med en Mercury Vengeance 21P 3-bladet propel i rustfri stål.

Båden er en 19 fods bowrider på ca. 1300 kg. (uden brændstof og passagere) m. en MerCruiser 4.3 MPI 220 hk. m. AlphaOne drev som er opgivet til 4600-4800 rpm.

Nå men da jeg så var ude at prøve idag (alene og med ca. 20 liter brændstof) kan jeg kun få båden op på ca. 75 km/t på gps og max. rpm ca. 4100 - og dette var med motoren trimmet helt op som den skal!
Det kan simpelthen ikke passe og hvis jeg sætter yderligere 500 kg. passagere/bagage/benzin i, så går jeg ud fra at rpm falder yderligere?

Er klar over at en 17P-19P propel vil hjælpe en del på det, men undrer mig bare over at en standard opsætning fra fabrikken er så langt fra hvad den burde være? Tænkte på at der måske kan være sket noget ved påsejlingen som kunne have betydning for dette, men umiddelbart er det kun propellen og Flo-Torq'en der er ødelagt og en påsejling kan vel heller ikke ændre på rpm og topfart?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  For lidt omdrejninger?
  • #1   7. maj 2011 altså hvis motoren er for tungt belastet hele vejen tager det noget tid at komme op i fart hvis du nogensinde gør det....
    selvom begge dine propeller er 21p i stigning kan der være forskel på bladarealet på dem.... jeg ville prøve en 19p


  • #2   7. maj 2011 Jo men alligevel er en Vengeance og Black Max jo Mercury´s mest brugte standardmonterede propeller på nye både, så kan ikke forestille mig at der er den store forskel på de to.

    Kunne mere forstå det hvis den lå på en 4400-4600 rpm, men 4100 rpm er jo langt under. Hvis jeg så går ned til 19P vil rpm stige ca. 300-400 og det er jo også stadig lige i underkanten og vi skal stadig huske på at det var en testtur med kun mig ombord og næsten ingen brændstof, så med 500 kg. mere på båden må det vel forventes at den falder yderligere end del længere ned end 4100 rpm.


  • #3   7. maj 2011 ikke nødvendigvis.... men hvis det er muligt så prøv at låne en anden propel.

  • #4   7. maj 2011 enig med steffen.. lån en skrue med 17 eller 19 stigning og prøv dig frem

Kommentér på:
For lidt omdrejninger?

Annonce