{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.969 visninger | Oprettet:

Dennis A
Dennis A
Tilmeldt:
10. nov 2009
Både: 1 Emner: 37 Svar: 74

Kan man lave veksel-strøm til jævn-strøm? {{forumTopicSubject}}

Hej alle..

Jeg har en gammel 30 hk evinrude, som har alm. strøm udtag i siden(sikkert veksel-strøm). Motoren er med alm. håndstart, men tænker om det er muligt at lave den veksel-strøm om til jævn-strøm så den kan bruges til at lade et batteri?!?!

Mvh

Dennis


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kan man lave veksel-strøm til jævn-strøm?
  • #1   18. jun 2011 er du sikker på det er veksel strøm der er på din motor. smiley ville være mærkeligt hvis der var det


  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #2   18. jun 2011 Hej Steffen.

    Nu du siger det, så er jeg da ikke sikker. smiley Men kan se der er udtag til strøm, du ved det gængse stik der sidder på siden af en påhængsmotor af ældre dato. Som sagt er der ikke selvstarter på, det er med snorestart, og derfor tænker jeg det bare er en vekselstrøms udtag, som kan trække en lanterne eller lign.!!!?


  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #3   18. jun 2011 Hej Mikkel..

    Okey, vil det sige jeg skl måle med et voltmeter hvor mange volt den laver, og når det er veksel-strøm så skal jeg vel mål ved fuld gas eller hvordan med det???


  • #4   18. jun 2011 Nej - han skal ikke bruge en transformer, men derimod en ensretter (diodebro). Hvis det altså ikke allerede er ensrettet og dermed jævnstrøm - find ud af det først ....


  • #5   18. jun 2011 Lån først et voltmeter og find ud af hvor mange volt der er i stikket og om det er jævnstrøm eller vekselstrøm....
    Hvis det er jævnstrøm så er det jo lige ud af landevejen. Køb et scooter-batteri hos T-Hansen
    http://www.thansen.dk/products.asp?c=5454814811&n=-1815930749
    6 ell. 12 volt alt efter hvad du har målt og forbind + til + og - til - smiley
    Er det vekselstrøm Skal det bare laves om til Jævnstrøm. Det gøres med en diode/ensretter som du også ka' købe hos T-Hansen.
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=5454814811&n=-1861394073&pn=-1861394063
    Forbind den ene ledning fra motoren til det stikben på ensretteren hvor der er et vekselstrøms-symbol (nærmest et S der ligger ned ).

    Den ene ledning fra motoren er temmelig sikkert også "stel" på motoren. Det er IKKE den du skal bruge. Den skal bare forbindes direkte til minus på batteriet.

    Det andet ben på ensretteren, den hvor der er et +, forbinder du til plus på dit batteri. Så burde det virke smiley


  • #6   18. jun 2011 Som Anders J siger ka' du også bruge en diodebro. Det er en "dims" med fire stikben på. To ben med et vekselstrøms-symbol, et ben med et + og et ben med et -
    Og det siger jo næsten sig selv hvordan den skal forbindes smiley

    Ellers læs her: http://da.wikipedia.org/wiki/Diodebrokobling


  • #8   18. jun 2011 De gamle påhængsmotorer som din, har det man kalder for en almindelig dynamo. Altså samme princip, som på de gamle knallerter. Jo hurtigere man kørte, jo kraftigere lys fik man ud af forlygten.
    Det er en pulserende jævnspænding fra 0 og op til næsten 20 volt. Og spolen er så lille i effekt, at du kan glemme alt om, at tilslutte ensretter, transformer, batteri og andre gode råd til denne.
    Det eneste du kan bruge den til, er at tilslutte nogle lanterner. Gør du det, så brug 24V pærer. En almindelig 12V pærer springer når motor sejler med fuld gas.


  • #9   19. jun 2011 kim c
    ja det er rigtigt hvad du siger jeg har selv haft sådan en gammel svend og der er ikke meget strøm at hente fra sådan en, og en ladeensretter koster en del det er slet ikke pengene værd.


  • #11   19. jun 2011 Som du selv siger, Jens S, så burde det kunne klares med et laderelæ.
    Så kommer lade-spændingen ikke over ca.14 volt.
    Men man kunne jo lige prøve at måle spændingen ved fulde omdrejninger. Det kan jo være at der ikke er nogen problemer.


  • #13   19. jun 2011 altså..nu må trikker genet lige komme frem.

    de gamle evinrude johnson spoler kan levere max 4amp hvis der er ensretter på..
    sidder der cigaretudtag kan de trække 1-3 lanterner og ikke mere... at begynde at lave dc udtag vil enten ødelægge din ladespole eller dit batteri... hvilken årgang er din motor dennis


  • #14   20. jun 2011 He he he...........lige mine ord.
    Men sjov at læse, at man tror, formoder og regner med, at en lille dynamospole krydret med en transformer, ensretter, laderelæ, batteri og afbrydere næsten kan blive til HC-Ørsteds værket.

    NB: har tidligere på en gammel 20HK Mariner med dynamo-spole, sat 4 stk. lanterner til, og med små 24V 10W pærer. Og det virker fint.


  • #15   20. jun 2011 Der skal jo ikke den store ydelse til for at lade et mc/bilbatteri op. Men har man det batteri kan man i en kortere periode bruge mere strøm end spolen kan levere... Og så kan man også ha' tændt en lanterne eller lignende uden at motoren er startet.... Det er det der er fidusen smiley
    Jeg er udemærket klar over at det ikke er et kraftværk der kommer ud af det, men hvis han vil lade et batteri op så skal det være jævnspænding og det skal være den korrekte spænding.... Derfor dioder og laderelæ.
    4 stk 24v/10w pærer bruger 1,66 ampere ved 24v.
    1,6 A er RIGELIGT til at lade et 40Ah bilbatteri op....


  • #16   21. jun 2011 Carsten: Hvis du vil bruge det på den måde som du beskriver, skal du jo regne med 12V og ikke 24V. Så forbruget stiger til 3,33 A.
    Ud over dette, skal du medregne et større tab igennem ensretter, spændingsregulator og ledninger. Så 4A er mere realistisk.
    Sæt en solcelle lader på et lille batteri, og så kan han bruge det sådan. Og så kører direkte ud på lanterner fra dynamoen.
    Glem alt andet !!!!!!!!!!!!!!


  • #17   21. jun 2011 Det her virker fint på en scooter.
    Scooter har som ofte AC system til lamper, men DC til tændings system og evt blinklys. Selv har jeg et lignende system.
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=5462424487&n=-2116293625&pn=-2116058764


Kommentér på:
Kan man lave veksel-strøm til jævn-strøm?

Annonce